Kontrollrummet

DR : Naturens harmoni

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
LÅTNAMN:            Naturens harmoni
ARTIST/GRUPP:     David
GENRE:                Rödvins plinkande
LÅTLÄNGD:           5 min
INSPELNINGSÅR:   2007
FORMAT:              mp3

En "mitt i processen" version av låten, vad tycks ?

[mp3=200,20,0,center]http://www.david.roennlund.com/musik/naturen9.mp3[/mp3]
http://www.david.roennlund.com/musik/naturen9.mp3
« Senast ändrad: 05.06.2008, 15:09:27 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad tsmalmbe

Intressant. Gillade slingan. Orgeln var för basig. Istället för att byta orgeln mot spaceljudet på slutet, väntade/hoppades jag på en totalt sönderdistad vrålande deep purple/uriah heep -orgel som skulle göra samma tema, fast möjligen ännu mera rödvinat.

Sedan kunde låten få bli kring 20 minuter lång. Jag är till en viss mån intresserad av samarbete/prodd kring ämnet.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillade det mycket.
kanske att lesly orgel kunde få försvinna till förmån av synten som jag gillade ...var lite otaj det pariet oxå.
gungar åp i en vacker liten rytm..
more..

tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
som jag sade på msn så bör andrastämman dras ner en aning.

Det blir monotont lite mantra så, men inget som fångar en i trans. Gillar monosynthen, och jag tycker du skall experimentera med mer ambienta ljud. kanske låta landskapet flöda fram utan slingan nån stund, för att återkomma.

Sedan tycker jag att du skall använda dig av något stråkinstrument ,-du kan ju spela själv, till antingen stämman, eller något annat.

Och lite mer Ös i trummorna. Wernborg knackar funkjazztrummor som få andra.


KOmmer bli mycket bra när den blir mer färdig denna!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Låter rätt mycket (lätt underlig) cocktail-pop.

För mycket upprepning istället för utveclad melodik alternativt andra slingor/instrument som utmanar och frågar. Temat i sig känns naivt (t.ex. fraseringen) vilket ibland kan vara helt ok men är då ofta mer berorende av omgivningen och den är rätt tråkig här; några stämmor och sedan en djup bas medan trummorna traskar på.

Inget fel på melodin i sig men saknar som sagt intressant frasering, utveckling och intressant omgivning.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei David!
Här har du nått en naturens harmoni med en lite sorglig mollfylld stämning. KAnske helt rätt med tanke på den globala utvecklingen! Temat e snyggt men blir lite långtråkigt, t.ex trummorna kunde varieras mer, och vad det gäller synthen så kolla i soundbiblioteket efter lite varianter där. Men en fängslande stämning har du nått redan med detta.

Kunde bli intressant detta med tanke på erbjudandet från Tsm, lönar sig att testa tror jag :)
Snygg melodi/tema, fortsätt ett stycke till. Väntar redan på följande version! :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


freddy

  • Gäst
Bumpar denna eftersom David visade mig denna låt idag :D

Orgelriffet är bra! Gillar det, men den känns för högt mixad i förhållade till trummor. Synten som kom in sen var behövlig för att det inte skulle bli allt för enformigt. Bra slinga och bra melodi. Jag tycker ljuden passar bra ihop, det blir en bra helhet. Även om jag hade mixat trummorna högre som sagt. Avslutningen bjöd på en härlig mystik :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra stämning i låten. helt klart, får Monkey Island-vibbar. Naturens element har en tendens att komma fram i dina låtar. En andlig naturistisk, om man får kalla det så, mystik. Härligt.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fin melodi, lättsamt spelat – lite naivistiskt (positivt). Låter lite som en svensk instrumental progg-grupp sådär -73. Joj just – Bo Hansson! (Kolla in Trollkarlens hatt och Sagan om ringen.)
Kanske lite för mycket ”muller” i basen. Trivsamt vaggande naturmystik. Kanske en liten avstickare skulle ge mer dynamik, lite fela skulle kunna passa och så tillbaks till temat med en dubblering av melodin.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej!
Här har du börjat på nåt intressant! Stämningsfull melodi, ljud och bakgrundsljud! Skulle dock må bra av lite variation i både orgelljudet och trummor!  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Bumpar denna eftersom David visade mig denna låt idag :D

Orgelriffet är bra! Gillar det, men den känns för högt mixad i förhållade till trummor. Synten som kom in sen var behövlig för att det inte skulle bli allt för enformigt. Bra slinga och bra melodi. Jag tycker ljuden passar bra ihop, det blir en bra helhet. Även om jag hade mixat trummorna högre som sagt. Avslutningen bjöd på en härlig mystik :)

Tjo,

Nja... jag skulle nog inte vilja ha trummorna så mycket högre, fast nu när jag lyssnar så skulle de kunna komma upp lite ja :D

Kul att melodislingan diggas, jag gillar den mycket själv !

Tackar för lyssning!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Bra stämning i låten. helt klart, får Monkey Island-vibbar. Naturens element har en tendens att komma fram i dina låtar. En andlig naturistisk, om man får kalla det så, mystik. Härligt.

åhh, vad trevligt att det känns härligt o mystiskt! Tror att jag hade lite idé i den riktningen när jag spelade in denna :)

//

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Fin melodi, lättsamt spelat – lite naivistiskt (positivt). Låter lite som en svensk instrumental progg-grupp sådär -73. Joj just – Bo Hansson! (Kolla in Trollkarlens hatt och Sagan om ringen.)
Kanske lite för mycket ”muller” i basen. Trivsamt vaggande naturmystik. Kanske en liten avstickare skulle ge mer dynamik, lite fela skulle kunna passa och så tillbaks till temat med en dubblering av melodin.

Tjo Cykeln

Bo Hansson har jag lyssnat massor på, han är verkligen underbart bra :)
synd bara att han söp ned sig , kan ju inte spela längre :(

Hm, jo basen är lite mullrig, ska kika på om jag hittar projektet !

Jag kommer ihåg att jag har funderat på avstickare, men när jag spelade in kom jag inte på nån vettig... kanske ska prova igen.
Lite mystisk fiol el nyckelharpa kanske kan smyga sig på, ska tänka/prova lite


Kul att det gillas :)
//david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hej!
Här har du börjat på nåt intressant! Stämningsfull melodi, ljud och bakgrundsljud! Skulle dock må bra av lite variation i både orgelljudet och trummor!  ;)

hellu :)

trummorna kan jag hålla med om att de skulle kunna fixas lite med... men orgeln har nog den variation den ska ha  -_-
om jag inte råkar komma på ett B-tema, då blir det ju lite variation!

tack för lyssning o kommentar
//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


jay thomas

  • Gäst
Vet inte om det beror att jag har en riktig praktförkylning men detta är begravningsmusik för mig.  :ph34r:

Tycker det är stämningsfullt och lugnt men icke desto mindre får det mig att associera till begravningar... Sorry.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vet inte om det beror att jag har en riktig praktförkylning men detta är begravningsmusik för mig.  :ph34r:

Tycker det är stämningsfullt och lugnt men icke desto mindre får det mig att associera till begravningar... Sorry.

hm, spännande :)

Men är det ett problem för dig att du får associationer till begravningar?
Det är ju ofta stämmningsfullt o lungt, skulle nog kunna tänka mig att spela denna på en begravning, skulle kännas bra !

Men trevligt att det kan väcka så olika associationer, hade aldrig tänk på begravingar innan :)


tack för lyssningen :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevlig slinga.
https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Vet inte om det beror att jag har en riktig praktförkylning men detta är begravningsmusik för mig.  :ph34r:

Tycker det är stämningsfullt och lugnt men icke desto mindre får det mig att associera till begravningar... Sorry.

hm, spännande :)

Men är det ett problem för dig att du får associationer till begravningar?
Det är ju ofta stämmningsfullt o lungt, skulle nog kunna tänka mig att spela denna på en begravning, skulle kännas bra !

Men trevligt att det kan väcka så olika associationer, hade aldrig tänk på begravingar innan :)


tack för lyssningen :)

Problemet är ju avhängigt av syftet med låten. För min del är det inga andra bekymmer än att jag inte direkt slänger mig ner i fåtöljen och sätter på denna typ av musik, helt enkelt.  ;)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Vet inte om det beror att jag har en riktig praktförkylning men detta är begravningsmusik för mig.  :ph34r:

Tycker det är stämningsfullt och lugnt men icke desto mindre får det mig att associera till begravningar... Sorry.

hm, spännande :)

Men är det ett problem för dig att du får associationer till begravningar?
Det är ju ofta stämmningsfullt o lungt, skulle nog kunna tänka mig att spela denna på en begravning, skulle kännas bra !

Men trevligt att det kan väcka så olika associationer, hade aldrig tänk på begravingar innan :)


tack för lyssningen :)

Problemet är ju avhängigt av syftet med låten. För min del är det inga andra bekymmer än att jag inte direkt slänger mig ner i fåtöljen och sätter på denna typ av musik, helt enkelt.  ;)

ok, då har vi det avklarat  :)

för det andra kan jag ju inte komma o säga vad syftet med låten är... alla uppfattar den ju olika( o bra är väll det :) )
Jag har ju mina högt personliga syften med att göra låten, om någon annan upplever något helt annat så är det ju också kul !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
För mej är det här kontemplation..stillsamt och vackert i sin enkelhet. Men visst skulle t ex en odistad gitarr ylandes ut i rymden på det här stycket, kunna ge än mer välbehagsrysningar, jojo :P

Bra jobbat DR!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
För mej är det här kontemplation..stillsamt och vackert i sin enkelhet. Men visst skulle t ex en odistad gitarr ylandes ut i rymden på det här stycket, kunna ge än mer välbehagsrysningar, jojo :P

Bra jobbat DR!!

/Marr

hm, gura ... hm .... kanske  :)

mm, kontemplation sa bull  ;)

för mig betyder denna låt så mycket... det ar därför jag inte svarade på kommentarerna i början.... den var som mitt lilla barn som folk kritiserade :D
nu har vi båda vuxit upp och kan ta kritik bättre   :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David