Kontrollrummet

Känns det igen ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Tjena,

Är det så att om man gör en bra slutmix med bra monitorer som inte
ljuger och är om ärlig om ljudet ut att slutmixen låter likadant i ett par halvsunkiga
pc-burkar som ett par lyxburkar eller en radioapparat i mono ?

Visst skilljer sig ljudbilden, men grejen är att man kan höra instrument mm
lika skarp och att låten känns igen utan att förvrängas tom i mono.

Detta under förutsättning att db-nivåer, limitar mm är korrekta.

Har märkt det på låtar som inte exprimenterats i features som control room
i Cubase 4. Det är bara förvirrande. Bättre göra en rejäl mix med bra monitorer än att
lyssna runt i olika burkar. Någon som känner igen sig ? Eller hur gör du ? Lägger
du till den tid det kan ta att lyssna i olika monitorer (för det ska passa i alla tillfällen) och bli mer eller mindre
förvirrad hur slutmixen ska vara i slutändan ?



Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Spaceman:
Citera
Bättre göra en rejäl mix med bra monitorer än att
lyssna runt i olika burkar.

Jag håller med dig.

Problemet är bara att dom flesta inte har bra högtalare, även om dom tror det.
I det fallet tycker jag att man lämpligan ska lyssna i olika högtalare även om dom är dåliga.

Mvh Omni


Utloggad Omni

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Oj, jäklar vicken ful och onödigt stor citat-ruta det blev...
Ska det vara så?

Omni


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Det gäller att mixa där man vet hur det låter, när det låter bra.
Om man inte vet hur det låter med balanser i nivå, panorering och frekvens där man sitter och "känner grejjerna" så är det väldigt svårt att göra en mix.
Om jag lyssnar i nåt annat system så kan jag bara säga "jaha, det är så här det låter här", inte om det låter bra eller dåligt i det systemet, eftersom jag inte suttit i en vecka med dem grejjerna...




Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Jag är komplett amatör i frågan men jag tror att ett problem ibland är att även om monitorerna är OK och man lärs sig hur de låter så kan rmmet man sitter i äta upp vissa frekvenser (typ 100 hz) så att man likt förbannat inte hör om det är för mycket där. Många av oss sitter säkert i små rum, i garderober etc....
Men som sagt jag vet ingenting  :unsure:, bara att jag alltid har ett helsicke med basregistret och alltid måste kolla fram och tillbaka med en "vanlig stero i vanlig miljö"....


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag kollar oftast inte mixen i andra system längre. Känns det bra i monitorerna så vet jag nu av erfarenhet att det med största sannolikhet kommer att låta bra i andra system också...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Precis som du säger så kommer mixen inte låta likadant, eller åtminstone inte färgningen av den i olika högtalare. Däremot bör du känna att den fortfarande känns rätt var du än lyssnar.
Jag lyssnar även hemma, mest för att det är där jag lyssnar på musik, o för att jag hemma har en sub vilket jag inte har i studion. Och för att jag inte ska ha suttit o tröttat ut öronen vid mixningen.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Det är en vanesak. Man lär sig sin lyssning när man pysslat tillräckligt länge och jämfört med andra system, då behöver man inte referenslyssna på vägen. Det tar tid, det handlar om erfarenhet, det kommer med tiden. Upplever att mina mixar låter som jag vill i vilket system jag än spelar dem i.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Florian le Sage

  • Gäst
Basen är alltid det svåraste i denna värld, därför är det så viktigt med ett bra rum, förutom bra högtalare.

Gjorde precis färdigt min första testmix i mina nya superhögtalare i mitt nya superkontrollrum, och för att vara första gången så blev det jävligt bra, om än lite för mycket baskagge, men nu vet jag att jag får backa lite i området kring 60-80 Hz.

Låten är den där Hammerfall remixen som man skall tävla med, filerna känns rätt korrupta/sönderkomprimerade i sig men man får göra det bästa av situationen...

 B)


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Håller med dig Florian, det är basen som är kruxet + gröten som kan infinna sig.
När man hör en mix i t ex lurar låter det frid och fröjd, sedan när det körs ut i
monitorerna blir man förbryllad och så står man på ruta 1A igen. :wacko: