Kontrollrummet

MIDI output samtidigt som annan uppspelning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band

Jag är både erfaren musikant och van datoranvändare. Däremot har jag inte tagit mig tid att göra så mycket musik via datorn. Skaffade Cubase en gång i tiden. Hade jättekul men kom aldrig in i det och som den perfektionist tog det evigheter. Så jag har glömt en stor del av det lilla jag kunde för jag la all musiktid på att spela ;).

Har nu ambitionen att lära mig lite mer på allvar o skaffade Cubase Elements. Jag hoppas kunna få mer hjälp från er senare, då jag börjar trassla med det, men just nu är det mer basic-kunskap jag fråga efter. Har ju redan tidigare märkt att då Cubase var igång så släckte det oftast ner andra ljudåtergivare på datorn.

Jag har ett digitalpiano och ett litet digitaltrumset och har skaffat nya versioner av de två VST jag tidigare använde i Cubase, Natives B4 för att göra klaviaturet till en hammond och EZDrummer för att få bra trumljud. Helt nyinstallerade och båda kan köras som stand-alone-program.

Dagens framgång har varit att jag lyckats konfigurera båda dessa så att mitt ljudkort med MIDI-hub tar emot och återger ljud helt korrekt. Jag kan också spela både trummor och orgel samtidigt (och få ut ljudet i min anslutna stereo). Cubase har jag inte tid med nu men att bara ha tillgång till MIDI-intrumenten på detta sätt har också ett värde. Man kan ju jamma lite till inspelningar etc.

Stöter då på patrull för uppenbarligen tar aktiveringen av MIDI-instrumenten över ljudkortet helt och tillåter inte andra program, browser etc. att spela upp ljud. Var lite beredd på det eftersom jag tidigare fattat att Cubase inte kunde vara igång om jag vill spela upp ljud från annat. Men har inte kunskapen om varför eller om det går att komma runt.

Frågar därför om det i detta läge (MIDI-instrumenten som stand-alone o aktiverade) går att få annan uppspelning samtidigt? Alltså att dra igång en mp3-fil via uppspelare eller ett YouTube-klipp med ljud så att jag kan höra det OCH t.ex. mina MIDI-trummor SAMTIDIGT?

Eller är det bara de facto så att man inte både kan ha och äta kakan i detta fall? ;)

PS. Minns att jag stötte på det i mina tidigare Cubaseförsök men gjorde då en QuickAndDirty-lösning genom att importera in en ljudfil i Cubasearret.


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Låter som du kör via Windows, det beror på windows och ljudkortet och beronde vilken typ det är. Nu kommer jag vara dåligt att förklara vad problemet men att köra Daw och andra program i windows kan vara ett problem, man kan ställa in prova detta :

 Devices > Device Setup > VST Audio System and the "Release when application is in background" switcher

eller om du får kika in windows inställningar på ljud/ ljudkort inställningar.

Nu använder jag inte Cubase själv men är samma problem på alla daw typ om man använder Windows., och beronde på ljudkort.
« Senast ändrad: 16.01.2019, 18:10:06 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag kan köra MIDI via Reaper/ASIO driver och en mediaplayer (VLC player) parallellt med ljud från båda samtidigt i Windows 7. Reaper och VLC använder i detta fall olika drivers, ASIO och Windows egna MME. Gissa att om båda programmen vill ha tillgång till samma driver samtidigt så kan det bli problem.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag brukar helt enket göra ett stereospår i cubasen och plocka in mp3:an där. Det kräver förståss att man har låten som mp3 eller wav eller nåt som cubasen förstår sig på.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band
Tackar er för respons och sammanfattar mina reflektioner.

Var slarvig med info sist så vi talar om Win10 och ljud via externt ljudkort Rubrix22. Vet sedan inte detaljer kring drivrutiner, men ändå så pass mycket att vid konfig av program som Cubase (och de två VST i stand-alone-läge) ser man till att det är Rubrix ASIO som gäller. DET vet jag, men inte exakt vad det innebär förutom optimal prestanda i de programmen.

Jag antar att svaret från Hellfog avsåg inställningar i Cubase? För 'Device ->' etc. är ju mig veterligt ingen generell inställning  i Win OS? Win OS i sig ger vad jag förstår inga inställningsmöjligheter för 'VST Audio System'. Jag vet att det finns en inställning i Cubase som refererar till att öppna upp för annan programvara att göra anspråk på ljud (vet att det inte var 'fackmannamässigt' uttryckt).

Jag finner visst intresse i hur Bribedant verkar kunna pusha ett enskilt program som VLC (vilket jag också har och använder) att använda en 'egen' ASIO? Finner ingen möjlighet att alternera ASIO vare sig under OS inställningar (Egenskaper för VLC exe-fil) eller under VLS's egna 'Ljudinställningar' (som ger ett par alternativ som 'Output module' utöver 'Standard'). Annar är det i stort sett just den effekten jag önskar: Att utan att starta Cubase kunna starta ett av nämnda stand-alone-program, t.ex. trummorna via EZ, och spela till en låt jag kör som mp3 via VLC, MediaPlayer eller annat. ELLER möjligen att köra YouTube-klipp via browser som 'komp'.

Och Spacetrucker's tips var det jag själv 'hittade på' som Quick&Dirty-lösning den period för ett par år sedan då jag gjorde ett par Cubase-arr. Importerade då en mp3-fil till 'Projektet' och fick öppna upp kanaler för det VST-instrument jag ville spela på. Funkar ju men väldigt omständigt om man vill köra mot lite olika låtar.

HELST vill jag i detta läge prata om ifall det skulle kunna funka på enklast möjliga sätt, alltså att starta t.ex. EZ-drummer standalone (vilket omedelbart ger ljud från MIDI men stryper det andra ljudet) och en mp3-fil via vanlig uppspelare. Och slippa 'omvägen' att först behöva skapa ett dummy-projekt i Cubase.

Stort tack så långt i alla fall :)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
...vi talar om Win10 och ljud via externt ljudkort Rubrix22...
M a o så har du ett internt ljudkort åxå? Låt då Win använda det för browser och mediaplayers. Lite pill i "Kontrollpanelen" respektive programinställningar men det är en engångsgrej. Sync och latency mellan ljudkorten är oväsentligt i detta fallet.


Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band
Tack. Det låter ju rimligt men praktiskt får jag inte ihop det. Har LO från externa ljudkortet direkt till Stero-anläggningen. Hade ju i så fall behövt rodda ut LO från det interna kortet och skicka till en helt annan ljudenhet. Skulle ju funka, men struligt.

Jag kan ta om det är helt omöjligt att lösa via någon slags inställning som gör att visst program använder annan ASIO. Men frågar vidare tills någon förklarar att jag inte både kan ha kakan och... ;)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Den bästa lösningen är att skaffa riktig lyssning till ditt Rubrix. Din stereo (oavsett märke och prisklass) är inte avsedd för detta ändamål. Däremot kan den få ta hand om signalen (line) från ditt interna ljudkort och spela upp från Youtube eller streamingsajter o s v...
 


Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band
En bra stereo och den lösningen duger alldeles utmärkt för mig. Blir säkert rätt sparsamt med Cubase-jobb så jag har inga krav på att allt är en tiptop studio. Mest blir det att jag spelar med gitarrstärkare mot stereon, men det skulle vara kul att fuska lite med att kunna göra samma sak med t.ex. MIDI-trummorna. Så finns det lösning på det så är det vad som gäller här.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ett fungerande exempel:
Nu har jag bara Addictive Drums standalone men principen är densamma.
AD drums standalone har en "Audio & MIDI Setup" dialog. Det borde EZ standalone ha också. Där har jag satt "Audio device type = ASIO och Device = (ljudkortet). "Active MIDI inputs" ska också hänvisa till ljudkortet. Trumsynten kommunicerar alltså MIDI in - ljud ut via ASIO drivern till ljudkortet.

I VLC player Preferences -> Audio finns dialogen "Output Module" där driver valet är "Windows Multimedia Device output" vilket är samma ljudkort men med Windows egen drivrutin. Inte ASIO alltså.

Två program som pratar med ljudkortet med var sin driver
ADdrums via ASIO
VLC Player via Windows Multimedia Device output (MME drivern)

Kolla dina preferens/audio setup dialoger så att programmen inte använder ASIO samtidigt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det ser verkligen krångligt ut med win och ljudkort/drivrutiner. Trodde inte samma sörja var kvar utan att allt var ok nu men nu fattar jag varför det blir struligt med min lenovo laptop. Hmm skulle nog skaffat en macbook pro istället. Den var fan inte billig kostade 19 000 cirkus.

Jag köpte en billig usb mick med hörlursutgång inbyggt och i os x får jag till det utan strul men under win 10 då blir det skumt. Den har ju noll latency monitoring så hörlursutgången formligen dånar och jag hittade inte hur jag sänker ljudet på den i win 10.

Nåja jag håller mig till macar och hack macar.

Hoppas ditt strul löser sig


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det ser verkligen krångligt ut med win och ljudkort/drivrutiner. Trodde inte samma sörja var kvar utan att allt var ok nu men nu fattar jag varför det blir struligt med min lenovo laptop. Hmm skulle nog skaffat en macbook pro istället. Den var fan inte billig kostade 19 000 cirkus.

Jag köpte en billig usb mick med hörlursutgång inbyggt och i os x får jag till det utan strul men under win 10 då blir det skumt. Den har ju noll latency monitoring så hörlursutgången formligen dånar och jag hittade inte hur jag sänker ljudet på den i win 10.

Nåja jag håller mig till macar och hack macar.

Hoppas ditt strul löser sig

Du hittar inte Win 10's volym regel? Nä, enklast är ju att pynta 30 papp för en Mac i det fallet  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Krångligt är bra och 19 000 spänn är småpengar i din värld alltså. Att jag är dum i huvvet det vet jag om det behöver du inte förtydliga. Den enda riktiga macen jag har är en mac pro 3.1 som jag köpte för 700 spänn. I övrigt är alla mina datorer byggda på PC hårdvara sedan alltid men jag kör dom på os x.
Fibbla du med din volym regel det är säkert skitskoj

Det ser verkligen krångligt ut med win och ljudkort/drivrutiner. Trodde inte samma sörja var kvar utan att allt var ok nu men nu fattar jag varför det blir struligt med min lenovo laptop. Hmm skulle nog skaffat en macbook pro istället. Den var fan inte billig kostade 19 000 cirkus.

Jag köpte en billig usb mick med hörlursutgång inbyggt och i os x får jag till det utan strul men under win 10 då blir det skumt. Den har ju noll latency monitoring så hörlursutgången formligen dånar och jag hittade inte hur jag sänker ljudet på den i win 10.

Nåja jag håller mig till macar och hack macar.

Hoppas ditt strul löser sig

Du hittar inte Win 10's volym regel? Nä, enklast är ju att pynta 30 papp för en Mac i det fallet  :P


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Tackar er för respons och sammanfattar mina reflektioner.

Var slarvig med info sist så vi talar om Win10 och ljud via externt ljudkort Rubrix22. Vet sedan inte detaljer kring drivrutiner, men ändå så pass mycket att vid konfig av program som Cubase (och de två VST i stand-alone-läge) ser man till att det är Rubrix ASIO som gäller. DET vet jag, men inte exakt vad det innebär förutom optimal prestanda i de programmen.

Jag antar att svaret från Hellfog avsåg inställningar i Cubase? För 'Device ->' etc. är ju mig veterligt ingen generell inställning  i Win OS? Win OS i sig ger vad jag förstår inga inställningsmöjligheter för 'VST Audio System'. Jag vet att det finns en inställning i Cubase som refererar till att öppna upp för annan programvara att göra anspråk på ljud (vet att det inte var 'fackmannamässigt' uttryckt).

Jag finner visst intresse i hur Bribedant verkar kunna pusha ett enskilt program som VLC (vilket jag också har och använder) att använda en 'egen' ASIO? Finner ingen möjlighet att alternera ASIO vare sig under OS inställningar (Egenskaper för VLC exe-fil) eller under VLS's egna 'Ljudinställningar' (som ger ett par alternativ som 'Output module' utöver 'Standard'). Annar är det i stort sett just den effekten jag önskar: Att utan att starta Cubase kunna starta ett av nämnda stand-alone-program, t.ex. trummorna via EZ, och spela till en låt jag kör som mp3 via VLC, MediaPlayer eller annat. ELLER möjligen att köra YouTube-klipp via browser som 'komp'.

Och Spacetrucker's tips var det jag själv 'hittade på' som Quick&Dirty-lösning den period för ett par år sedan då jag gjorde ett par Cubase-arr. Importerade då en mp3-fil till 'Projektet' och fick öppna upp kanaler för det VST-instrument jag ville spela på. Funkar ju men väldigt omständigt om man vill köra mot lite olika låtar.

HELST vill jag i detta läge prata om ifall det skulle kunna funka på enklast möjliga sätt, alltså att starta t.ex. EZ-drummer standalone (vilket omedelbart ger ljud från MIDI men stryper det andra ljudet) och en mp3-fil via vanlig uppspelare. Och slippa 'omvägen' att först behöva skapa ett dummy-projekt i Cubase.

Stort tack så långt i alla fall :)

Ja det där är inställnimngar I cubase men jag använder den inte själv så, ingn aning vart den finns.

Själv har jag inte detta problm med mitt ljudkort Focusrite liquid saffire, men jag hade det när jag körde win laptop till mina digitala trummor med annat ljudkort enlklare typ. Vad frusterande jag var över det skiten, löste det med att byta till min gamla Imac till trummorna problemt löst.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Två program som pratar med ljudkortet med var sin driver
ADdrums via ASIO
VLC Player via Windows Multimedia Device output (MME drivern)

Jag hade fullständigt glömt bort både WMD och MME men nu när du nämner det så... :blink:
MME använde jag på min första "studio-PC" (mer än 15 år sedan) med tre ljudkort (Brusblasters) där det routades hej vilt mellan de olika enheterna. Det funkade ofta bra tills jag kopplade fel eller valde fel i en inställning (intern feedback). Då blev det tyst... :D

Men ovanstående låter ju riktigt... :)


Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band
Ett fungerande exempel:
Nu har jag bara Addictive Drums standalone men principen är densamma.
AD drums standalone har en "Audio & MIDI Setup" dialog. Det borde EZ standalone ha också. Där har jag satt "Audio device type = ASIO och Device = (ljudkortet). "Active MIDI inputs" ska också hänvisa till ljudkortet. Trumsynten kommunicerar alltså MIDI in - ljud ut via ASIO drivern till ljudkortet.

I VLC player Preferences -> Audio finns dialogen "Output Module" där driver valet är "Windows Multimedia Device output" vilket är samma ljudkort men med Windows egen drivrutin. Inte ASIO alltså.

Två program som pratar med ljudkortet med var sin driver
ADdrums via ASIO
VLC Player via Windows Multimedia Device output (MME drivern)

Kolla dina preferens/audio setup dialoger så att programmen inte använder ASIO samtidigt.


Som datoranvändare sedan tidigt 90-tal trodde jag i min enfald att den gamla 'striden' mellan Mac o Pc var över. Tacksam om vi inte drar in den här. Har jobbat på båda o får mer valuta för pengarna med PC och trivs utmärkt med det.

Däremot funkade det inte att ändra i VLC. Har inte "Windows Multimedia Device output" som alternativ för utmatning, bara "Win32 waveOut extension output" samt ett par andra men inget av detta fungerar för att ge VLC uppspelning då Rubrix-ASIO kör på MIDI-programmen.

Verkar svårt att få till.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
...men inget av detta fungerar för att ge VLC uppspelning då Rubrix-ASIO kör på MIDI-programmen.

Verkar svårt att få till.

Det ska tydligen finnas en drivrutin kallad "ASIO multiclient" som ska lösa det här. Huruvida Roland har en till sitt  Rubrix22 vet jag inte men Steinberg har i a f haft en osupportad sådan tidigare.   


Utloggad MickeK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Kallman Sisters Band
Tack för tips. Snabb Googling säger att det är Steiberg som släppte en sådan för ett antal år sedan. Får forska lite mer om det i de trådarna och se om det är värt besväret.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ett fungerande exempel:
Nu har jag bara Addictive Drums standalone men principen är densamma.
AD drums standalone har en "Audio & MIDI Setup" dialog. Det borde EZ standalone ha också. Där har jag satt "Audio device type = ASIO och Device = (ljudkortet). "Active MIDI inputs" ska också hänvisa till ljudkortet. Trumsynten kommunicerar alltså MIDI in - ljud ut via ASIO drivern till ljudkortet.

I VLC player Preferences -> Audio finns dialogen "Output Module" där driver valet är "Windows Multimedia Device output" vilket är samma ljudkort men med Windows egen drivrutin. Inte ASIO alltså.

Två program som pratar med ljudkortet med var sin driver
ADdrums via ASIO
VLC Player via Windows Multimedia Device output (MME drivern)

Kolla dina preferens/audio setup dialoger så att programmen inte använder ASIO samtidigt.


Som datoranvändare sedan tidigt 90-tal trodde jag i min enfald att den gamla 'striden' mellan Mac o Pc var över. Tacksam om vi inte drar in den här. Har jobbat på båda o får mer valuta för pengarna med PC och trivs utmärkt med det.

Däremot funkade det inte att ändra i VLC. Har inte "Windows Multimedia Device output" som alternativ för utmatning, bara "Win32 waveOut extension output" samt ett par andra men inget av detta fungerar för att ge VLC uppspelning då Rubrix-ASIO kör på MIDI-programmen.

Verkar svårt att få till.

Ja tusan vad det satt lång inne detta  :D
Var så länge sen jag höll på med driver trubbel men om jag minns rätt...

Windows Multimedia Device Out är alltid det ljudkort som Windows ska använda. Oavsett interna kretsar eller ett USB ljudkort.

Att det inte finns alternativ under VLC kan bero på att det inte installerats ljuddrivrutiner för Windows hantering av icke ASIO applikationer.

Om t.ex din PC har blivit uppgraderad med ett nytt Windows bör man tanka hem alla hårdvaru drivrutiner från PC tillverkaren (Dell, HP etc). Och för rätt PC modell dessutom. Kan ju vara att du saknar såna där system drivers?

Dessutom ASIO drivers kan bara hantera ett program i taget. ASIO är speciellt på det sätter. Har man satt ASIO att sköta ljudet i Cubase kommer inga annat program att kunna använda den ASIO drivern. Det kan också bara finnas EN ASIO driver aktiv åt gången (99.3 % säker på den detaljen). There can be only one   :)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det rullar på great det här var det inte nåt med en volym regel  :D


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Nu har jag inte VLC på min DAW, däremot Windows 10 Media Player så jag slängde ett öra på detta när jag ändå var förbi som hastigast. I MPs meny var faktiskt mitt Audient valbart. Välj, verkställ och ok! Uppspelning av MIDI i Samplitude samtidigt som mp3 i MP. Det fungerade rakt av... :blink: