Kontrollrummet

Snabb datorlösning för desperat sångerska/pianist - FIXAT - DET BLEV EN FROST!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag kör aldrig några storslagna projekt - ett fåtal audiospår, några MIDI-spår och mycket sparsamt med effekter.
Har inte tänkt att använda datorn till något annat, förutom surfande. Datorn kommer alltså att vara förhållandevis obelastad.
Jag kommer troligtvis att köpa mig Mbox 2 Mini plus MIDI-interface. Jag har tillgång till ProTools, Reaper och Cubase, och kommer att välja det som ger mig minst besvär.

Jag letar efter en bärbar PC - helst off-the-shelf (dvs tillgänglig direkt i butik) och ABSOLUT INTE DELL <_<!!!

Vad ska jag köpa?

Alternativt kan jag tänka mig en stationär dator, om det innebär att jag kan komma igång snabbare (jag är som sagt desperat).

Jag är otroligt tacksam för råd och tips i denna fråga - och alla som svarar får guldstjärnor!!

hälsningar,
"Desperat"
« Senast ändrad: 09.11.2007, 11:22:30 by Tant Fransa »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har själv en fujitsu/siemens bärbar historia.

Inget krångel förutom att den blir varm ibland, väsnas ibland när fläkten drar igång.
Har den inte till musikproduktion men har testat lite att mixa i bl a reaper o det funkade finofino.
Jag TROR största krånglet ligger i att en ny dator idag kommer med vista, o att det kräver mer av dator o minne
Annars skulle nog vilken dator som helst inkl Dell duga för enklare projekt som du beskriver, speciellt med ett så slimmat program som reaper.
Så egentligen är det svårt att rekommendera något specifikt.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Precis, nästan vad som helst duger för dina (nuvarande) behov. Tips är att köpa beggat och se till att få med installationsdisk till WinXP. Du kommer säkert undan med nära på hälften av pengarna för ett för dig lika användbart system.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Jag har använt Dell också till musikbruk, och det har fungerat lika bra som något annat. Men eftersom du inte vill ha Dell, så rekommenderar jag att du inte skaffar Dell.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Win XP har jag hemma. Problemet med beg är dels att det kommer att ta tid att hitta haggla och hämta, samt att man kan ge sig fn på att jag kommer komma hem med en dator som nån har tappat i golvet eller hällt saft i.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Den enda anldningen som bör vara styrande för ditt eventuella val av en laptop är om du måste kunna bära den med dig. Behöver du inte det så tycker jag du i första hand ska titta på en stationär.

En laptop är, generellt, jämfört med en stationär dator:

1. Dyrare.
2. Känsligare och krånglar mera
3. Svårare - eller omöjlig - att anpassa om du skulle behöva ändra på hårdvaran i den.
4. Ofta mindre kraftfull, speciellt i förhållande till priset, även om gapet på den punikten har minskat.
5. Dyrare och mera komplicerad att reparera.
6. Låter ofta ganska mycket vid belastning.

En begagnad laptop bör du i vilket fall som helst vara kritisk till, man beräknar avskrivningstiden (vilket i det här fallet ofta är nära den verklige livslängden...) på en laptop till tre år. Samtidigt som många begagnade laptops brukar vara prissatta till överpriser jämfört med det verkliga värdet, bland annat med hänsyn till ovanstående.

Det vimlar av nya datorer till bra priser. Prisbilden på datorer har sjunkit kraftigt under en tid, samtidigt som teknikutvecklingen gått snabbt framåt, vilket gör att det faktiskt kan vara svårt att köpa begagnat, de datorer som säljs begagnat idag kostade så pass mycket mera när de var nya än dagens  så att säljarna kan ha svårt att skiljas ifrån dem till ett verkligt marknadspris. Om du ska köpa begagnat så jämför med motsvarande priser på nytt med samma kapacitet...

Märken att undvika i första hand: Dell, Acer och Packard Bell.

När det gäller kompabilitet med den övriga utrustningen du har (ljudkort etc) är det bra att:

1. Ta reda på vilka datorer/datorkomponenter utrustningens tillverkare rekommenderar.
2. Försöka hitta användare med samma utrustning och ta reda på vilka datorer de använder som fungerar (forum)

Med den användning du anger bör du dock klara dig med en relativt billig dator, tänk dock på att man ofta tycker det är roligt att utveckla användningen av den datorstudio man byggt så att det kan komma att behövas mera kapacitet.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Varför inte kolla in frost http://www.frostacm.com/
Ingen rekomendation för jag har ingen och vet inget om dem, men det är ju datorer gjorda för musikbruk och dom har bärbara i sortimentet.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag har använt Dell också till musikbruk, och det har fungerat lika bra som något annat. Men eftersom du inte vill ha Dell, så rekommenderar jag att du inte skaffar Dell.
Tack för tipset ;)
Bakgrunden är att jag HAR en Dell. Med den har jag tre problem:
1   Firewirekortet,
2   moderkortet (?), eftersom det funkar lika kasst med ett USB-kort, trots ett flertal omrullningar med diverse Win-varianter, och absolut noll övriga installationer.
3   Dell Support, som glatt talar om att 1) de förmodligen har skickat en felaktig dator till mig, men inte tänker göra något åt det, samt att 2) firewirekortet inte fungerar med mitt ljudkort, men att detta inte är att betrakta som ett fel.
Citera
Den enda anldningen som bör vara styrande för ditt eventuella val av en laptop är om du måste kunna bära den med dig. Behöver du inte det så tycker jag du i första hand ska titta på en stationär.

Jag bor i lägenhet i Stockholms innerstad. Orsaken till att jag vill ha en bärbar är dels att jag vill kunna bära med mig den, eftersom jag inte kan sjunga i lägenheten utan måste gå ned i källaren, dels pga utrymmesbrist i lägenheten. En stationär dator kommer att ta mer plats, plats som vi egentligen inte har, plus att jag i så fall behöver bygga ett ljudisolerat sångbås. Större utrymme kostar 60 000 per m2, så det blir en dyr dator i allafall.

Men OK, jag kanske ska ge upp det bärbara...
« Senast ändrad: 31.10.2007, 13:14:54 by Tant Fransa »


freddy

  • Gäst
www.apple.com :) Speciellt om du värdesätter att jobba i enkla och snygga gränssnitt. Bryr du dig inte alls om det så kan du nog välja en PC istället :)
Köp en macbook t.ex, då följer programmet "garageband" med som är väldigt enkelt och trevligt att jobba med. Räcker nog bra för dina ändamål. Annars kan du expandera genom att investera i Logic vid ett senare tillfälle.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
www.apple.com :) Speciellt om du värdesätter att jobba i enkla och snygga gränssnitt. Bryr du dig inte alls om det så kan du nog välja en PC istället :)
Köp en macbook t.ex, då följer programmet "garageband" med som är väldigt enkelt och trevligt att jobba med. Räcker nog bra för dina ändamål. Annars kan du expandera genom att investera i Logic vid ett senare tillfälle.
Tanken har slagit mig. Jag pratade med en kille på 4Sound, som har en macbook. Han är jättenöjd med den, men menade att sedan han köpte sin har det kommit en ny version som det har varit en del problem med, så han rådde mig att vänta.
Relaterad fråga: är alltså det medföljande ljudkortet tillräckligt bra för mina ändamål? Hur gör jag i så fall med XLR-ingångar, som jag ju behöver till mikrofonen. Då behöver jag en adapter förmodar jag?


freddy

  • Gäst
Jag har en macbook pro. Den duger bra till att spela in sång och lite gitarr. XLR är väl lite knepigare. Jag har en liten mixer (4-kanalig) som kostade typ 500:-
Så det kanske skulle vara en tänkbar lösning? Alternativt köpter du något externt ljudkort, men jag tror du kommer långt på det inbyggda. Jag har aldrig haft ett enda problem med min mac, är så himla nöjd. Men sen har inte jag gjort någon stor inspelning heller. Köper du en mac nu så får du väl även det nya operativsystemet - Leopard. Lyllos! :)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
OK, då har du ju ett bra motiv till en laptop, och det är ju OK om du är medveten om begränsningarna.
Jag får intrycket att du inte är alltför extremt priskänslig. Och då kanske Frost eller Mac kan vara några alternativ - jag har i och för sig ingen personlig erfarenhet av Frost, men man får ju hoppas att de lever upp till sina supportutfästelser och gör de det så kan det vara en idé.
Om du ska titta på en annan s k "märkesdator" i PC-familjen i stället för de ovan nämnda alternativen. så har i alla fall jag personligen goda erfarenheter, rent generellt, av Fujitsu/Siemens.
Om din budget tillåter det så tycker jag att du i det fall du fastnar för någon laptop bör titta på ett firewireinterface, t ex RME.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Kan rekommendera en Macbook. Garageband följer med. Vill du utvecklas så sparar du till Logic som kostar idag under 5000 kr och vips så har du samma plattform som proffsen.

Hemma hos mej så hade min flickvän PC. Jag fick "serva" den minst 1 gång i veckan plus att den blev segare och segare allt eftersom( virus? eller antivirusprog? ). Jag fick nog och slängde ut PC'n och köpte en vit Macbook till henne ( Jag har en svart ). Hon storgrät och förbannade mej. Idag är hennes datorupplevelser HELT PROBLEMFRIA ( Jag menar verkligen helt problemfria ) och vi har gift oss! Jag hoppas dock att det var pga av mej hon sa ja och inte pga av maccen ;) .

Allvarligt talat. Det finns en liten läro "bump" men när du börjar känna dej hemma i MacOSX så kommer du att tacka dej själv för att du tog steget.

Macbook och mbox2mini är ett utmärkt par. Välj direkt 2 Gb intern minne. Kör på detta!

ps. Jag är INTE ÅTERFÖRSÄLJARE FÖR APPLE utan bara genuint imponerad av apple filosofin att förenkla för användaren. Du ska inte behöva bry dej om drivrutiner osv Det ska bara fungera. Apple är inte där än men de strävar åt de hållet. Välj Macbook och mbox2mini! d.s


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag fick nog och slängde ut PC'n och köpte en vit Macbook till henne ( Jag har en svart ). Hon storgrät och förbannade mej. Idag är hennes datorupplevelser HELT PROBLEMFRIA ( Jag menar verkligen helt problemfria ) och vi har gift oss!

Tror du jag kan få min man att köpa en Macbook till mig :rolleyes:? Fast vi är ju redan gifta, förstås...  ^_^

Tack i övrigt för en handfast rekommendation!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kan rekommendera en Macbook. Garageband följer med. Vill du utvecklas så sparar du till Logic som kostar idag under 5000 kr och vips så har du samma plattform som proffsen.

Hemma hos mej så hade min flickvän PC. Jag fick "serva" den minst 1 gång i veckan plus att den blev segare och segare allt eftersom( virus? eller antivirusprog? ). Jag fick nog och slängde ut PC'n och köpte en vit Macbook till henne ( Jag har en svart ). Hon storgrät och förbannade mej. Idag är hennes datorupplevelser HELT PROBLEMFRIA ( Jag menar verkligen helt problemfria ) och vi har gift oss! Jag hoppas dock att det var pga av mej hon sa ja och inte pga av maccen ;) .

Allvarligt talat. Det finns en liten läro "bump" men när du börjar känna dej hemma i MacOSX så kommer du att tacka dej själv för att du tog steget.

Macbook och mbox2mini är ett utmärkt par. Välj direkt 2 Gb intern minne. Kör på detta!

ps. Jag är INTE ÅTERFÖRSÄLJARE FÖR APPLE utan bara genuint imponerad av apple filosofin att förenkla för användaren. Du ska inte behöva bry dej om drivrutiner osv Det ska bara fungera. Apple är inte där än men de strävar åt de hållet. Välj Macbook och mbox2mini! d.s
:wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Och om du inte skulle gilla Mac OS så går det ju att installera Windows på Macbook'en också.. (Ve o fasa..)  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag skulle köpt vilken som helst med 1Gb minne för de behov du har. Kanske en HP, finns bla på PC City. Acer har jag själv, både bärbart och stationärt.

till alltihop en mbox mini. Vet inte om det är bättre än något annat ljudkort, men det är tillräckligt bra. OCH du kan köra protools. Eller cubase.

KOmmer själv köpa en musiklaptop för enklare grejjor när man är ute och reser och så.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
En Mac mini kan jag rekomendera den passar i en standardstor handvaska fan jag skriver pa hackmacen sa det finns inga svenska bokstaver. Minin ar billigaste macen kostar runt 5500 i grundutforande med 1 gig i minne men om din man kan mecka lite eller du sjalv sa kan man trycka dit mer minne sjalv det blir billigare an att lata apple fixa det. Du behover oxa en skarm givetvis men en mindre plattskarm kanske man kan fa ner i en ica kasse  :D. Ljudkortet i minin funkar helt ok och garageband finns i den oxa. En extern mick preamp pa toppen av det sa ar det go jag har Behringers Mic 200 for 700 kr. dom ar inte super men dom duger ok. Lycka till
Goran


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Köper du en mac nu så får du väl även det nya operativsystemet - Leopard. Lyllos! :)

Hm, jag läste någonstans att "Leopard is the new Vista". Och det kan ju inte vara bra...  Finns det någon som har personlig erfarenhet av Leopard?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Funkar bra till det du ska det till. Senaste Logic eller garageband är optimerat för Leopard eller 10.5 som det oxo heter. / Mikke


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Köper du en mac nu så får du väl även det nya operativsystemet - Leopard. Lyllos! :)

Hm, jag läste någonstans att "Leopard is the new Vista". Och det kan ju inte vara bra...  Finns det någon som har personlig erfarenhet av Leopard?

När man skaffar grejor så gäller det också att tänka till. Hur mycket vill man samarbeta med andra. kan det vara viktigt att vara kompatibel med så många som möjligt eller skaffar man sig en del underliga format som kommer att bergränsa en i framtiden.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja, och däri ligga fiffigheten med en mbox.

protools
cubase
reaper

annat :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hrm!  :angry: Sonar  -_- :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja? annat :D

Äh.....damen ifråga har ju redan en licens för Kjubejs så...ja. äh.

sonar går också :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Det blev en Frost Audioframe Mobile! Och faktiskt off-the-shelf ; beställde idag från 4Sound och kan hämta imorgon, hos Luthman.

Visst kunde jag fått mer dator för mindre pengar. Men för mig är det nog faktiskt värt några extra tusenlappar för att ha så LITE kringjox som möjligt, bra (förhoppningsvis) support i samma stad, från ett företag som inte har råd att slarva med sitt rykte.

En stor gullstjärna till alla er som svarat - utan er hade jag inte kunnat fatta beslutet!

/Malin


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
En knäpp fundering faktiskt... Numera är det väldigt lite skillnad från dator till dator.. Själv har jag 1 Dell laptop 1 Macbook.. 1 HP Laptop ( 3 år gammal AMD). 1 Dell dual core stationär. Samt en Mac G5.. Varför är du allergisk mot Dell??? Jag tycker att dom gör alldeles ypperliga datorer som funkar superbra i förhållande till priset??


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
En knäpp fundering faktiskt... Numera är det väldigt lite skillnad från dator till dator.. Själv har jag 1 Dell laptop 1 Macbook.. 1 HP Laptop ( 3 år gammal AMD). 1 Dell dual core stationär. Samt en Mac G5.. Varför är du allergisk mot Dell??? Jag tycker att dom gör alldeles ypperliga datorer som funkar superbra i förhållande till priset??
Jag har svarat på detta tidigare i tråden, men för att rekapitulera: Jag har redan en och efter den erfarenheten vill jag nte ha en till. :)



Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
nooooo..... inget äpple? :S
Nä, det bidde inget äpple. Jag var lite nervös för nytt okänt OS i allmänhet och för Leopard i synnerhet. Jag är jättetacksam  :wub: dock för att du tog dig tid att svara - det har hjälpt mig i processen, definitivt!

Nu har jag fått Frosten  :wub: och installerat mitt befintliga ljudkort (Focusrite Saffire LE) och Cubase.
Jag spelade in audio igår kväll UTAN KNASTER!!! Halleluja!

Återstår att få till MIDI-inspelningen som jag inte fick till igår. Men audio var ju primärproblemet så resten fixar jag i helgen (peppar peppar)  när jag har mer tid.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
nooooo..... inget äpple? :S
Nä, det bidde inget äpple. Jag var lite nervös för nytt okänt OS i allmänhet och för Leopard i synnerhet. Jag är jättetacksam  :wub: dock för att du tog dig tid att svara - det har hjälpt mig i processen, definitivt!

Nu har jag fått Frosten  :wub: och installerat mitt befintliga ljudkort (Focusrite Saffire LE) och Cubase.
Jag spelade in audio igår kväll UTAN KNASTER!!! Halleluja!

Återstår att få till MIDI-inspelningen som jag inte fick till igår. Men audio var ju primärproblemet så resten fixar jag i helgen (peppar peppar)  när jag har mer tid.


Gratulerar...nu kan du lägga mer tid på musik och mindre på felsökning.  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
edit
« Senast ändrad: 10.11.2007, 15:58:23 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
edit
« Senast ändrad: 10.11.2007, 15:58:33 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Tack, sitter och spelar in nu! MIDI-problemet berodde på min okunskap när det gäller Cubase.

Däremot: (jag vill ju inte förmena er ett gott skratt, även om jag själv inte precis skrattar just nu) är det faktiskt en del problem med Matroska (som är en emulerad pc inuti Windows). Därför fixar Luthman en ny dator till mig så fort de öppnar på måndag, utan att tjafsa. DET kallar jag sööörvis :) (Tack, Assar...)