Grejen är att utgången på DI boxen ska in i ljudkortet, så den kan inte gå vidare till någon förstärkare.
Fast det är ju xlr utgången på micknivå som du sätter in i ljudkortets mickpreamp. Den har du ingen nytta av till stärkaren.
Jag vet inte ifall det är jag som fattat detta fel, men om man tar denna som exempel t.ex.:
http://www.vintagedesign.se/sv06/svframe2.htm (gå in på m73dmk2)
Är inte Hi-Z ingången på den burken en DI-ingång? Och gör inte den om signalen till linje nivå?
Men det är ju en mickpreamp, ingen DI box.. 
Edit: Och vad jag ser har den ingen instrument ingång.
Jodå - M73Dmk2 ser ut att ha en Hi-Z teleingång i fronten - så den kan man koppla in en gitarr direkt i. Om det sedan går att köra båda utgångarna (både balanserad och obalanserad) på preampen samtidigt, är en annan fråga...
...och svaret på ursprungsfrågan, är att det inte är bra att dela upp signalen från gitarrmicarna, eftersom det kommer att påverka impedansen och därmed ljudet. Det gör betydligt mindre skillnad om du delar upp linesignalen som kommer ut från preampen i stället.
Man brukar annars koppla in gitarren i en aktiv DI-box. Den brukar ha en direktutgång som man kopplar till gitarrstärkaren - och en micutgång som man kopplar till sin preamp eller mixer för att få en line:ad signal samtidigt - och fantommatningen får då driva DI-boxen. Eftersom DI-boxen har en högohmig ingång, så kommer det inte att påverka ljudet nämnvärt att göra på detta sätt.
En Line Audio Design ADIB kan rekommenderas.