Kontrollrummet

Gitarrsträngar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vi måste ju ha en strängnörderitråd tycker jag, sökte runt och hittar ingen.  :)

Själv har jag spelat gitarr i lite drygt 10 år men aldrig orkat sätta mig in i detta med olika strängar ordentligt.. Ibland har man gått på en nit och köpt nåt halvdant som åkt av rätt snabbt men annars brukar jag bara ta nåt pack i lämplig tjocklek som kostar runt en hundring och vara glad med det.

Just nu har jag en Jazzmaster Japan som är underbar att spela på. Den är rätt vass så man måste matcha med en relativt mjuk stärkare. Vilka strängar skulle kunna passa den?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Haha ja, bra tänke med gitarrsträngnördtråd där ;)

Själv så är jag akustisk gitarrist, men var dock innan elgitarrist. Det var tiden innan jag hade upptäckt det otroligt magnifika med akustisk gitarr och dess versalitet. Jaja, nog tjatat.

Har faktiskt en förkärlek av budgetsträngar av någon anledning (inte just för att de är billigare utan för hur de låter), så själv spelar jag akustiskt med D'addario .12 vilket jag finner välljudande och bra. Okej, såklart så skulle jag spela med 300:- Elixirsträngar ifall jag nu hade råd med det så ofta som man byter, men icke.
I ditt fall skulle jag nog faktiskt sätta på Flat Ernie Ball .11/.10 beroende på vilken stil du spelar (har som sagt en förkärlek till budgetsträngar).


bajbaj, kul med en udda tråd


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Strängar till akustisk är också intressant. Själv spelar jag faktiskt också mest akustisk nuförtiden.

Antar att du inte syftar på budget typ 30 kr ståltråd varianten som finns att köpa med lite olika loggor på..  ;)  Dom går ju inte ens att stämma rent.

Varför skulle du rekommendera Flat Ernie Ball? Har dom en mjuk ton som passar Jazzmasterns lite vassa ljud, vad är det för material o.s.v.?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Använt Ernie Ball stl 10-12 i 20 år, elgitarr då. Testat en del andra men nu för tiden blir det alltid EB. Provade något dyrt set för min aukustiska gura, de kostade nästan 400 spänn men skulle ha lång spelbarhet... bytte sommaren 06 och de låter fortfarande bra faktikst. Märket har jag glömt... eller var det Elixir kanske? Möjligt.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Om vi börjar med stålsträngar då:
På ackeguran använder jag Elixir 11-52.
På Stratan och Telecastern växlar jag mellan GHS Boomers 10-46, Ernie Ball 10-52 eller 10-46 och D´Addario XL 10-46 beroende på humör...
Basen Ernie Ball.
Strängarna på nylonackarna minns jag inte vad dom heter...  :huh:
Men på fiolen har jag alltid Pirastro Eudoxa - trots att de kostar skjortan...  :wub:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Gillar elexir på acke men de var förkastliga på el. Tror inte den där coatingen är så bra för magnetismen.

Kör DRstrings, GHS & Earnieball ( tycker dom två känns lika ) & Daddario på mina elguror.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Strängar till akustisk är också intressant. Själv spelar jag faktiskt också mest akustisk nuförtiden.

Antar att du inte syftar på budget typ 30 kr ståltråd varianten som finns att köpa med lite olika loggor på..  ;)  Dom går ju inte ens att stämma rent.

Varför skulle du rekommendera Flat Ernie Ball? Har dom en mjuk ton som passar Jazzmasterns lite vassa ljud, vad är det för material o.s.v.?

Hehe nej såklart så syftar jag inte på 30:- varianten, D'addario ligger runt 130:- och Ernie ball runt 110-120:-.

Alltså anledningen till att jag rekommenderar dem är just för att de är ganska allround och har en "flat" och neutral ton. Men nu när du svarat, tolkar jag det som att du vill ha en mjuk ton. Då skulle jag nog säga något slags nickel wound (materialet) set. Det beror som sagt på helt vilken stil du spelar, nickel brukar i varje fall ha en mjuk ton och också dessa kan köpas från Eb.

Ernie Ball används av nybörjare likväl av professionela gitarrister, strängarna är bra utan tvekan. Se bara på Hellpig som använt dem i 20 år :)
« Senast ändrad: 28.10.2007, 01:23:53 by Andreas »


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Fender Jazzmaster är byggd att användas med "pianotråd". De kräver riktigt tjocka strängar, annars får man lätt problem med att strängarna hoppar ur skårorna i stallet. Dessutom låter den mycket bättre med tjockare strängar. Helst 0.11 eller tjockare och absolut inte tunnare än 0.10.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fender Jazzmaster är byggd att användas med "pianotråd". De kräver riktigt tjocka strängar, annars får man lätt problem med att strängarna hoppar ur skårorna i stallet. Dessutom låter den mycket bättre med tjockare strängar. Helst 0.11 eller tjockare och absolut inte tunnare än 0.10.

Jo stallet är ju ett problem. Jag har bytt till Mustangstall och kör med lite skumgummi under strängarna. Funkar klockrent. Kör rätt tjocka strängar också.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
angående strängar..

hur ligger det egentligen till med barriton gitarrer..är de vanliga gitarrer till byggnaden
bara det att de har tjocka stenhårda strängar som är nerstämda??

jag var inne på 4-sound & testade en el-barriton & vart smått kär
och inbillar mig nu att man kan göra en egen bara man byter strängar

nu när jag stämmer ner min gitarr till C så hänger strängarna som tvättlinor!!
med mina gammla trotjänare boomers 009 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
angående strängar..

hur ligger det egentligen till med barriton gitarrer..är de vanliga gitarrer till byggnaden
bara det att de har tjocka stenhårda strängar som är nerstämda??

jag var inne på 4-sound & testade en el-barriton & vart smått kär
och inbillar mig nu att man kan göra en egen bara man byter strängar

nu när jag stämmer ner min gitarr till C så hänger strängarna som tvättlinor!!
med mina gammla trotjänare boomers 009 :)

Dom kanske har längre hals, men jag har ingen aning faktiskt. Ska du stämma ner bör du ha tjockare strängar hursomhelst.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kan passa på att tipsa om strängaom.se eller strangaom.se som det kanske är.. :)
billiga strängar online.. två polare till mig som har det!! verkar schysst. har inte handlat där, men det verkar bra!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
angående strängar..

hur ligger det egentligen till med barriton gitarrer..är de vanliga gitarrer till byggnaden
bara det att de har tjocka stenhårda strängar som är nerstämda??

jag var inne på 4-sound & testade en el-barriton & vart smått kär
och inbillar mig nu att man kan göra en egen bara man byter strängar

nu när jag stämmer ner min gitarr till C så hänger strängarna som tvättlinor!!
med mina gammla trotjänare boomers 009 :)

Dom kanske har längre hals, men jag har ingen aning faktiskt. Ska du stämma ner bör du ha tjockare strängar hursomhelst.

Jo dom Har längre halsar, men det är inga större problem att stämma ned till B eller C om du köper lite tjockare strängar.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En fråga ang. bassträngar. En kompis (som är gitarrist eg.) har en Fender Mustang bas och den har lite kortare hals. Jag tänker då att man bör ha lite tjockare strängar för att få mer stuns och undvika skrammel. Men hur tjocka bör det vara?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
angående strängar..

hur ligger det egentligen till med barriton gitarrer..är de vanliga gitarrer till byggnaden
bara det att de har tjocka stenhårda strängar som är nerstämda??

jag var inne på 4-sound & testade en el-barriton & vart smått kär
och inbillar mig nu att man kan göra en egen bara man byter strängar

nu när jag stämmer ner min gitarr till C så hänger strängarna som tvättlinor!!
med mina gammla trotjänare boomers 009 :)

Dom kanske har längre hals, men jag har ingen aning faktiskt. Ska du stämma ner bör du ha tjockare strängar hursomhelst.

Jo dom Har längre halsar, men det är inga större problem att stämma ned till B eller C om du köper lite tjockare strängar.

ok då är jag upplyst..vilken ton är en barriton normalt stämd i btw?
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


freddy

  • Gäst
Personligen gillar jag Elixir på elgitarren! Först kändes dom lite konstigt, men nu kan jag inte tänka mig att välja ett par andra strängar. 10-46 har jag kört med ett tag och jag stämmer ner till D. Men ska nog köpa lite fetare strängar framöver till en av gitarrerna eftersom jag ska testa att stämma ner en bit till. :)mosh:) 


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jag har använt både GHS boomers, daddario, och Ernie ball (alla 10-46) under många år till min stratocaster mm.
Jag finner ingen direkt skillnad mellan dessa välkända beprövade märken, därför köper jag där de hittas billigt.
Då brukar jag passa på att köpa ett 20 pack och sparar över tusenlappen jämfört med om jag köper i butik.
GHS hittas billigt här: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSGkSRSb00000000000000000d9IaVm4e?CatalogVideo=&ProductUUID=0ITVqHzmmHwAAAETt.svRWdi&CatalogCategoryID=RmTVqHzlT38AAAEVIh1Wf70R&JumpTo=OfferList

Elixir har jag provat, men de kändes inte naturligt med coatingen under fingrarna.
Visst håller de säkert 4 gånger längre än andra märken, men helt onödigt när man tittar på priset tycker jag.
Då byter jag hellre oftare och bibehåller känslan.
Ett tips är att alltid tvätta händerna innan man ska spela torka av strängarna efteråt, då håller de längre.

Till klassisk nylongitarr kör jag Augustine, svarta eller blå.

Någon som vet om alla "no name" strängar håller samma klass som de kända märkena?
Ibland har jag märkt att även strängar från samma märke kräver olika mycket grundstretching.
Måndagsexemplar?
Tipsa gärna om det finns en sida med bra jämförande strängtest.


Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag prova GHS boomers 10-46 på min Les Paul...blev för ljus klang och mycket diskant. Tror man beskriver det bäst med ett ord som "bright".


freddy

  • Gäst
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?

Hela gitarren stäms ner ett helt tonsteg, alltså: DADFAD


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?

Hela gitarren stäms ner ett helt tonsteg, alltså: DADFAD

Alla strängar utom D och A alltså. Måste prova och se hur det låter.


Utloggad kiefz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
    • www.myrstrom.se
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?

Hela gitarren stäms ner ett helt tonsteg, alltså: DADFAD

.. menar du DGCFAD?


Utloggad Goat Shrine

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Jag brukar använda D'Addario 12-52, men jag stämmer ned till A.


freddy

  • Gäst
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?

Hela gitarren stäms ner ett helt tonsteg, alltså: DADFAD

.. menar du DGCFAD?

ja precis! Blev lite förvirrad där ett tag. Dock brukar jag testa att blanda stämningarna lite. Kanske sänka ett par strängar ett helt tonsteg bara. Det kan förnya sitt tankesätt kring riff och ge ny inspiration! Det var någon känd gitarrist som tipsade om det förut och jag anammade det direkt, hjälper vid rifftorka...


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag brukar köpa Ernie Ball eller GHS Boomer. Köpte Ernie Ball idag då jag köpte strängar. Kör 10-46.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
När du stämmer ner till d, är det drop d eller dadgad?

Hela gitarren stäms ner ett helt tonsteg, alltså: DADFAD

.. menar du DGCFAD?

ja precis! Blev lite förvirrad där ett tag. Dock brukar jag testa att blanda stämningarna lite. Kanske sänka ett par strängar ett helt tonsteg bara. Det kan förnya sitt tankesätt kring riff och ge ny inspiration! Det var någon känd gitarrist som tipsade om det förut och jag anammade det direkt, hjälper vid rifftorka...

Lite off topic men väldigt bra information. Kan bli lätt att gå i gamla spår med fingrarna. Har precis börjat stämma om gitarren på nya sätt.