Forum > Demolåtar

Nytt-nytt :-)Everything to me -igen! Ny lead/kör & mixning i inlägg 2007-11-03

<< < (5/7) > >>

tsmalmbe:

--- Citat från: Åsa skrivet 29.10.2007, 23:47:35 ---
--- Citera ---
Det är väl två olika och separat inspelade spår du har panorerat?

--- Slut citat ---

ehum, naee, alltså jag spelade in en körstämma, kopierade den och la den ena till höger och den ena till vänster...

Ska jag göra annorlunda?  :huh:

--- Slut citat ---

Ja, att panorera ut två identiska grejer höjer endast på volymen. Men de är fortfarande 100% mono. Så, spela in en stämma till, och panorera sedan ut. Du hör skillnaden. I själva verket hör du också det att din panorering nu inte breddar på ljudbilden alls, bara du tar bort reverbet från körspårena. Om du vill komma enkelt undan, kan du uppnå en obehalig effekt genom att flytta det ena dubblerade spåret du har nu några millisekunder framåt. Det blir obehagligt och annorlunda, en fejkad stereogrej (med fula fasutsläckningar).

Åsa:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 30.10.2007, 00:07:16 ---
--- Citat från: Åsa skrivet 29.10.2007, 23:47:35 ---
--- Citera ---
Det är väl två olika och separat inspelade spår du har panorerat?

--- Slut citat ---

ehum, naee, alltså jag spelade in en körstämma, kopierade den och la den ena till höger och den ena till vänster...

Ska jag göra annorlunda?  :huh:

--- Slut citat ---

Ja, att panorera ut två identiska grejer höjer endast på volymen. Men de är fortfarande 100% mono. Så, spela in en stämma till, och panorera sedan ut. Du hör skillnaden. I själva verket hör du också det att din panorering nu inte breddar på ljudbilden alls, bara du tar bort reverbet från körspårena. Om du vill komma enkelt undan, kan du uppnå en obehalig effekt genom att flytta det ena dubblerade spåret du har nu några millisekunder framåt. Det blir obehagligt och annorlunda, en fejkad stereogrej (med fula fasutsläckningar).

--- Slut citat ---

Aha! Då hänger jag med.. då tror jag att jag gör det den hederliga vägen, sjunger helt enkelt in stämman på nytt.. känns trist att göra allt den tekniska vägen  ;) Tack för hjälpen!

tsmalmbe:

--- Citat från: Åsa skrivet 30.10.2007, 00:09:48 ---
Aha! Då hänger jag med.. då tror jag att jag gör det den hederliga vägen, sjunger helt enkelt in stämman på nytt.. känns trist att göra allt den tekniska vägen  ;) Tack för hjälpen!

--- Slut citat ---

Ja, eftersom du båda kan sjunga  och kan timing, så blir det nog super på det sättet. Prova också på att lägga flere körspår, och prova med ett trick att du lämnar bort initialkonsonanterna från orden, framförallt de hårda konsonanterna. Det blir lättare att mixa in det. Sen om du har lite flere körspår skall du också prova att komprimera en par av dem riktigt hårt, och mixa in dem lite lägre än de andra spåren.

Ja, det finns massor av intressanta kreativa trix med körer :)

91:an:
För mej var det första gången jag hörde denna låt och jag håller med vad som sagts tidigare, leadsången ligger för lågt, blundar jag ser jag mest kören sjunga bland instrumenten. Jag vill känna vokalisten några meter framför mej. En så stark och bra sångröst förtjänar att höras bättre och med något mer attityd skulle den stå ut bättre mot kören!

Åsa:

--- Citat från: 91:an skrivet 30.10.2007, 19:34:08 ---För mej var det första gången jag hörde denna låt och jag håller med vad som sagts tidigare, leadsången ligger för lågt, blundar jag ser jag mest kören sjunga bland instrumenten. Jag vill känna vokalisten några meter framför mej. En så stark och bra sångröst förtjänar att höras bättre och med något mer attityd skulle den stå ut bättre mot kören!

--- Slut citat ---

Tack för lyssning och för att du tyckte till! Ja jag får nog höja upp leaden lite.. det är så himla svårt det där när det är min egen röst jag ska sätta främst, jag hör ju den så extremt tydligt själv.. Kan dra upp den lite och sänka körerna lite.. och så ska jag först och främst få till ljudnivåerna på sången och komprimera och gudarna allt jag ska lära mig!  :)Jag återkommer när jag har mer att komma med. Får nog fasen ta och sjunga in leadspåret igen, det är ju bara insjunget rakt av för att få nåt att laborera med.. och så tackar jag för berömmet, jag blir så glad!!  :wub:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion