Forum > Demolåtar
Nytt-nytt :-)Everything to me -igen! Ny lead/kör & mixning i inlägg 2007-11-03
Åsa:
LÅTNAMN: Everything 2 me
ARTIST/GRUPP: SvartSaft (Mattias Dahlgren) och jag
GENRE: Pop/Rock
LÅTLÄNGD: 4 minuter
KOMPOSITÖR: Mattias Dahlgren
Hittade en ny hobby! Har börjat lära mig Cubase, inspelning av sångspår osv, med MYCKET hjälp av Mattias..
Nu har jag samlat mod till att lägga ut nånting här på egen hand.
Jag har sjungit in nytt sångspår, rakt av, på en musikbakgrund som Mattias skickade över. Har trixat och haft mig med reverb och EQ, fått till det skapligt efter förutsättningarna MEN nu tar jag tacksamt emot feedback. Måste bespara Mattias öron lite också, han kräks väl på den här låten vid det här laget :lol: Jag har en shuremic som jag förstår inte är det ultimata vid sånginspelning såhär i "studio".
Lyssna och tyck till, ge gärna tips och råd om kvaliteten på mixning av sång i förenklade ordalag! Jag är inte hemma i dom här termerna ännu, allra helst inte dom engelska :huh:
Vi hörs!
Åsa
Harmonica mike:
Hej Åsa.
Kul att du vågar prova cubase det är ju inte ett lätt musik program att lära sig...
Då kör vi då.
Ganska lågt mixad sång.Lite ojämt i volym oxå.Nog så mycket reverb/delay.Prova lite mindre av den varan på leaden,så kan du ha liite mer på körerna.
Volym nivåerna: Ja en kompressor är brukligt,men tar ett tag att lära sig.Det finns en enklare väg i Cubase då det är stundtals det är för högt..
1. Dra upp sången så att de låga partierna hörs bra.På spåret där du har sången finns det ett grönt R..Tryck in det.Kolla sedan på spåret längst till vänster och längst ned.Där finns ett plus tecken,tryck in det.Då kommer det upp en linje där man kan "automatisera" manuellt.
Leta upp de höga partierna i sången.Markera med pekaren,så ser du att det blir en liten "plopp" på spåret,gör en till där det höga sång partiet slutar. Längst ned till höger hittar du en drag regel som gör att du kan dra isär spåret så att wave filen blir längre,det gör hela proceduren lättare.Lägg en till plopp på insidan av de andra plopparna alldeles i kanten på båda.Nu har du ett streck som du kan flytta ned - och vips så har du sänkt volymen på den aktuella biten du markerade med plopparna.Gör sedan så med restenvips så har du lärt dig att automatisera..Fiffigt va?
Får du problems med det så dra ett pm..
Mvh
Micael
Åsa:
Hej!! Tack för snabb lyssning och feedback! Kanske jag har tagit mig vatten över huvudet med Cubase, började med Reaper. Men jag ska banne mig lära mig det här! :wacko:
Ja, det är ju det där med volymen, vissa partier är för låga för att inte dom som ligger högre ska slå igenom. Jag vet att man har möjlighet att gå in och styra om det där i efterhand och det är nästa snårskog jag ska ge mig in i så jag tackar ödmjukast för din beskrivning -bra nivå på språket där också, tror jag hängde med ;)
Ang reverb på leaden. Jag upplever det som om det blir lite platt ljud med micken så det är därför jag smetade på lite extra där i hopp om att få fram det där lite klarare ljudet :D Ska testa att dra ner det och lägga mer på körerna och höra hur det låter.
TACK för goda råd!!
tsmalmbe:
Om du vill lära dig mixa sång, skall du nog ta kompressorvägen. Jag håller dessutom inte med att det är lättare att rita automatiseringar. Det är också två olika saker, verktyg, till olika symptom. Med automatisering kan du väl korrigera större enheter som har skild volym. Men du får sången "uppåt" närmare ytan bara genom att använda kompressor, Kompressorn jobbar på millisekunders noggrannhet. Att rita in saker på millisekunders noggrannhet är INTE lättare än en kompressor.
Mixen då: sången är låg och lite ojämn, ja. Reverbet är ganska i mitten (=inte reverb i min smak), och du har mycket av det. Det drar sången långt bak i mixen, och ger en monokänsla av det hela. Men överlag är sången absolut tillräckligt bra inspelad för att man med en bra kompressor kan ta ut en perfekt mix av den.
Inflikning: Körpartierna skulle jag panorera ut i stereobilden.
Åsa:
Tjenare! Tack för svaret!
"sången "uppåt" närmare ytan " -precis det jag vill uppnå! Ska fundera över det där med kompressorvägen..
"Reverbet är ganska i mitten (=inte reverb i min smak), och du har mycket av det." -resultat av att jag trodde jag skulle få fram sången mer :-)
"Körpartierna skulle jag panorera ut i stereobilden", -Om jag förstår dig rätt så har jag gjort precis det du menar. Har panorerat ut körstämman till höger och vänster.. hördes inte det? Som jag var såå stolt över ;)
"Men överlag är sången absolut tillräckligt bra inspelad för att man med en bra kompressor kan ta ut en perfekt mix av den."
-mycket glädjande för en färsking som mig att höra det! Då vet jag att jag har bra råmaterial då? Det var jag orolig över, är det taskigt inspelat från början är det väl svårt för vilket proffs som helst att få det låta bra antar jag..?
Skitkul att läsa vad ni tycker och har för tips :)
Det blir väl antagligen för mycket tid vid datorn i helgen igen då ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida