Kontrollrummet

Asti - På andra sidan ån

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Med stigande ålder följer ju ökande vishet, så eftersom jag nu har svaret på alla stora frågor
har jag gjort en låt om det!  :)

Titel: På andra sidan ån
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:12
År: 2018

På andra sidan ån
Nu har jag förstått hur universum blivit till
Vet hur varje solsystem kan färdas dit det vill
Ingen av naturens lagar kan jag ej förstå
Jag har skådat ut i rymden - högt upp i det blå

Äntligen förstår jag varför jag är här och nu
Varför jag är den jag är och varför du är du
Meningen med tillvaron är plötsligt uppenbar
Livets stora frågor saknar inte längre svar

Åh vilken känsla att veta
var vi kommer ifrån
Veta vad som väntar mig
på andra sidan ån

Tid är blott förgänglighet som mäter vad vi gör
Lycka finns i varje stund - den lockar och förför
Kärlek mellan människor som vill varandra väl
Dövas utav samvetet som gnager i din själ

Åh vilken känsla att veta
var vi kommer ifrån
Veta vad som väntar mig
på andra sidan ån

Åh vilken känsla att veta
var vi kommer ifrån
Veta vad som väntar mig
på andra sidan ån
« Senast ändrad: 01.12.2018, 12:54:16 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Trevligt stycke, coolt förpackat låter bra tycker jag - överraskande slut! Fint solo på slutet (kanske i blötaste laget, smälter iofs väl in i ljudbilden som det är nu)!

Lyssnade förresten på din skiva för ett tag sedan, trevlig lyssning!  :wub:

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den här tyckte jag var lite väl märklig i början. från första refrängen lyfter det o gitarrsolot är väldigt snyggt. Första lågbastonen var kanske lite för stark i nivån?
Det här var nog den första av dina låtar som jag inte tar till mig helt o fullt...  :unsure:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevligt stycke, coolt förpackat låter bra tycker jag - överraskande slut! Fint solo på slutet (kanske i blötaste laget, smälter iofs väl in i ljudbilden som det är nu)!

Lyssnade förresten på din skiva för ett tag sedan, trevlig lyssning!  :wub:

Mvh Henric
Jag försöker hitta nya sätt att arra och få ett lite modernare stuk. Utgick ifrån en hip-hop trumloop,
men tyckte det blev för statiskt, så jag ersatte den med mer konventionella trummor med vispar.
Hade tänkt fade:a slutet, men tyckte det funkade att avsluta på det här sättet....
Kan hålla med om att gitarrsolot är i "blötaste" laget, men spelade tyvärr in det så via POD:en.
Får se om jag orkar spela in det igen med lite mindre reverb.  :)
Vilken skiva lyssnade du på? Den med låtar på engelska "Self-picked songs" eller den senaste,
med låtar på svenska "Ange lösenord:"? Oavsett vilket är det roligt att du gillade det!  :)
Tack för din feedback Henric!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Trevligt stycke, coolt förpackat låter bra tycker jag - överraskande slut! Fint solo på slutet (kanske i blötaste laget, smälter iofs väl in i ljudbilden som det är nu)!

Lyssnade förresten på din skiva för ett tag sedan, trevlig lyssning!  :wub:

Mvh Henric
Jag försöker hitta nya sätt att arra och få ett lite modernare stuk. Utgick ifrån en hip-hop trumloop,
men tyckte det blev för statiskt, så jag ersatte den med mer konventionella trummor med vispar.
Hade tänkt fade:a slutet, men tyckte det funkade att avsluta på det här sättet....
Kan hålla med om att gitarrsolot är i "blötaste" laget, men spelade tyvärr in det så via POD:en.
Får se om jag orkar spela in det igen med lite mindre reverb.  :)
Vilken skiva lyssnade du på? Den med låtar på engelska "Self-picked songs" eller den senaste,
med låtar på svenska "Ange lösenord:"? Oavsett vilket är det roligt att du gillade det!  :)
Tack för din feedback Henric!
/Asti

Det var ange lösenord jag lyssnade på! Angående gitarrsolot på denna så behöver du inte spela om det för min skull, gammal dansbandsräv som man är så gillar man ju per automatik mkt reverb å delay! Bara satt och lyssnade efter saker som stack ut, skada man får verkar det som!  :P

Är själv i det läget att det börjar bli dags att göra ett uppsamlingsrace bland alla gamla alster och släppa en skiva till.....får väl se om jag orkar ta tag i det eter helgerrna.....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Märkligt i harmonier och arrangemang. Det lättar för ett tag när refrängen får några ackord som motsvarar dem man förväntar sig, men den känslan blåser snart bort i nya märkliga ackordföljder och toner man inte förväntar sig. Starkt att du kan förnya dig så pass mycket och ändå hålla en linje genom hela låten, men helhetsintrycket blir lite för märkligt ändå till slut. Jag vill ha lite mer välkända ackordföljder regelbundet genom hela låten. Men det är helt och hållet en smakfråga, och tillräckligt många kanske tycker det här är tillräckligt intressant för att köpa en fysiusk CD. Det är inte långt ifrån stt jag hamnar i den gruppen , men nej, inte idag. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sköna harmonier o disharmoniskt gott,fortsätt o experimentera o utforska nya toner o marker  :)
Verssången låter lite utanpå o är lite hög i volym..kanske yttepytt mer reverb eller sänkning ?.. mer krut i kompet på den sköna reffen så där känns lagom  ..men om man lyssnar på hög volym på versen så blir det för hög sång nu  :o..Sen låter ett ord lite konstigt tror det var efter ordet samvetet " Man hör inte ordet efter det riktigt..Eller så är det bara mina öron som inte hör någe bra såhär på lördagsmorgonen :) Men finfin låt B)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Den här tyckte jag var lite väl märklig i början. från första refrängen lyfter det o gitarrsolot är väldigt snyggt. Första lågbastonen var kanske lite för stark i nivån?
Det här var nog den första av dina låtar som jag inte tar till mig helt o fullt...  :unsure:
Avsikten var att låten skulle få ett betydligt mer udda arr än vad det blev till slut.
Refrängen är nog för konventionell för att passa ihop med verserna...?
Som sagt, jag söker nya vägar och då blir det troligen inte som det förväntas vara.
Ska kolla upp bastonen! Tack för din feedback Håkan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevligt stycke, coolt förpackat låter bra tycker jag - överraskande slut! Fint solo på slutet (kanske i blötaste laget, smälter iofs väl in i ljudbilden som det är nu)!

Lyssnade förresten på din skiva för ett tag sedan, trevlig lyssning!  :wub:

Mvh Henric
Jag försöker hitta nya sätt att arra och få ett lite modernare stuk. Utgick ifrån en hip-hop trumloop,
men tyckte det blev för statiskt, så jag ersatte den med mer konventionella trummor med vispar.
Hade tänkt fade:a slutet, men tyckte det funkade att avsluta på det här sättet....
Kan hålla med om att gitarrsolot är i "blötaste" laget, men spelade tyvärr in det så via POD:en.
Får se om jag orkar spela in det igen med lite mindre reverb.  :)
Vilken skiva lyssnade du på? Den med låtar på engelska "Self-picked songs" eller den senaste,
med låtar på svenska "Ange lösenord:"? Oavsett vilket är det roligt att du gillade det!  :)
Tack för din feedback Henric!
/Asti

Det var ange lösenord jag lyssnade på! Angående gitarrsolot på denna så behöver du inte spela om det för min skull, gammal dansbandsräv som man är så gillar man ju per automatik mkt reverb å delay! Bara satt och lyssnade efter saker som stack ut, skada man får verkar det som!  :P

Är själv i det läget att det börjar bli dags att göra ett uppsamlingsrace bland alla gamla alster och släppa en skiva till.....får väl se om jag orkar ta tag i det eter helgerrna.....

Henric
Nej, men det är ju sådan feedback man vill ha!  :) Det är ju den negativa kritiken som är viktigast,
det man kan lära sig av! Hoppas du kan uppbåda tillräcklig energi och släpper en skiva till!
Tack igen för kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Märkligt i harmonier och arrangemang. Det lättar för ett tag när refrängen får några ackord som motsvarar dem man förväntar sig, men den känslan blåser snart bort i nya märkliga ackordföljder och toner man inte förväntar sig. Starkt att du kan förnya dig så pass mycket och ändå hålla en linje genom hela låten, men helhetsintrycket blir lite för märkligt ändå till slut. Jag vill ha lite mer välkända ackordföljder regelbundet genom hela låten. Men det är helt och hållet en smakfråga, och tillräckligt många kanske tycker det här är tillräckligt intressant för att köpa en fysiusk CD. Det är inte långt ifrån stt jag hamnar i den gruppen , men nej, inte idag. :)
Tycker inte själv att harmonierna är särskilt märkliga....det blev t.o.m. mer konventionellt än vad som var tänkt.  :rolleyes:
Jag försöker, som sagt, hitta nya vägar att göra låtar, både vad gäller komposition och arr.
Har tappat inspirationen och för att det ska kännas meningsfullt behövs det något nytt.
Orkar inte fortsätta enligt samma recept som jag prövat några hundra gånger tidigare.  ;)
Kan väl inte säga att jag är särskilt nöjd med låten, men jag prövar mig fram, troligen ett tag till.
Jag ger inte ut "fysiska" CD's utan vill man lyssna på mina låtar så finns dom på Spotify, Tidal, Youtube m.fl.
Tack för din feedback Stefan!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier o disharmoniskt gott,fortsätt o experimentera o utforska nya toner o marker  :)
Verssången låter lite utanpå o är lite hög i volym..kanske yttepytt mer reverb eller sänkning ?.. mer krut i kompet på den sköna reffen så där känns lagom  ..men om man lyssnar på hög volym på versen så blir det för hög sång nu  :o..Sen låter ett ord lite konstigt tror det var efter ordet samvetet " Man hör inte ordet efter det riktigt..Eller så är det bara mina öron som inte hör någe bra såhär på lördagsmorgonen :) Men finfin låt B)
Roligt att du uppskattar mitt försök!
OK, ska kolla volymen på verssången! Du har säkert rätt där.
Blir lite lurad ibland av att konverteringen från wave till mp3 jämnar ut dynamikskillnader....
Ska lägga upp texten, så ingen ska behöva bli förvirrad av min skånsk-/småländska dialekt!  B)
Tack för din feedback Marsall!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte riktigt min typ av musik men det låter bra. Nivåer i mix låter bra i mitt öra.
Är inte riktigt vän med synthljudet men det är nog bara en smaksak.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Inte riktigt min typ av musik men det låter bra. Nivåer i mix låter bra i mitt öra.
Är inte riktigt vän med synthljudet men det är nog bara en smaksak.
/G
Vet inte om det är min typ av musik heller!  :D
Jag experimenterar med harmoniföljder och arr och hoppas hitta ny inspiration....
Nivåerna kanske sitter, det är ju alltid nåt.  :)
Tack för din feedback Göran!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
"Det är ju den negativa kritiken som är viktigast" :unsure: Jag vet inte vad jag skall klaga på. Jo, kanske. I andra och tredje versen och i solot finns en knäppgitarr (tror jag).... tonen som kommer just efter tredje slaget i takterna, ett pling som tränger igenom liksom. Det kanske stör mig tror jag :o... men bara lte, inget som hindrar mig att lyssna på låten ännu en femte gång  :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Det är ju den negativa kritiken som är viktigast" :unsure: Jag vet inte vad jag skall klaga på. Jo, kanske. I andra och tredje versen och i solot finns en knäppgitarr (tror jag).... tonen som kommer just efter tredje slaget i takterna, ett pling som tränger igenom liksom. Det kanske stör mig tror jag :o... men bara lte, inget som hindrar mig att lyssna på låten ännu en femte gång  :D
//Space
Jo, det är ljudet från ett akustiskt fingerplock du hör!  :)
Har inte tänkt på det själv... Ska fundera på om jag ska/kan göra nåt åt det!
För tillfället får jag inte igång musikdatorn. Tror det är nåt fel med nätdelen... :wacko:
Får jag inte igång den blir nog det här sista låten från mig. Kommer nog inte att investera i nytt.
Har tappat inspirationen och känner mig "färdig" efter senaste uppläggen på bl.a. Spotify.
Tack för din feedback Christer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken öm och härlig stämning jag upplever i musiken. Vackert mejslat!
Skönt solo och bra effekter på det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vilken öm och härlig stämning jag upplever i musiken. Vackert mejslat!
Skönt solo och bra effekter på det!
Tack Max!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tjena Asti!  Du vet ju att jag är en smula enkelspårig  :D så att detta inte heller riktigt är min melodi kan inte komma som någon överraskning MEN den här låten växer!  Jag hör att hantverket är oklanderigt dessutom.  Gillar texten, dina funderingar över livet/döden - mycket vackert!  Sen gillar jag naturligtvis att du har lagt en snygg gitarrsolo på slutet!   Bra jobbat!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tjena Asti!  Du vet ju att jag är en smula enkelspårig  :D så att detta inte heller riktigt är min melodi kan inte komma som någon överraskning MEN den här låten växer!  Jag hör att hantverket är oklanderigt dessutom.  Gillar texten, dina funderingar över livet/döden - mycket vackert!  Sen gillar jag naturligtvis att du har lagt en snygg gitarrsolo på slutet!   Bra jobbat!   /Fuzz
Du behöver ju inte vara enkelspårig för att du inte gillar det här.  :)
Roligt att du tycker låten växer och att du hittar något i texten!
Gitarrsolot är inget märkvärdigt, men det är kul att försöka.  B)
Tack för din feedback Fuzzen!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten