Kontrollrummet

47 845 spänn för en mac mini

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil

Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Ja macarna har blivigt rikigt dyra, om man vill ha lite extra stuff.

Gick nyligen över från Mac till pc studio datorn. pga av att inte ens vid 47 845 kr kan man få vad man vill ha i burken.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min mini har 2,8 GHz Intel Core i5 och 8Gb minne tror en 600Gb disk och kostade runt 13 för fyra år sedan. Det enda stökiga är uppgraderingarna då ljudkort och annat måste upp också.

Ni kanske har lite höga krav? :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Ja och jag som tyckte min mac mini med tvåkärnig processor var dyr. Gav över 7000 för den om jag minns rätt. Själv kör jag en blandning av äkta mac och hackmac samt PC både till musik och video. Man får en jäkla massa dator om man köper PC jämfört med mac helt klart och dom funkar lika bra. Jag köpte en gaming laptop en lenovo med thunderbolt för 19 000 ca och motsvarande macbook blir lite dyrare kan man lugnt säga.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Dom funkar bra Eddie inget snack om saken och varför jag går på dyrare grejor är för att video både vanligt meck och att sända live kräver mycket kraft.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kör en maxad 2012 i7 Mac mini och kommer sannolikt investera i en halvmaxad ny sådan för 15-20 tKr.

Jag har tittat igenom alternativen och i dagsläget är denna det bästa alternativet, då jag vill fokusera på musikskapandet och inte på mekande och konfigurerande. Ergo OSX och inte Hackintosh.

Sagt med all respekt för dem som tycker det är värt besväret med Hackintosh, Linux eller t.o.m. Windows.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo det är skönt och hemtamt med en äkta mac men dom kostar över dubbelt för samma prestanda som en PC så jag har helt enkelt jättesvårt att motivera varför jag måste ha en för min fru  :D.

Jag började med Logic på PC men sen när apple tog över så fanns det bara hackintosh om man ville fortsätta med musik. Logic var och är det enda programmet jag förstår mig på. Sen undan för undan så blev man liksom van vid prislappen men jag vet inte om jag nånsin kommer att acceptera den.. Över 40 000 för nåt så litet som en mini utan att dom ens nämner vilken grafik man får det blir lite häpnadsväckande faktiskt.

Jag har en 3.1 mac pro med två processorer dvs 8 kärnor och motsvarande datakraft i hackintoshform nåt år senare kostade runt 7000 spänn och fixade fyra skärmar (tå grafikkort) och alla kort man ville ha i den (som gick att fixa drivare till) var rejält mycket billigare.

När det gäller hur länge man kan använda en dator över tid så tror jag PC vinner lätt för jag tror inte min gamla mini går att betala räkningar med ens längr dessvärre men med motsvarande årsmodell PC hårdvara skulle det funka utan problem.

Jag ska rota fram den ur gömmorna och kolla hur ny generation av os x den fixar, den var så jäkla dyr så nåt måste den gå att använda till  :D


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag läste precis att apple spärrar sina datorer från "obehöriga/icke auktoriserade" repararationer med ett eget chip på alla nya macar från och med förra året!

Det vil säga bara deras egna tekniker ska kunna fixa dom i framtiden med allt vad det innebär. Dvs i realiteten riktigt jävla dyrt om den går sönder också.

Detta innebär att jag aldrig mera kommer att köpa en mac för nu har dom nått gränsen för vad jag tolererar.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jo det är skönt och hemtamt med en äkta mac men dom kostar över dubbelt för samma prestanda som en PC så jag har helt enkelt jättesvårt att motivera varför jag måste ha en för min fru  :D.

Sådant är ju svårt att argumentera emot.

Vissa saker får kosta, men Apple vet att ta rundligt betalt för varumärket. För mig har och är stabilitet och empirisk "it just works" viktigast. OSX med Core Audio inte minst. Därför har en Hackintosh har alltid lockat, men min tid är för dyrbar för att ägna tid att hålla en sådan uppdaterad. En

Min befintliga mini är en renodlad studio-burk för Logic och den nya kommer att vara drop-in-replacement - en större och kapablare och "större" studio med minsta möjliga mek.

När det gäller tyngre grafik(Blender/realtid) som fordrar ett eller ett par feta grafikkort så får man bygga - Linuxburkar i första hand.



Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Mac är riktigt nice men grejen är ju den att man inte behöver uppgradera os x speciellt ofta typ kanske med 10 års intervall max. Jag har kört os x sen tiger om jag mins rätt och det har inget nytt tillkommit sedan snow leopard som man har nån direkt nytta av varken i musikinspelnings samanhang  eller för vanlig användning.

Det är os x uppdateringarna själv och  chipset ändringar som ställer till det, kort sagt tillverkarna av hårdvara samt programvaran gör att vi hamnar i en slags konstant uppdaterings loop av allting.

Jag kör allt på mina både musik och surf och nu sedan ett par år tillbaka även video (redigering, färgkorrigering och live) så det gäller fortfarande att man göra det utan strul med en mac. Jag hör att PC är säkert för sånt också nu speciellt win 10.

Linux kör många i videobranschen men jag tror att PC ändå är störst även där tätt följd av mac. Davinci resolve 15 är ett stort program inom videoprodukion och förmodligen på väg att ta över i framtiden. Resolve finns till alla tre plattformarna.