Kontrollrummet

1up-Gitarrplock med funktrummor och skönt gung! - länk fixad!

1up · 15 · 18729

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
http://www.aurells.com/div/1up-1.mp3

Soft låt i liknanda anda som "funkjazz3" Fast softare. Gladare. Ljusare.

Ap-sugande melodier stundvis men ni hajar - groovet! :)

Funk-a de?
« Senast ändrad: 25.10.2007, 09:45:38 by 1up »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Yes då åker vi..
Lite irriterande komp gura,ta bort den efter några takter.Jag får svårt att koncentrera mig på det övriga.Ett ackordsbyte vore inte heller fel,på väl valda ställen i låten..Grund ide´n skön dock,utveckla vidare.Hammond orgeln låter lite skumt ljudmässigt,inte lir mässigt.Dels är den lite hög och så åker den mellan höger och vänster öra för mycket.Vad använder du? Det låter inte som B4..kanske ett renare sound på den skulle funka bättre?
Saxen schysst lirad emellanåt.Ooohh yes där klev vi upp ett halvsteg..Nice!--osså tog det slut...

Mitt recept då: Släng in några ackord variationer i låten.Skippa komp guran/alternativt sänk den ordentligt  efter ett par takter(finger spelet alltså), eller utveckla liret - inte en loop så här länge.Det gör att man tappar intresset för låten,och det är ju synd då det svänger rätt gott.

Släpp inte denna,utan jobba på - jag gillar det.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Yes då åker vi..
Lite irriterande komp gura,ta bort den efter några takter.Jag får svårt att koncentrera mig på det övriga.Ett ackordsbyte vore inte heller fel,på väl valda ställen i låten..Grund ide´n skön dock,utveckla vidare.Hammond orgeln låter lite skumt ljudmässigt,inte lir mässigt.Dels är den lite hög och så åker den mellan höger och vänster öra för mycket.Vad använder du? Det låter inte som B4..kanske ett renare sound på den skulle funka bättre?
Saxen schysst lirad emellanåt.Ooohh yes där klev vi upp ett halvsteg..Nice!--osså tog det slut...

Mitt recept då: Släng in några ackord variationer i låten.Skippa komp guran/alternativt sänk den ordentligt  efter ett par takter(finger spelet alltså), eller utveckla liret - inte en loop så här länge.Det gör att man tappar intresset för låten,och det är ju synd då det svänger rätt gott.

Släpp inte denna,utan jobba på - jag gillar det.

Mvh
Micael


Stort tack för lyssning återigen!

Orgeln är mkt skum, ja! Skummare än någon kan ana. :) En liten datorspelsmusikvsti + rotary-effekt och vips, hammond! Tycker den sitter luftigt i mixen, fast kanske inte helt perfekt då. Den här svepande vänster-höger-pseudostereoeffekten är väl just så att det är enkelt att trolla fram stereo, fast det kan åsamka åksjuka hos lyssnaren. Kan se över inställningarna i rotary-effekten eller byta till B4. Men ska jag byta så ska de va för att detta orgelljudet suger apa snarare än att B4 låter mer som äkta orgel. ;) Måste slå ett slag för det elektroniska här! ;)

Vi kollar över ackordbyte lite tidigare i låten. Tycker förvisso det blir ett juste mantra med samma tugg om och om igen. Ska fnula vidare på detta. Kanske slänga in en hip-hop loop också.

Gitarren ska ned i nivå när melodin kommer! Det har jag också insett.

Ackordändringarna senare i låten skulle ju kunna göra entre lite tidigare t.ex. hmm hmm


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hur mycket är loopar här? ;) Annars har du fått till ett skönt gung, trevligt MEN FRAMFÖRALLT

DU GÖR LÅNGA LÅTAR IGEN !!!!!    :D :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hur mycket är loopar här? ;) Annars har du fått till ett skönt gung, trevligt MEN FRAMFÖRALLT

DU GÖR LÅNGA LÅTAR IGEN !!!!!    :D :)


JAaa! Du har rätt! :) Långa låtar! Hur skönt som helst! Något har hänt. :) Låtarna har något att säga igen. Så tror jag. :)

haha _Inget_ är loopar. 

Okey då :P

Gitarrerna, loopar hela skiten.
Trummorna, loopar. Har ju dock klippt ihop säkert 6 olika loopar, så man är ju inte helt grön i gamet.
Basen är min egen!
Improvisationerna är mina egna!

Ja, så var det två effektloopar ibörjan också.

loop loop på er!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite lite händelse fattigt..på det hela taget mest ljudmässigt tror jag
gillar ringklockan i början
men det svänger o gungar inget snackom saken. sackar lite på slutet med den ensama guran kanske...
olja in o kramaåt,,

tony
att leva är att dö


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukki!

Det mesta är väl redan sågat, snyggt gung i låten men sounden.....byt orgelsoundet, byt saxsoundet, dom låter plastiska och stör den annars snygga stämningen.! Och lämna introgitarren i intron, känns lite trist med två olika groove genom hela låten för det låter otajt.
Basen har du satt riktigt snyggt. Bara du tar tillvara alla goda råd som du fått så kommer detta att bli en riktig gosing! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nyss hemkommen från GBG och tar råden i beaktande!

Tack jättemycket för att ni ville lyssna Mahan och Ynot.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Tycker orgeln är ball, speciellt med historian runt den. Saxen, hm, lite sådär. Loopade gitarren blir kanske lite tröttsam, skulle behöva komma nåt annat som avbryt. Till skillnad från resten av folket har jag inte så mycket emot långa monotona låtar men den kunde må bra av ett annat parti, till exempel ett tonartsbyte. Vilket iofs kommer så småningom men det är lite för sent och inte tillräckligt bra som naturlig följd på låten. Låter lite inslängt och jag tycker inte du uppnår det jag tror du vill uppnå.

Och förresten ännu ett stort loopproblem! Gitarren klickar ju till varenda gång den loopar, inte så kul.

Trummorna och basen väldigt fina.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker orgeln är ball, speciellt med historian runt den. Saxen, hm, lite sådär. Loopade gitarren blir kanske lite tröttsam, skulle behöva komma nåt annat som avbryt. Till skillnad från resten av folket har jag inte så mycket emot långa monotona låtar men den kunde må bra av ett annat parti, till exempel ett tonartsbyte. Vilket iofs kommer så småningom men det är lite för sent och inte tillräckligt bra som naturlig följd på låten. Låter lite inslängt och jag tycker inte du uppnår det jag tror du vill uppnå.

Och förresten ännu ett stort loopproblem! Gitarren klickar ju till varenda gång den loopar, inte så kul.

Trummorna och basen väldigt fina.

Tack för lyssning igen och fina kommentarer!

Klicket på gitarren är lätt att ta bort. Skönt med uppmärksam lyssning! :)

Ska fundera vidare på variation.

Orgelns vara eller icke-vara kanske är en smaksak då. Jag gillar den ju också.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Och som jag sa i andra låttråden, lyssna inte så mycket på alla andra (inkl mig förstås)...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Snygg! Synd att trummornas rumsljud låter asgalla.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.