Kontrollrummet

Intervju/liveupptagnings -mick

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Jobbet ska köpa ny mikrofon, undrar om ni har några tips utifrån specifikationerna:

* Pris: max 5000 pix
* Skall främst användas vid intervjuer, både ute "på fält" och i inomhusmiljöer. Men inte i studiomiljö.
* I vissa fall till att ta upp live-musik, oftast akustiska instrument (fiol, piano, gitarr, nyckelharpa, dragspel, sång etc)
* Låg brusnivå och naturligt ljud prioriteras.
* Bra om den inte är alltför känslig för stötar och ljudpeakar.
* Mikrofonen kommer i första hand att användas till en Edirol R-4 hårddiskinspelare. Med de mickar vi har nu måste vi dra på inspelningsvolymen rejält för att få bra nivå, den är ofta på max. Kan det bli bättre med en bättre mick?
 


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
sony ecm907 nånting  :huh:
stereomick med ställbar upptagningsvinkel som funkar bra ute på fältet, bra ljud, drivs med ett AA-batteri


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Jo just ja, de är riktigt bra har jag hört.

Vår budget ligger på 5000, finns det inte något ännu bättre för en sån peng? Vad används vid filminspelningar och så till exempel? Edirolen har ju bra mickförstärkare (XLR/tele) och fantommatning så även kondensatormickar skulle funka.

PS. I första hand kommer vi nog att spela in inomhus nu när jag tänker på saken.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en klassisk och väldigt bra mick för intervjuer är ju sennheiser md21.. liten o riktigt najs.. låter bra med!! kostar heller inte många slantar.. används väldigt ofta för intervjuer!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Tobbe7

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • booststudio
Den klassiska Sennheiser MD21 är en vinnare när man vill ha en bra intervjumikrofon. Lite låg output men vilket ljud. Men vill du ha en sådan så får du snabba på. Sennheiser har sagt att nu ska den läggas ner. För dyr och tillverka.
Höj eller stäng av!


Utloggad BLUES

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
  • Jag och Charles på storgig
    • Visa profil
    • Bloominblue
men men  :huh: jag har ju en sån att sälja  :lol: :lol: :lol: :lol:
den är jäääättefin och coool yla till om du/ni blir intresserade
Dä ä barå å in män å veffta runt lite..