Kontrollrummet

(parentes) - Half life existence

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hejsan gott folk på detta nya forum!
Jag har här en låt som var uppe på 'det andra' forumet men som försvann när detta hackades.

Jag fick mycket givande kritik från bl.a. Emulator, Burning sven och Harmonica Mike.
Det var mycket disskusioner om stråkarnas vara och icke-vara i låten.
Jag har här gjort två versioner av låten. Version 1 är med stråkarna som de var i originalet.
Version 2 har omarrangerade stråkar efter kritiken som påpekats.
Nå.. blev version 2 bättre eller var det bättre som det var innan?

LÅTNAMN: Half life existence
ARTIST/GRUPP: (parentes)
GENRE: Ackustisk
LÅTLÄNGD: 2:59
KOMPOSITÖR: Kristoffer(Stolle) och Henke
PRODUCENT: Stolle
EV. MEDVERKANDE: Kristoffer(Stolle)-Sång, klaviatur, gitarr, Henke-kör sång, gitarr, Erik-ägg
INSPELNINGSÅR:2006
FORMAT: mp3

Version 1: http://www.parentes.nu/Half%20life%20existenceMIX4.mp3
Version 2: http://www.parentes.nu/Half%20life%20existenceMIX4NoStringsAttached.mp3

Tack på förhand!
/Kristoffer


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Kanske snarare borde lagt denna under färdig demo.
Den är ju färdig så snart jag bestämt mig för vilken version jag skall använda.


DåligtGehör

  • Gäst
Om man hade fått välja på mer än 1 eller 2 så hade jag föredragit ett mer varierat stråkarr. Nu blir det väldigt mycket, väldigt samma i version 1 och kanske onödigt sparsamt i version 2. Framför allt under versen. Du använder stråkarna på samma sätt hela tiden - lång utdragna toner. Så även i version 2 när det väl kommer igång. Det är snyggt ibland men även lite väl stelt och ... variationslöst.

Under versen skulle de kunna komma in korta, snabba lite tuffare mer percussiva inslag med långa pauser mellan för att övergå i mer utdraga melodiskt/harmoniskt följsamma linjer där så passar.

Måste jag rösta på 1 eller 2så blir det 2 eftersom 1:an är för mycket samma grejer. Men helst vill jag rösta 3.

---

Åhh förlåt... jag glömde ju berömma själva låten. Den gillar jag. Skönt rullande gitarrspel och bra sång och melodi.
« Senast ändrad: 06.03.2007, 01:30:12 by DåligtGehör »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack för feedbacken Dåligt gehör!
Jag förstår vad du menar med stråk-arret. Det var lite sådana passager jag hörde i huvudet innan jag satte mig ner och arrade, men jag har inte riktigt fått till det bra nog i verkligheten.
Jag använder Garritan personal orchestra och kör solo-stråkar. Vågar jag skylla på ljudbiblioteket eller måste jag krypa till korset och erkänna att jag behöver öva upp mina orkestreringsfärdigheter?

Jag tycker ju att du på sätt och vis har rätt i det du säger men efter att ha jobbat så mycket med låten så vet jag inte om jag har ork att lägga ner ännu mer tid på denna. Kanske att jag tar med mig den kritiken till nästa låt. Fast sammtidigt.. kanske synd. Attans nu fick jag beslutsångest igen! :D
Får fundera på det där lite. Låta det smälta lite.

Återigen tack för att du tog dig tid!
/Kristoffer


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker akustiska gitarren låter lite artificiellt bred. Jag vet att det är pop, men ändå. Jag hade väntat mig trummor redan vid "cannot stop", men så blev det inte :). Stråkarna (nedre länken) verkar ju bra tycker jag.

Det verkar som om det inte alls skulle bli trummor....nää. Hmh. Låten är bra, men det kommer inget lyft, inget som får mig att komma ihåg den här låten efter en stund.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej tsmalmbe!
Gitarrerna är dubbade och panorerade höger-vänster. Borde jag panorera ut dem mindre från varandra för att få mer enhet i ljudbilden? Kanske överdrev jag utpanoreringen.. har inte tänkt på det innan men detta måste ju undersökas.

Du är den andre som påpekar att man förväntar sig trummor. Låten gjordes för att bryta av mot våra andra låtar som alla innehåller trummor. Kanske gjorde vi låten orättvisa när vi kategoriskt bestämde utformning för den. Får helt enkelt ta och testa med trummor i replokalen nästa gång och se hur det fungerar. Att spela in trummor är ju dock något av ett projekt men det kan det ju kanske vara värt.

Tack för att du tog dig tid!
/Kristoffer


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gillar som fanken med stråkar ver två:)


Håller med om trummorna....vore kanon att det smäller till och blir en rockräkare av denna. Eller INTE! det funkar som det är nu också.....öh, blev kanske ingen bra krititk, men det är ju så med en bra låt: det finns fler utvägar......


giller ver 2!
https://soundcloud.com/secondary-protocol