Jo, det är nog sant, att det är fel ställe att slänga upp sådant här!
(Dock är den långt från färdigkomponerad..)
Varför är det fel, bara för att jag inte förstår hur du placerar tonerna? 
Nej, tänkte på mängden kommentarer på musiken. Inte på din kommentar eller dig naturligtvis!
Vill ha mycket feed skall jag slänga upp visor o dyl!

(Inget fel på visor naturligtvis.)
Jag älskar själv det du kallar "slump" här... Eller rättare, hur det kommer att bli när jag skrivit färdigt
Dröjer nog ett tag..
Jag har svårare än du att bedöma hur det kommer att bli när det är färdigt... 
Tonalt, atonalt och slumpmässighet är ett stort ämne som kanske förtjänare en egen tråd. Men min förenklade version är att det finns naturligtvis en glidande gräns mellan slump och vad som är uttänkt att vara avbrytande, men jag upplever dessa passager vi pratar om som slumpmässiga. Atonalt är något annat. Musik är en kombination av klanger som trivs ihop av olika fysikaliska skäl och hjärnans tolkning av intervall och klanger. Att kombinera ihop de som inte harmonierar är för mig atonalt, kanske intressesant som experiment eller revolt, men är inte musik för mig.
Har hört många stycken. Tex oktatoniska (dvs mer än 7 av 12 noter i skalan) som var helt okej, Tänker mig att det går att utveckla den förmågan till kanske i vissa fall upp till 12 noter. (Även om jag knappast , i nuläget, greppar allt atonalt. Det skulle jag inte vilja påstå..
Sant att jag byter "typ av struktur" i låten från traditionellt romantiskt typ av tema till den typ av struktur du inte greppar. Det är ungefär som dina pauser i din musik, kan du se det som 
Nu är jag helt borta...

Kan du utveckla?
[/quote]
MEnar att det finns två typer av strukturer, dels melodiska/romantiska (till större delen homofoniska) delar, och så bryts det av med "det andra"..
Kan förstå om det upplevs stökigt, eftersom det inte är färdigkomponerat..
Slumpmässigt håller jag dock knappast med om.. Det vore som att kalla dina pauser slumpmässiga..
Nåt rätt mysko av Schoenberg, som dock inte är slumpmässigt i mina öron:
Vissa av inläggen är lika frågande som jag var första gången jag hörde den här. Vet inte om det är njutbart ens nu, men jag inser hur han tänker nu lite bättre..
« Senast ändrad: 31.03.2010, 16:46:56 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882