Kontrollrummet

Cold Night For Alligators (Roky Erickson-cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Mina få egna låtar går till bandet som aldrig får nåt vettigt inspelat så det får bli en cover helt enkelt.
Var tvungen att ta ner den ett tonsteg då Roky ligger på tok för högt för mig - kanske fortfarande för högt.   Tyck till om vad som helst ifall ni känner för det.  Funderar på att låta en gitarr kommentera i verserna ev.  Frivilliga välkomnas på det och även på annat, t.ex. solon. 


https://www.dropbox.com/s/8eaqmwhd0npz0a1/Bubben%20Band%20-%20Cold%20Night%20For%20Alligators.mp3?dl=1

/Fuzz
« Senast ändrad: 19.10.2018, 11:33:26 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte hört originalet men detta låter bra på det stora hela.
Jag skulle själv velat ha lite fläskigare trummor. Kompgurorna är väldigt utseparerade åt sidorna och samtidigt bullriga/svulliga på nåt sätt - för mig blir det lite för bullrigt för öronen :)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Har inte hört originalet men detta låter bra på det stora hela.
Jag skulle själv velat ha lite fläskigare trummor. Kompgurorna är väldigt utseparerade åt sidorna och samtidigt bullriga/svulliga på nåt sätt - för mig blir det lite för bullrigt för öronen :)

/G

:)  Tack för tyck G!    Du kan ha en poäng ang. trummorna.  Först tyckte jag dom var för basiga/svulstiga så jag nerfade dom en del.    Ang. gitarren (den första) så försökte jag efterlikna Rokys ljud och jag använde fuzz på den.  Jag gillar det men visst kan det vara för mycket det också.  Att det blir bullrigt för öronen ser jag nästan bara positivt på!   =P    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin ljudbild med bra stereoperspektiv! Snygga gitarrer och bra framfört!
Roky Erickson är tyvärr obekant för mig, så jag kan inte jämföra... :rolleyes:
Kanske kunde trummorna ha lite mer botten, som ev Gurano var inne på..?
Bra ös!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fin ljudbild med bra stereoperspektiv! Snygga gitarrer och bra framfört!
Roky Erickson är tyvärr obekant för mig, så jag kan inte jämföra... :rolleyes:
Kanske kunde trummorna ha lite mer botten, som ev Gurano var inne på..?
Bra ös!  :)

Tack för lyssning och tyck Asti!    Ni hade en poäng där - jag har nu fläskat till trummorna lite.   

Att ingen verkar känna till Roky Erickson här på KR oroar mig dock!  Frontfigur i legendariska 13:th floor elevators som
spelade psychedelisk rock/garagerock på 60-talet.  Roky försvann sen från scenen p.g.a. mentala problem bl.a. men dök upp på 80-talet och gjorde en fantastiskt bra platta (bl.a med denna låt) och försvann igen.  Sen dök han upp i Hultsfred 2012 då hans mamma hade dött.  Hon var jehovas och hade vägrat honom medicin i hur många år somhelst.   Sorglig historia med många fler vändor - både roliga och mindre roliga.   Filmen "You're gonna miss me" skall tydligen vara väldigt bra.  Har dock inte sett den själv än.   


/Fuzz
« Senast ändrad: 23.10.2018, 11:53:46 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Coolt. Gillar låten mycket. Den versionen tycker jag landar bra mitt emellan Hellacopters version och originalet.

Trummorna kanske kunde svänga lite mer. Hihaten känns lite statisk i verserna.

Stilsäkert!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Coolt. Gillar låten mycket. Den versionen tycker jag landar bra mitt emellan Hellacopters version och originalet.

Trummorna kanske kunde svänga lite mer. Hihaten känns lite statisk i verserna.

Stilsäkert!

Tack Wernis!   Ja den hamnar väl ung. där det håller jag med om.   Håller även med om trummorna - har i ärlighetens namn inte jobbat så mycket med dessa så jag får nog göra det.  Tack för matnyttig kommentar m.a.o!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vetti-17 vad göra med highhatsen.  :blink:    Lite snällare nu och en del ändringarn på trummorna.  Blev det för snällt nu?  :unsure:    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har heller inte hört talas om denna svenskättling men jag gissar att du gör en bra cover och jag tycker inte att du ligger för högt du klarar av det bra. Det jag saknar är lite mer rum på allt och framförallt en multikompressor på out för att få det mer radioklart.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har heller inte hört talas om denna svenskättling men jag gissar att du gör en bra cover och jag tycker inte att du ligger för högt du klarar av det bra. Det jag saknar är lite mer rum på allt och framförallt en multikompressor på out för att få det mer radioklart.

Tack för lyssning och input Eddi!   Inte säker på att denna passar för radion dock.  :)  Kanske labbar lite med det ändå vad det lider.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed