Kontrollrummet

"Strumma" synthar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Woltenizer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
har haft en liten fundering i huvudet som jag gärna skulle få lite klarhet på. Finns det plug-ins till Synths som kan återskappa en strummnings-effekt likt gitarrer. As in, om jag trycker ned en tangent spelas inget ljud däremot om jag håller tangenten nedtryckt och "strummar" (om man nu använder en knapp eller något annat vet jag inte) så att tangenten hörs. Om jag inte tappat bort er, och ni vad jag är ute efter kan ni berätta vad jag söker?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte provat någon sådan själv, men tydligen finns det MIDI-plugins som emulerat strummandet:

Los Googelos

Återkoppla gärna om du hittar nåt som funkar. Hade varit kul att testa.


Utloggad Woltenizer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Igentligen borde det väll bara gå att koppla "skickandet" av  ljud-signlerna till en "strumbutton" som återskickar ljudet? Igentligen är jag ute efter ett lätt sätt att kunna spela otroligt snabbt på en tangent :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Igentligen borde det väll bara gå att koppla "skickandet" av  ljud-signlerna till en "strumbutton" som återskickar ljudet? Igentligen är jag ute efter ett lätt sätt att kunna spela otroligt snabbt på en tangent :P

Då är du ute efter en arpeggiator.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Som Wernborg säger, arpeggiator. Men det kan vara en CV-gate du söker oxo. CV-gate var en företeelse som fanns innan Midi systemet dök upp. Finns en del hårdvarusynthar som fortfarande har det. Det kan finnas mjukvarusynthar som har effekten oxo. CV-Gaten skickar helt enkelt en signal till en synth och får den då att "spela/spela inte" de tangenter som trycks ner. Den kan allstå inte styra VILKA toner som spelar/låter utan bara när och hur länge. Det finns en del DAWar som har pluggar med liknande GATE-effekt att lägga på ett audio eller au/vst spår ( Digitalperformer på Mac t.ex ).

EDIT: Hittade denna effekt: http://www.camelaudio.com/camelspace.php

Kan vara detta du frågar efter oxo. :)

/ Mikke
« Senast ändrad: 19.10.2007, 16:32:14 by Mikke »


Utloggad Woltenizer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Tackar för svaret Mikke! Ska gräva vidare på det.
Sen det där med appreigo är inte alls nära vad jag vill ha då jag inte själv styr vad jag spelar då.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tackar för svaret Mikke! Ska gräva vidare på det.
Sen det där med appreigo är inte alls nära vad jag vill ha då jag inte själv styr vad jag spelar då.

Om du vill att en tangent ska generera en strummande effekt förstår jag inte var du är ute efter.

Om du däremot kan tänka dig att hålla nere ett ackord kan jag förstå att det skulle kunna funka.

Men varför var inte en strum-MIDI plugin rätt svar i så fall??


Utloggad Woltenizer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Får ursäkta mig om jag missar saker då jag inte är så inne i hela synth grejen (sitter mest och leker med tangenterna och lite basic effects på min Juno-D från roland) så jag vet faktist inte vad en Strum-MIDI är ;)