Kontrollrummet

Studiomusik till mp3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Jag diskuterar fn med en på ett mindre skivbolag som vill få ut sin musik på internet. Han vill konvertera om sin musik till flac. Jag vill påpeka fördelen med mp3 (bla att han skulle missa en enorm andel av marknaden pga flac) och vill rekommendera ett proffsprogram för detta. Själv har jag bara gjort det på hobbybasis, för länge sedan. Någon som kan ge tips om bra proffsprogram för detta?

R: gjorde flera sökningar men hittade inget. Kanske pga fel söktermer.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad tsmalmbe

Lame med multi frontend, fungerar finfint.

Kör lame med följande parametrar: -q 0 -b224 -c -p

Varför inte föreslå ogg?

Eller alternativet att ta ner mp3 för 5 sent/låt och flac för 15 sent / låt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
mp3 med winlame låter bra, men flac låter bättre..
kolla in foobar2000.org, tror de har gjrot ngn slags flac-omvandlare med..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Nja, anledningen till att vi kör med mp3 och att vi vill ha musik i mp3 är att det är det enda format som stöds via flash. Hade vi använt en mer kompatibel lösning hade månadskostnaden hamnat på långt över 100kr, iom att de speciallösningarna är så dyra. Nu säger ju iofs adobe att OGG Vorbis är på g, men det kommer ju ta X tid ( X < 1 år).
Hade gärna använt både ogg och flac om det var tekniskt möjligt.

Tack för svaren, winLame var det jag föreslog. Hade väntat mig nåt proffs-program för 40'.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

Ja, nu är det ju så att vi rekommkenderar lame-encodern, men alla rekommenderar lite olika program att köra den med. Jag gillar multifrontend, nån annan något annat. Som encoder är lame suverän. Vill man sen igen ha ett "proffisgt" användargränssnitt så kan det vara att man inte kan koppla lame till det. Så man får välja, proffsig UI eller proffsig encoder i många fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Varför vill ni ha musik via flash, vad är den stora poängen med det?

Är det ett skivbolag som når ut till en enorm den av marknaden?

Proffsprogram för att konvertera musik till mp3/ogg vorbis/FLAC eller vad man vill? Det enda man behöver är en bra encoder och ett skript som konverterar varje album man lagt under startposition för skriptet. Har man väl ett skript så är väl det smidigare än en massa klickande och fönster hit och dit?


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Oj, orutin av mig att inte hålla koll på mina egna trådar. Du ställde frågor, DåligtGehör, här kommer det sena svaret (ursäkta).

Den stora poängen med att skicka musiken via flash är att detta är det enda ekonomiskt hållbara alternativet för strömmande musik. Andra format går, men blir oerhört dyrt om man vill ha fler än 10 samtidiga lyssnare, eftersom servern måste starta en ny ström för varje användare. Genialiteten i Flash ligger i dess frörmåga att kunna leverera många olika strömmar till många olika användare.

Det aktuella skivbolaget når inte ut till en stor del av marknaden, och har musik som klassisk, jazz och bluesmusik.
Diskussionen rörde huruvida mp3 gav tillräcklig kvalité eller om man var tvungen att använda lossless flac för att få ut allt av musiken. Jag befarade att han använt dåliga gratisprogram för konvertering till mp3, varför han så totalt sågade mp3-formatet. Allt slutade i alla fall med att han ville ha musiken i flac och inget annat format.

Här får ni gärna fylla på med vad ni tycker. Missar man något i det upplevda ljudet vid omkonvertering till mp3 från lossles-format?
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

Lyssnar man på klassiskt och jazz, har man ofta lite mer anordning än en ghettoblaster, och således är det inte helt förvånande att just den genren påkallar lossless.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Missar man något i det upplevda ljudet vid omkonvertering till mp3 från lossles-format?

Det du missar är i så fall vad komprimeringsalgorimen i mp3 encodern tar bort.

Om du dekonverterar från flac till wav - vilket man/program gör -  för att sedan komprimera till mp3 så har du ju som mellansteg en okomprimerad wav-fil. Alltså inget kvalitetsbortfall från det hållet. Sen beror allt på mp3-encodern och grad av komprimering.

Men enklast är kanske att använda sig av winamp eller foobar2000 -  http://www.foobar2000.org/  - för att göra konverteringen.

I foobar2000 öppna de flacfiler du vill konvertera. Högerklicka på dem och välj convert to... eller convert to same directory. Välj vad du vill konvertera till; wav eller hela vägen till mp3. Ställ i sista fallet in önskad kvalitet på mp3.
« Senast ändrad: 31.10.2007, 09:37:32 by DåligtGehör »


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Varför inte rekommendera att ge ut både som flac och som mp3?
Streaming via flash vore inte den största anledningen till att köra mp3, snarare att iPod (världens tyvärr mest utbredda spelare) inte stödjer det. Jag tror inte i hans fall att han missar en särskilt stor del av marknaden av att köra i flac. Hans målgrupp är betydligt mer kvalitetsmedveten än de som lyssnar på Nickelback.

Flac lämpar sig förstås mindre bra för streaming öht eftersom det kräver så stor bandbredd. I framtiden kommer det kanske se annorlunda ut. Streaming i mp3, nedladdning i flac vore mitt val.

Missar man något i det upplevda ljudet vid omkonvertering till mp3 från lossles-format?

Inte mer än du redan förlorat i mp3-kodningen (vilket olika personer tycker är olika mycket...). Har man redan kodat det till mp3 verkar det urbota dumt att koda om det till ett losslessformat. Grejen med losslesskomprimering är ju att det ÄR lossless. Har man en gång gjort mp3:or av det är det redan förstört.
Komprimerar man fram och tillbaka mellan pcm wave (eller andra icke förstörda ljudformat) och ett reducerat/komprimerat (mp3, aac, wma etc) format kommer man förlora mer och mer i varje kodning från wave. Den perceptiva kodningen kommer fungera sämre och sämre för varje gång (eftersom det som den är van att ta bort redan tagits bort i tidigare steg).

Jag har inget jätte emot mp3 alltså (men föredrar förstås ogg när det gäller de reducerade formaten...) men jag skulle aldrig köpa en mp3:a. Ska jag börja köpa musikfiler ska det vara lossless. Men det är en rent personlig åsikt.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Jo, jag vet vad som händer tekniskt när man konverterar till mp3 (lusig musikdistributör jag hade spelat annars).  ;)

En musiker tyckte att klassisk musik inte har den största målgruppen och att det därför skulle vara lättare att nå en större lyssnarskara om man erbjöd musiken som mp3. Han jämförde det med att man som okänd artist måste spela på lite risiga ställen för att komma någonstans och inte kan börja hoppas på spelning på Hawaii-scenen. Om fler människor hör musiken är chansen större att de ska ge sig ut att leta efter den bättre lossless-kopian.
Distribution i båda formaten var mitt förslag, han var dock ovillig, då han tror att kunder blir avskräckta om de hör den enligt honom dåliga mp3-kopian.

Det är inte bara bandbredden som sätter stopp för flac-streaming, utan kostnaden för att ha streamingservrar igång. Flash har ju som sagt stöd för mp3, men inte för flac. Alltså behöver man inte ha dedikerade streamingservrar för mp3, kostnaden för flac-streaming skulle dock lätt hamna på 5-600 kr/mån (utan att ha räknat på det närmre). Hade ni varit villiga att betala det för strömmande flac-musik (om favoritmusiken fanns att välja på)?

Det jag var ute efter var snarare det upplevda ljudet. Givet har jag hört dåligt konverterade mp3, men hur upplever ni ljudkvalitén själva om ni jämför en riktigt bra konverterad mp3 med en lossless fil av samma låt?
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
I lurar som inte var särskilt bra och på vanlig rockmusik har jag hört skillnader mellan mp3 och wave 44/16 i upp till 160kbps. Sen kan det ju berott på att kodningen inte var helt optimal. Det vore intressant att göra ett ordentligt test med just klassisk musik i ett väl avstämt ljudsystem. Skillnaden jag har upplevt har varit i diskanten och har förstås inte varit uppenbart annat än om man gör en direkt jämförelse. Jag misstänker att väldigt dynamiskt innehåll kan påverkas mer.

Jag kan verkligen förstå personen i fråga. Den klassiska branschen är ju inte lätt och konkurrensen är hård. Det gäller att kunna erbjuda en väldigt bra ljudkvalitet för att inte folk ska välja att köpa Naxos-plattor istället (billiga skivor där kvaliten är skiftande). Samma verk finns ju ofta på flera etiketter. Han vill antagligen inte att hans bolag ska få dåligt rykte i audiofilkretsarna, som säkerligen är en viktig del av hans kundkrets. Läs all galla som spys över mp3 där så förstår du vad man har att tampas mot...

Svårt att hitta en bra lösning för dig. Jag tvivlar på att mp3 är någon slags räddning för klassisk musik men det är klart att bra distribution är en förutsättning. Om du har svårt att erbjuda streaming i full kvalitet kanske inte klassiskt är vad just du ska ge dig in på. Men jag hoppas ni hittar en bra lösning!

(och för att klyva lite hårstrån kan jag bara påpeka att mp3 via flash tekniskt sett är progressiv nedladdning och inte streaming)
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

(och för att klyva lite hårstrån kan jag bara påpeka att mp3 via flash tekniskt sett är progressiv nedladdning och inte streaming)

Ur konsumentsynvinkel är ju alla  alternativ där man inte behöver ladda ner något 100% för att kunna lyssna på det, streaming. Tekniskt sett är som du säger, streaming, något helt annat. Jag drömmer fessutom fortfarande om att det någon dag skall kunna finnas multicast över Internet med stort I...

Sen lite ontopic: Jag lyssnar mest på mp3 där det inte har någon skillnad angående kvaliteten. Jag skulle profilera mp3 just på det sättet. Mp3 används i bärbara apparater och med datahögtalare. I bägge fallen kan lugnt säga att kvaliteten inte är prioritet 1. Lyssnar man på klassiskt via bärbara apparater eller datahögalare? Ingen aning, men min gissning är att mycket lite. Man lyssnar på klassiskt via sina audiofil-grejer, eller ur Volvons CD-spelare. Hur många har audiofil-grejerna kopplade till internet? Kan Volvon spela mp3:or? Hur många orkar bry sig om att bränna ner mp3:or på en CD för att lyssna i Volvon? Kan Volvon streama mp3:or?

Nu blandar jag på flit ihop nedladdning av mp3 och streaming. Det oaktat tror jag att den som vill ge ut sin klassiska musik kunde vinna NYA lyssnare, inom målgrupper som man inte räknar med, genom att dela ut mp3:a. Volvolyssnarna och de klassiska audiofilerna kommer inte att träffa på streaming-mp3, eller bry sig.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
I och med fördelningen av de frekvenserna för analog-tv och prognoser om att 600.000 svenskar nästa år börjar surfa trådlöst (enligt artikel på idg.se i förrgår) tror jag inte det dröjer väldigt länge innan apparater för strömmande musik i både Volvon och joggingspåret är verklighet. Dock är strömmande flac en ekonomisk omöjlighet inom överskådlig framtid, på grund av teknikkostnader. Sant är dock att lyssnare av klassisk musik inte utgör den största delen av vår målgrupp.

HomoNeophilus: har du gjort jämförelser i hlgre bitrate än 160 kbps?
Speciellt kan ju distributionen och spridningen av klassisk musik ytterligare vara svårare eftersom många "mastrar sönder" sina skivor på ett sätt som tekniskt liknar det som mp3 gör. Enligt somliga krävs det tydligen LP, och jag har svårt att se att de plattorna gör en stor comeback i dagens läge.

Själv tycker jag att mp3 kan göras så bra att jag inte kan uppfatta någon skillnad utom vid väldigt extrema exempel. Å andra sidan har jag inte använt den hundratusenkronors-utrustning som kanske behövs för att "riktigt njuta" av musiken när jag lyssnat.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

Det är väl så att fördomar försämrar ljudet mera än algoritmer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Visst är det även fördomar eller förväntningar med i spelet. Jag kan visst njuta av en låt i mp3-format helt klart. Men om jag kan välja så väljer jag alltid det av oförvanskad kvalitet. Det är även en känslomässig sak att veta att det är kompromisslös konst och hantverk i alla led.

Varför skulle man frivilligt välja att ha en bild på väggen som var en kvalitativt reducerad kopia om man kunde få orginalet för lite mer möda? Varför skulle man om musik är en stor konstupplevelse för en frivilligt välja att kompromissa med kvaliteten?

Fast
Citera
I och med fördelningen av de frekvenserna för analog-tv och prognoser om att 600.000 svenskar nästa år börjar surfa trådlöst (enligt artikel på idg.se i förrgår) tror jag inte det dröjer väldigt länge innan apparater för strömmande musik i både Volvon och joggingspåret är verklighet.
det handlar väl inte om någon större kvalitativ upplevelse utan snarare att fylla tomheten med något och då duger nog det mesta av hyffsad eller halvhyffsad kvalietet för den målgruppen.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Citera
HomoNeophilus: har du gjort jämförelser i hlgre bitrate än 160 kbps?
Ja, och ovanför det kunde jag inte höra någon skillnad alls. Men då ska det nämnas att jag som sagt inte hade världens bästa lyssningsutrustning och inte världens känsligaste programmaterial (vanlig rock).

Citera
Speciellt kan ju distributionen och spridningen av klassisk musik ytterligare vara svårare eftersom många "mastrar sönder" sina skivor på ett sätt som tekniskt liknar det som mp3 gör.
Nej, det liknar inte alls tekniskt det som mp3 gör. Den komprimeringen gör ju något helt annat. Det mp3-kodning handlar om är att ta bort saker som man räknat ut att mänskliga örat inte uppfattar. Mastring handlar (delvis) om att minska dynamiken (något som iofs reducerar antalet utnyttjade bitar men det hör inte riktigt till saken).

Citera
Enligt somliga krävs det tydligen LP, och jag har svårt att se att de plattorna gör en stor comeback i dagens läge.
Jag läste härom dagen att LP-försäljningen faktiskt går upp, så man ska inte helt räkna bort det.
För klassisk musik är många lyssnare dock kräsnare än så och vill ha större dynamiskt innehåll än de ~70dB som LP levererar varför de flesta tycker CD lämpar sig bättre med sina 96dB. Inspelningstekniker för klassisk musik var också de första att anamma digital inspelningsteknik.

Citera
Det är väl så att fördomar försämrar ljudet mera än algoritmer.
Word! Nästan mer hos erfarna ljudtekniker än hos någon annan (audiofiler borträknade)!

Citera
det handlar väl inte om någon större kvalitativ upplevelse utan snarare att fylla tomheten med något och då duger nog det mesta av hyffsad eller halvhyffsad kvalietet för den målgruppen.
Ja, visst är det så! När man till och med hör DJ:s spela dåligt kodade mp3or blir man ju lite mörkrädd (och det skär i hjärtat att höra en diskant behandlas på det sättet!)... Dagens ungdomar växer upp med ett ljudideal som innebär sönderkomprimerat i mastringen och sönderkomprimerat i distributionen (och nu lät jag gammal...).
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Florian le Sage

  • Gäst
Citera
Det är väl så att fördomar försämrar ljudet mera än algoritmer.
Word! Nästan mer hos erfarna ljudtekniker än hos någon annan (audiofiler borträknade)!

Hmmm, jag har hört vissa s.k. audiofiler (läs-stollar) uttala sig otroligt korkat/mytomspunnet och totalt felaktigt rent tekniskt/faktamässigt om ljud etc, så det där stämmer inte generellt, man kan aldrig generalisera på det där viset homoneophilus!

Skulle ha större förtroende för en gammal tekniker-räv i så fall, även om det finns många stollar där också (fast dom oftare tillhör det yngre gardet,kaxiga typer som tror dom är kungar och är rent olämpliga faktiskt), det gäller att hitta rätt och sålla i träsket!!!

 B)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Nej, du misstog min generalisering! Jag menade ju tvärt om!
Att audiofiler är värst, och ljudtekniker på andra plats. Och det var förstås inte riktigt allvarligt menat heller...

Jag älskar att läsa audiofilforum där de diskuterar något som ingen har någon aning om egentligen hur det fungerar (alla vet ju att ju dyrare desto bättre!). Kabeldiskussioner är klassiska... Samma sak med diskussioner på PSW eller Gearslutz där man ibland undrar hur personerna kan kalla sig professionella tekniker.
Sorry, OT...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se



DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Den stora poängen med att skicka musiken via flash är att detta är det enda ekonomiskt hållbara alternativet för strömmande musik. Andra format går, men blir oerhört dyrt om man vill ha fler än 10 samtidiga lyssnare, eftersom servern måste starta en ny ström för varje användare. Genialiteten i Flash ligger i dess frörmåga att kunna leverera många olika strömmar till många olika användare.

Kan du peka ut var denna geniala flash-programvara finns som kan åstadkomma strömmar som inget annat kan.


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
DåligtGehör: vad menar du? Vill du ha förklaring på hur det funkar i Flash med strömning, varför det bara är Flash som klarar av det eller vill du bli pekad någonstans så att du själv kan använda dig av Flash för strömmande distribution via egen webbsida?
För att skapa program i Flash behövs detta:
http://www.adobe.com/products/flash/

Det är samma teknik bakom ex. idiphones spelare som hos YouTube och MySpace.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag undrar varför du menar att just flash (och inte andra språk/utvecklingsmiljöer/programvaror) skulle ha dessa egenskaper samt om du kunde länka till den programvaran du syftar på.

Jag trodde inte broadcast/multicast var speciellt knutet till flash eller någon annan miljö men det är kanske inte dessa tekniker du syfter på? Flashcast?

Vore intressant att veta mer om vad du menar med att just flash kan "leverera många olika strömmar till många olika användare" men med annat blir det "... oerhört dyrt om man vill ha fler än 10 samtidiga lyssnare, eftersom servern måste starta en ny ström för varje användare."


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Jag undrar varför du menar att just flash (och inte andra språk/utvecklingsmiljöer/programvaror) skulle ha dessa egenskaper samt om du kunde länka till den programvaran du syftar på.

Jag trodde inte broadcast/multicast var speciellt knutet till flash eller någon annan miljö men det är kanske inte dessa tekniker du syfter på? Flashcast?

Vore intressant att veta mer om vad du menar med att just flash kan "leverera många olika strömmar till många olika användare" men med annat blir det "... oerhört dyrt om man vill ha fler än 10 samtidiga lyssnare, eftersom servern måste starta en ny ström för varje användare."

Jag skulle också uppskatta lite förklaringar till de här sakerna.


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Tja, hur bevandrade är ni i objektorienterad programmering?

Så länge postar jag länk till wikipedia-sidan för flash, den viktigaste uppdateringen ur den här synvinkeln är Flash Player 9.
http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_flash
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

Jag förstår fortfarande inte hur flash kan undvika att behöva öppna en stream per klient. Så vitt jag vet, finns det inga överenskomna regler (i alla fall inget implementerat, RFC:n existerar dock) för hur multicast skall göras över nätgränser.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det finns inget i wiki-artikeln som tar upp den frågan du fick.
Vad har OOP med saken att göra? Vad går inte att beskriva utan att komma in på programmering? Det finns säkert några av oss som är tillräckligt bevandrade i programmering för att hänga med på vad du vill säga.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Hoppas jag inte framstod som någon know-it-all, det var inte min mening. Jag ville bara veta hur jag skulle kunna angripa svårigheten i att försöka förklara. Jag kan fortsätta med att säga att det inte är jag som besitter den absoluta spetskompetensen vad det gäller flash, det är en medarbetare som utvecklat idiphone-spelaren.

Rent tekniskt använder flash en ström per användare, sk. unicast. Men på serversidan upplevs inte det eftersom den teknik som andra system behöver för att förmedla unicast mycket lätt kan hanteras via enkel programmering i flash.

Allt i distributionssättet handlar om ekonomi. Vi använder flash på grund av att det är den enda möjligheten som kräver så pass liten insats att det blir ekonomiskt gångbart. Att förmedla unicast (till skillnad från ex. internet-radio som använder multicast: en ström till många användare) är väldigt dyrt med andra metoder. Av samma anledning använder exempelvis mySpace och YouTube flash för att förmedla unicast till många samtidiga användare.

Andra lösningar skulle vara streaming via exempelvis wma (med Windows Media Player) och med ra (RealAudio med Realplayer). Dessa kräver dock en större serverpark på grund av att streamingen förs via ett streamingprotokoll, istället för via port80 (vanlig internet-trafik) som flash använder. Kompetensen för att upprätta och drifta ett sånt system är ovanlig i Sverige och därför väldigt dyr. Verktygen som behövs för att utveckla i flash är mycket billigare än dito för ex. WMA-ström eller för att utveckla en helt egen exempelvis java-spelare. Vill man koppla bort webbläsaren helt och utveckla i, säg, C++ blir utvecklingskostnaderna och -tiden lång och dessutom måste spelaren laddas hem av de som vill lyssna.

Med WMA försvinner möjligheter för mac- och linuxanvändare, samma sak med RA. Flash är däremot plattformsoberoende. Dessutom ger det en säker framtid i exempelvis mobiltelefoner och sådana prylar som iPod Touch och iPhone (som lovat att implementera Flash Lite för europeiska marknaden). Unicast är inte vad andra streamingtekniker är anpassade för idag. Java är också plattformsoberoende men det är inte lika många besökare som stödjer java som flash (den sistnämnda gäller för 99,97% av idiphones besökare).

Det är dessutom svårare att kopiera strömmen när den kommer i flash. Även om det är möjligt så går det inte bara att installera ett program som "snor" strömmen innan den kommit till ljudkortet.

Jag hade helst velat att idiphone kunde användas av både winamp, windows media player och iTunes, men insåg efter grundliga efterforskningar att detskulle ta alldeles för lång tid att utveckla och bli alldeles för dyrt , både i drift och utveckling, för att någon skulle vilja bli kund på en sådan tjänst. Flash fördel är att språket och utvecklingsverktyget redan är så anpassat för det här slaget av applikationer, vilket inte kan sägas om C+ och java. Mycket resurser finns redan att tillgå för flash på internet, vilket avsevärt minskar kostnaderna.

Allt handlar om ekonomi.

/R: OOP hade att göra med om jag kunde använda termer som ex. klasser, men jag valde en mindre detaljerad metod för att försöka förklara.
« Senast ändrad: 06.11.2007, 17:08:00 by idiphoneNiklas »
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad tsmalmbe

För att tala om den där klassiska musiken lite till (har inget med flashen att göra alltså :) )

På min musikproducentkurs hade vi en gästtalare som producerar klassisk musik (1 av 3 i Finland). Han var den första av alla de producenter som talat som nämnde SACD, och talade dessutom mycket varmt för det. Detta tyckte jag beskriver den klassiska världens inställning till format. MEN: han var medveten om att nätaffärerna är viktiga, och nämnde att deras label finns till förfogande i 40+ nätaffärer. Hans kommentar var, att om någon vill lyssna på jogging eller i Volvon så är det väl OK med mp3. Finns det någon som vill köpa, så säljer vi nog sa han.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Det jag är beredd att köpa i resonemanget när det gäller att utveckla mjukvara för streaming till många klienter är att det kanske är billigare/enklare att använda Flash pga av att det möjligen (jag vet inte) finns mer färdiga komponenter som man slipper utveckla själv. Inte att det skulle krävas andra metoder med alla andra språk/miljöer.

Det skulle vara intressant att veta varför bara Flash men inte en java-applet kan använda port 80.


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Det du säger dig "köpa" är inte den enda anledningen jag tog upp när jag förklarade varför vi valde flash. Den stora löpande kostnadskillnaden med Flash jämfört med många andra format är att man kan köra det på en webserver istället för en "Streaming Media Server" (se ex. http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/compare/WebServVStreamServ.aspx) Sen nämnde jag ju också kostnaden på kompetens som var högre för andra metoder. En vanlig java-spelare (som man laddar hem) skulle kunna strömma via port 80, men som sagt krävs nedladdning och drift i andra nivåer än för flash.

Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag har sett någon som använt java-applets till att sprida musik eller video någonstans. Har aldrig programmerat java-applets någon gång, men om du är intresserad så har Sun jättebra dokumentation i form av FAQ:s och guider på¨deras webbsida (jag har till och med letat upp den): http://java.sun.com/applets/ . Hoppas du hittar vad du söker där.

tsmalmbe: Jag tycker att producenten hade en bra inställning. Det spelar väl ingen roll i hur bra kvalité man försöker distribuera sin musik om ingen ändå lyssnar på den. Bättre att sprida konstformen (om man nu är på ett sådant korståg) på marknadens villkor. Är intresset tillräckligt stort kommer ändå jakten på bättre kvalité snart nog igång, och det blir ekonomiskt hållbart att distribuera materialet i mer ovanliga format.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag har sett någon som använt java-applets till att sprida musik eller video någonstans. Har aldrig programmerat java-applets någon gång, men om du är intresserad så har Sun jättebra dokumentation i form av FAQ:s och guider på¨deras webbsida (jag har till och med letat upp den): http://java.sun.com/applets/ . Hoppas du hittar vad du söker där.

Har kikat lite på den här spelaren http://www.javazoom.net/applets/jlguiapplet/jlguiapplet.html (bara kikat inte testat).