Kontrollrummet

PCI e... (förväntad livslängd på PCI)

gäst · 5 · 2519

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
Kommer detta att ta över snabbt eller kör man gärna på vanlig PCI några år till, tänker på mitt nya datorbygge och det är inte alla komponenter som är anpassade efter PCIe ännu och jag har heller ingen lust att uppgradera så fort det kommer bara för att man i så fall måste, alltså---kommer PCI finnas kvar parallellt?
 :wacko:
« Senast ändrad: 06.03.2007, 10:29:13 by tsmalmbe »


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Kan inte tänka mig något annat än att det finns kvar parallellt. Det finns en för stor och mångårig marknad av PCI för att bara ta bort den. Säger med detta inte att jag siat framtiden i min handflata, jag bara antar... utifrån baksidan på mitt lår.
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad tsmalmbe

Mitt förra moderkort hade 6 PCI-platser. Nu har jag 3. Jag tippar på att nästa generation kommer att ha 1 PCI-plats för kompatibilitetsskäl. Likadan var det med ISA-platserna. Först hade vi 7, sen 3 och till sist en kvar. Det är i tillverkarnas intresse att sälja ny hårdvara, och PCIe är ett sätt att uppnå det målet. Köper du en dator idag som lever 3-4 år, så kan du räkna med att dina PCI-kort inte kommer att rymmas in i den datorn du bygger/skaffar om 4 år.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det finns nog ingen som med säkerhet kan säga hur länge - men jag tycker att tsmalmbes antagande är ganska rimligt. Efter tre år skulle jag också gissa på att PCI-standarden har fasats ut. Men det kan gå snabbare - eller det kan fortfarande finnas ett och annat moderkort kvar på marknaden ännu längre.
Gissningsvis - återigen då - så är det dock knappast heller de "vassaste" korten som kommer att ha den gamla standarden kvar längst.

Om man har utrustning som bygger på PCI-kort så gäller det nog framledes att bevaka marknaden och se till att man bygger en ny dator vid lämplig tidpunkt med ett av de sista högkvalitativa moderkorten som tillverkas med PCI-plats, alldeles innan de fasats ut helt, för att på detta sätt förlänga livslängden på sin PCI-baserade utrustning. Räknar man på det sättet så kanske man kan förlänga livslängden på sitt PCI-baserade ljudkort eller vad det kan vara, till drygt sex-sju år från idag, om man räknar med att en dator i sig har en livslängd/avskrivningstid på tre år. (Och med antagandet att man bygger en ny dator idag och ytterligare en alldeles innan PCI-moderkorten begravs för gott.)

Men återigen, detta är ju spekulationer.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Florian le Sage

  • Gäst
Jo men ett mkt rimligt svar som i alla fall hjälper mig just nu,bra violoner!
 B)