Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Morning
Rattlesnake:
Var det ingen mer som ville kommentera? :unsure:
Den nya versionen består alltså av den gamla (del ett), direkt följt av två delar till. Så låten har växt från tre minuter till sju.
Tant Fransa:
Hm. Jag kan inte den rätta terminologin för att analysera men jag försöker i allafall.
Jag tror detta stycket skulle må bra av lite mer balans mellan "glesa" och "täta" partier. Som det nu är är det väldigt glest hela tiden. Med mer variation på den fronten skulle kanske också det återkommande flöjttemat inte bli lika påtagligt just ... återkommande. Om du förstår.
Vore intressant tror jag om du kunde åstadkomma ett alternativt tema som kunde ha någonslags "kontrapunktisk" funktion. Det skulle också avhjälpa det som jag fortfarande uppfattar som lite "entonigt" vad gäller oktaveringarna.
Genomgående klingar samma moll-treklang. Vad inte rädd för att färga klangen med mer komplexa ackord.
Väldigt vackert annars :)
Dividend:
Det är en intressant sak du presterat här.
Det hörs att det inte är riktig orkester, men det är inget problem. Man vill ju bara få en ungefärlig uppfattning om hur det kan låta.
Tycker att känslan jag får är ganska vilsam som övergår åtm. i första halvan då och då av tremolostråkar som stör lugnet på morgonen ;)
Flöjttemat (4:30) och framåt funkar väldigt fint, nog den bästa delen tycker jag. Du har fått det att samverka väl med kontra och sen andra instrument. Som byggs upp och sen slutar det :)
Nog finns där alternativa fast enkla teman som samverkar väl med flöjten.
Bara bygga vidare efter det. Så lugn och fin som den är borde den var 15 min lång :)
Rattlesnake:
Fransa - tack för att du ville lyssna igen. Det är kul att få kritik ur ett mera musikteoretiskt perspektiv, så att säga. Just det du belyser, förtätningar i dynamiken och alternativa klangfärgningar är ju det som jag tycker är svårast att få till... Kontrapunkt är ett begrepp som jag måste läsa på mera om innan jag riktigt förstår vad du menar. Men du har säkert rätt :P Oktaveringarna hänger jag inte heller riktigt med på, menar du något i melodistämman?
Dividend - stort tack till dig oxå. Jag jobbar vidare med att få naturlighet i orkesterljuden. Tidigare när man har använt orkester i bakgrunden på låtar, har det känns som att verktygen man använt har varit för dåliga, men sedan jag köpte GPO inser jag att begränsningarna till största delen ligger hos mig själv... Fast jag vet inte om det blir något mera gjort på denna "låt", tja om någon skulle insistera att ha detta som filmmusik kan det väl bli fler variationer. ;) Tremolostråkarna var väl ett försök att få variation i stråkföringen, men de blev nog ingen höjdare...
Memphis:
Tjena.
Väldigt fint stycke det här! Väldigt bra gjort för att vara ditt första orkesterverk. Härliga harmonier som skönt flyter över till varandra. Gillar stämföringen och intrumenteringen. Känns som filmmusik enligt mig. Man hör ju att det är gjort i datorn såklart men det hörs att du arbetat med att få det att inte låta midi.
Gillar speciellt viveln, flöjten och oboen. Det är stråkarna som ger midikänslan vilket det oftast är. Det är svårt det där.
Några små konkreta synpukter:
-Tycker cymbalerna vid 2.30 under den dramatiska delen är för väldigt korta. Skulle enligt mig låtit bättre med några som höll ut längre. Skulle tagit bort lite midi-känsla tror jag. Även lite mer reverb skulle sitta
-I slutet vid precis 6,39 så krockar två toner som ligger bredvid varandra som spelas av trumpeterna.
Annars var det riktigt bra. Hoppas man får höra mer från dig. ;)
Mvh
Memphis
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida