Kontrollrummet

Rattlesnake - Morning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Morning (F#m)
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Klassisk musik
LÅTLÄNGD: 3:01 7:05
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007 - 2008
FORMAT: mp3

Mitt första försök i den klassiska fållan. Jag har ingen utbildning i orkestrering, gillar bara understundom att lyssna på klassisk musik...Jag har försökt att få instrument och arrangemang att låta så realistiskt som möjligt, men jag har ingen aning hur det låter i andras öron. Hjälp mig, hur låter det egentligen?

Melodin kommer från ett pianostycke som jag gjorde för typ 20 år sedan.

Det skulle var kul att få höra vilka associationer du får när du hör detta: genre, "handling", titel, vad den här typen av musik skulle betecknas som inom den klassiska musiken etc.

Och framför allt, ger det någon någonting att lyssna på detta? Jag tål höra sanningen...  ;)


2008-02-10

Ny version upplagd.
« Senast ändrad: 01.03.2008, 22:51:25 by tsmalmbe »
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Dividend har fått tävling inom genren. Bra så, tävling gör en starkare. Din insats är inte fy skam, tvärtom. Melodin är ganska klar och tydlig framträdande, inte mycket trixande där. På gott och på ont. Realism, till en del. Stämning, ja definitivt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Ja dramatiskt och ganska mycket som en inledning till en Musical ballad vilket inte är fy skam kort sagt bra musik, trumman eller om det är fingerspelad ståbas bara lite tydligare/upp i volym.
Göran


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,funkar kanon.
Det låter bra om hela arret,både ljud och spele mässigt.

Även jag har provat att arra lite klassiskt,det blev väl halv hyfsat.Det är ju liksom en annan grej det här med klassisk musik än det man är man vid - men det är intressant att prova lite nya vägar.Alltid lär man sig nåt,och jag tycker att du har fått ihop det bra.

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Nötknäpparen (Tjajkovskij) pga plingeliplonget ibörjan, Peter och vargen (Prokofjev) pga flöjt-temat.
Ryskt således :)

Dock med lite inslag av Don Giovanni (Mozart) , vilket iofs är ett förträffligt verk, men inte passar in riktigt tycker jag. Jag tror att det kommer sig av ensam oktavering av stråk/stråk, och stråk/blås som förekommer lite här och var.

Som helhet väldigt fint!



Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tycker det låter väldigt fint och stämningsfullt, bra komponerat :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite ryskt som sagt, snyggt tema som funkar på de instrument du har valt. Gillar särskilt piccolan på slutet. Klart njutbart sedan kan man ju inte komma ifrån att midi låter lite stelt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack för all feedback, jag får försöka svara alla på en gång.  :) :) :)

tsmalmbe: Temat är kanske väl simpelt, och varierar inte heller nämnvärt som man oftast hör i klassisk musik. Jag kunde inte komma på några varianter som fungerade. Skulle ha varit kul att få veta vad du tyckte var mindre realistiskt i framförandet, jag hör själv att det inte riktigt fungerar, men kan inte riktigt definiera vad.

Sven: det var nog inte meningen att det skulle bli dramatiskt, bara dynamiskt, men du har rätt. Funkar nog inte så bra att vakna till...Det är bas och cello som knäpper unisont. Jag tyckte nästan det blev för starkt..?

Mike: Tack, tack. Ja, inte fanken är det lätt att jobba med sån't här. Fick t ex använda ett väldigt flytande tempo, jag tror det varierar mellan 85 och 110 bpm. Och nästan varje ton får man finjustera i volym... Men det är kul, speciellt att slippa skriva texter...

Fransa: Ryskt minsann? Sån't här är kul att höra, jag är väldigt dåligt insatt i 18-1900-talets musik, har bara viss koll på barockmusik och en del senare nordiska kompositörer. Jag tolkar det du skriver att oktavspelet inte riktigt passar?

Max: Tack för det. Det var ditåt jag strävade, att bygga upp ljudbilder för att få stämningar, utan att man egentligen skall hänga upp sig på enskilda instrument.

Equality: Jag tror nog att man kan få midi att bli precis lika bra som äkta vara, men då måste man nog vara otroligt duktig. Och kanske ha lite bättre verktyg. Men även med Garritan, som jag använder, har jag hört grejer som är ganska otroliga. Ska man få till det riktigt bra kanske man skall ta det göttigaste ur olika program.


Ingen som har fått någon känsla av vad musiken egentligen kunde handla om? Tid, plats, sinnestillstånd eller något? Det är jobbigt att ha en låt utan titel i huvet i 20 år... :P
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Mitt första försök i den klassiska fållan. Jag har ingen utbildning i orkestrering, gillar bara understundom att lyssna på klassisk musik...Jag har försökt att få instrument och arrangemang att låta så realistiskt som möjligt, men jag har ingen aning hur det låter i andras öron. Hjälp mig, hur låter det egentligen?

Melodin kommer från ett pianostycke som jag gjorde för typ 20 år sedan.

Det skulle var kul att få höra vilka associationer du får när du hör detta: genre, "handling", titel, vad den här typen av musik skulle betecknas som inom den klassiska musiken etc.

Och framför allt, ger det någon någonting att lyssna på detta? Jag tål höra sanningen...  ;)


Gillar virveltrumman :) som förebådar solens uppgång eller något. Ett morgonstycke helt klart! (dvs bra namnval! :)
Melodin i början är dock bara medel nånstans, en 3a av 5... Men det kanske kräver några lyssningar..

Om det är ett piano stycke så pröva att ha piano till, för sjutton! :) Men nu är det ju färdigt iofs...

Jag ser nån dal och bönder som går mot åkrarna för att plöja på senvåren (eller när man nu gör det ;)

Bra jobbat!
 
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hör Pixar, Batman och hollywoodmyskomedi i skön mix. :) Det är inte ont om orignella tongångar dock. Fortsätt absolut att leka klassiskt!

Du har ett runt fint ljud i låten. Inte bara ljuden utan harmonierna också. Vänlig och inbjudande.  B)
« Senast ändrad: 22.10.2007, 20:43:03 by 1up »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Citera
Mitt första försök i den klassiska fållan. Jag har ingen utbildning i orkestrering, gillar bara understundom att lyssna på klassisk musik...Jag har försökt att få instrument och arrangemang att låta så realistiskt som möjligt, men jag har ingen aning hur det låter i andras öron. Hjälp mig, hur låter det egentligen?

Melodin kommer från ett pianostycke som jag gjorde för typ 20 år sedan.

Det skulle var kul att få höra vilka associationer du får när du hör detta: genre, "handling", titel, vad den här typen av musik skulle betecknas som inom den klassiska musiken etc.

Och framför allt, ger det någon någonting att lyssna på detta? Jag tål höra sanningen...  ;)


Gillar virveltrumman :) som förebådar solens uppgång eller något. Ett morgonstycke helt klart! (dvs bra namnval! :)
Melodin i början är dock bara medel nånstans, en 3a av 5... Men det kanske kräver några lyssningar..

Om det är ett piano stycke så pröva att ha piano till, för sjutton! :) Men nu är det ju färdigt iofs...

Jag ser nån dal och bönder som går mot åkrarna för att plöja på senvåren (eller när man nu gör det ;)

Bra jobbat!
 


Intressant analys! Ja, visst är det en långsam marsch egentligen, och något händer ju i andra sticket, typ soluppgång.

Piano, ja... Jag kände att det inte fanns någon plats över för det när alla stämmor blev upptagna av andra instrument. Men kanske som soloinstrument i ett annat parti av låten? Vi får se, jag kanske jobbar vidare med den.

Tack för att du lyssnade!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hör Pixar, Batman och hollywoodmyskomedi i skön mix. :) Det är inte ont om orignella tongångar dock. Fortsätt absolut att leka klassiskt!

Du har ett runt fint ljud i låten. Inte bara ljuden utan harmonierna också. Vänlig och inbjudande.  B)

Hihi, jag tror du träffar huvudet på spiken med din genreanalys.  :) När man tänker efter, vilken typ av "klassisk musik" lyssnar man oftast på egentligen?
Jo, naturligtvis filmmusiken till alla Pixar och Disneyfilmer. "Pirates"-filmerna är ju fantastiska att bara lyssna till, så naturligtvis hämtar man omedvetet inspiration därifrån.

Tack för harmoniutlåtandet också  :)
DON'T PANIC


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
+ sköna, tydliga melodier

- saknar lite sting i det hela, liksom lite jävla anamma på vissa delar.

Du har känsla för melodier så det gäller nog bara att våga lite och inte mesa ;)

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Skallran!
Alldeles klart att du är hemma i dessa tongångar. Skitsnyggt arrat o spelat, helt klart filmmusik, hittar mig i tydlig Harry Potter stämning!
Och så har du lyckats skruva ihop det hela så att skillnaden mellan realism och synthvärlden har suddats ut, SNYGGT! :)
Mer sånt behöver vi!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
GRYMT eller vacker o alldeles underbart.
tycker instrumenterningen funkar väldig bra en var o träig ton som andas lite som 1800 gortex...
För visst lyser det igenom lite lite att detta är dataåldern inte mycket o det stör inte alls . men det är det jag reflekterar över alla dessa underbara stömmor o instrument i 1 dator hum...inte fel.
bra balans saknar kanske lite mer rörelse åt det kraftiga hållet men i övrigt fin dynamik.
tönkte mycket ryssland oxå...
vi vackra starka män på barikaderna spejades ut över slag fälltet blommorna slär ut massäcken packas upp tyskt öl o bratwyrst inte fel men ...vad ör det i hotizonten????????????


tony
att leva är att dö


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Inte trodde jag att så många skulle lyssna på detta och kommentera. Kul att läsa, det inspirerar.   :)


Stajo, jag tar åt mig av både + och -. Jag har svårt för musik utan melodier, och svårigheten att få till sting och jävlar anamma, hmm, det har jag hört förr så gäller nog det mesta jag gör, oavsett genre.   :)


Tjena Mahan, var har du hållit hus, du brukar dyka som en hök på allt nytt som läggs upp!  ;) Kul att du gillar det, jag vet att du alltid är rak i dina utlåtanden, så detta värmer.  :)


Ynot, Ja, visst är det lyxigt att ha tillgång till en skapligt välspelande symfoniorkester som oavsett tidpunkt på dagen alltid ställer upp, och spelar allt man säger åt den. Ganska fantastiskt egentligen, tänk om de gamla mästarna (och de som aldrig fick sina verk uppförda) hade vetat vad som komma skulle.

Ingen kan brodera ut poesin som du. Jag får känslan av att du för ditt inre sett en krigsfilm gjord av sovjetiska propagandaministeriet, skildrande upptakten av Stalingrad 1942. Men åt verkligen de ryska bönderna tysk mat...? :huh:
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tänker mig stilla flyter...kanske en rysk flod? eller ännu längre åt kina månne?

ganska laddad morgon.....man flyger med helikoptervy längs floden. oundvikligt att ätnka på problem som tornar upp vid horisonten. Att det är mer glada bitar insprängt i dramatik tycker jag indikerar att ett mindre problem är över och ett större väntar. (ett slag vunnet....det stora återstår).

Man tänker inte så mycket på mix och enskilda instrument, vilket måste ändå indikera att detär bra ihopblandad?

motsägning: jävlar vilkar virvlar, puikor , och...harpa? runt 2:30 enormt efektfullt och  tillika vackert.

Jättefint. får nog testa att somna in till denna meditativa men ändå intressanta musik ikväll tror jag.


jättebra !


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Emu,
Kul att du gillade det här!  :) Intressant att även du nämner ledorden morgon, ryskt och dramatik/krig. Det är nog kanske timpanin och harpan som gör det dramatiska, och marschvirveln som ger associationer till krig? Morgon vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån, kanske klockspelet till den smygande violinen i början. Ryskt, ja, jag har ingen aning om hur det låter. Har ju kikat lite i Rimsky-Korsakov's handbok i orkestering på Garritans site, och vissa saker har jag nog snappat upp där, men jag trodde det var mest basic stuff och inte typiskt ryskt.
Jag trodde inte man kunde bli smickrad över att någon somnar till ens musik.  :P Men...:wub:
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
funkade inte att somna till den hade ju kabeln till mp3spelarn på jobbet. men meditativt var det att ha högtalarna på en stund iallafall :) :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vad roligt att höra klassisk musik spelat på klaviatur! Det är inte det lättaste att få till, men du har lyckats bra tycker jag. Vad som ofta brukar vara den lilla skillnaden hur bra man än får till spelet är att klassisk musik inte spelas efter metronom utan tempot skiftar liksom steglöst. När jag själv provat göra klassiska små stycken märkte jag att om jag helt struntade i takter och bpm och bara körde på och bit för bit, backade och gjorde om, fixade i midieditorn gick det att få in ett naturligt och varierat tempo.Naturligtvis gick det inte att kvantisera. Fast numera är det nog enklare att göra små tempoväxlingar i ett separat tempospår! Men hur som helst, jättekul att höra och du har fått till instrumentering och arr strålande!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej 91:an,
bättre sent än aldrig... Tack för att du lyssnat. Tempot varierar som du säger steglöst, mha en tempofil. Hälften är nog spelat, resten är iskrivet för hand.

Sista meningen får ju en att rodna...  :wub:



Hej alla!

Jag blev inspirerad att fortsätta med det här stycket efter alla beröm i denna tråd. Hoppas ni gillar fortsättningen också. Om nu detta vore filmmusik, så skulle det ju finnas varianter av huvudtemat. Så jag har hittat på ett par och knytet ihop med första delen, som i stort sett är intakt.

Denna version är till skillnad från den förra något "mastrad" för att få lite mera tyngd.

Ja, jo, eh, låten är nu över 7 minuter lång. Utifall att någon har bråttom till bussen eller så. Men det skulle ju vara kul att få lite omdömen på denna version också!  ^_^
« Senast ändrad: 11.02.2008, 00:00:23 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt stycke "skallerormen"..Bäst gillar jag inträdet vid 2.58 cirkus - riktigt nice.Det partiet håller hela vägen ut,mycket snyggt!!

Lyssnar mycket på klassisk musik så jag vet att uppskatta den sortens musik,och detta gillade jag skarpt.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
i second Hmikes oppinion. mycket bra. kanske framförallt att du tar "i så lite". inte en enda överflödig ton, inte något pålägg som inte vävs in i bakgrunden vackert.

Favis av det nya (tror jag mig veta?) måste vara ävergången med muffeltrummor runt fyra minuter.

riktigt snyggt. två ställen i hela låten tyckte jag lät "midi". sock har jag inte tid att pointa direkt just nu, får bli vid återlyssning.

vackert, storslaget.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

ADMIN NOTIS!

Senaste versionen av låtarna skall ALLTID uppdateras i första inlägget.

Denna regel enforceras av moderatorer.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skönt stycke "skallerormen"..Bäst gillar jag inträdet vid 2.58 cirkus - riktigt nice.Det partiet håller hela vägen ut,mycket snyggt!!
`

Tackar Mike,
det är alltså början på part II, nån slags marsch.

Lyssnar mycket på klassisk musik så jag vet att uppskatta den sortens musik,och detta gillade jag skarpt.

Det verkar som att det finns många duktiga pop, rock eller bluesmusiker som även lyssnar på klassiskt. För mig är det i perioder, med långa uppehåll dessemellan. Kräver ju lugn både i hem och själ. Men det är skönt att lyssna på i lurar, för man störs ställan av mixen, även om det har hänt att man tycker att kyrkoreverb är i värsta laget.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
i second Hmikes oppinion. mycket bra. kanske framförallt att du tar "i så lite". inte en enda överflödig ton, inte något pålägg som inte vävs in i bakgrunden vackert.

Favis av det nya (tror jag mig veta?) måste vara ävergången med muffeltrummor runt fyra minuter.

riktigt snyggt. två ställen i hela låten tyckte jag lät "midi". sock har jag inte tid att pointa direkt just nu, får bli vid återlyssning.

vackert, storslaget.

Tack igen Emu. Det har ju tagit sin tid det här, jag sitter ju gärna för länge med saker och ting. Få se, vid fyra minuter är det hängningsscenen, ja.  ;)
Du får hemskt gärna peka ut Midi-ställena! Man försöker ju fila till det, men tondövheten tar över efter ett tag...
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
ADMIN NOTIS!

Senaste versionen av låtarna skall ALLTID uppdateras i första inlägget.

Denna regel enforceras av moderatorer.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7



Fixat.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Smakfullt. Har spelat Rayman 3 idag på Playstation. Detta hade passat som spelmusik.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag associerar till musiklektion på lågstadiet när musikläraren inte orkar sjunga och slänger på lite avslappning och berättar lite uttråkat om nån gammal kompositör, som ingen bryr sig om, men som ingår i läroplanen. :)

Avkopplande!
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Wernborg: Spelmusik? Ja, varför inte. Själv började jag på Myst 4 men blev lite besviken på musiken, den lät mest som piratfilm och inte så suggestiv som jag hade trott.

Yllet: Lät ju som att du tycker det är i dammigaste laget?  :P Men jag uppskattar ärliga kommentarer, alla kan ju inte bli gripna av det de hör. Avslappningsmusik är inte fel det heller.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Var det ingen mer som ville kommentera?  :unsure:

Den nya versionen består alltså av den gamla (del ett), direkt följt av två delar till. Så låten har växt från tre minuter till sju.
DON'T PANIC


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Hm. Jag kan inte den rätta terminologin för att analysera men jag försöker i allafall.

Jag tror detta stycket skulle må bra av lite mer balans mellan "glesa" och "täta" partier. Som det nu är är det väldigt glest hela tiden. Med mer variation på den fronten skulle kanske också det återkommande flöjttemat inte bli lika påtagligt just ... återkommande. Om du förstår.

Vore intressant tror jag om du kunde åstadkomma ett alternativt tema som kunde ha någonslags "kontrapunktisk" funktion. Det skulle också avhjälpa det som jag fortfarande uppfattar som lite "entonigt" vad gäller oktaveringarna.

Genomgående klingar samma moll-treklang. Vad inte rädd för att färga klangen med mer komplexa ackord.

Väldigt vackert annars :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är en intressant sak du presterat här.
Det hörs att det inte är riktig orkester, men det är inget problem. Man vill ju bara få en ungefärlig uppfattning om hur det kan låta.
Tycker att känslan jag får är ganska vilsam som övergår åtm. i första halvan då och då av tremolostråkar som stör lugnet på morgonen ;)
Flöjttemat (4:30) och framåt funkar väldigt fint, nog den bästa delen tycker jag. Du har fått det att samverka väl med  kontra och sen andra instrument. Som byggs upp och sen slutar det :)
Nog finns där alternativa fast enkla teman som samverkar väl med flöjten.

Bara bygga vidare efter det. Så lugn och fin som den är borde den var 15 min lång :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fransa - tack för att du ville lyssna igen. Det är kul att få kritik ur ett mera musikteoretiskt perspektiv, så att säga. Just det du belyser, förtätningar i dynamiken och alternativa klangfärgningar är ju det som jag tycker är svårast att få till... Kontrapunkt är ett begrepp som jag måste läsa på mera om innan jag riktigt förstår vad du menar. Men du har säkert rätt  :P Oktaveringarna hänger jag inte heller riktigt med på, menar du något i melodistämman?


Dividend
- stort tack till dig oxå. Jag jobbar vidare med att få naturlighet i orkesterljuden. Tidigare när man har använt orkester i bakgrunden på låtar, har det känns som att verktygen man använt har varit för dåliga, men sedan jag köpte GPO inser jag att begränsningarna till största delen ligger hos mig själv... Fast jag vet inte om det blir något mera gjort på denna "låt", tja om någon skulle insistera att ha detta som filmmusik kan det väl bli fler variationer.  ;) Tremolostråkarna var väl ett försök att få variation i stråkföringen, men de blev nog ingen höjdare...
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena.

Väldigt fint stycke det här! Väldigt bra gjort för att vara ditt första orkesterverk. Härliga harmonier som skönt flyter över till varandra. Gillar stämföringen och intrumenteringen. Känns som filmmusik enligt mig. Man hör ju att det är gjort i datorn såklart men det hörs att du arbetat med att få det att inte låta midi.
Gillar speciellt viveln, flöjten och oboen. Det är stråkarna som ger midikänslan vilket det oftast är. Det är svårt det där.

Några små konkreta synpukter:

-Tycker cymbalerna vid 2.30 under den dramatiska delen är för väldigt korta. Skulle enligt mig låtit bättre med några som höll ut längre. Skulle tagit bort lite midi-känsla tror jag. Även lite mer reverb skulle sitta

-I slutet vid precis 6,39 så krockar två toner som ligger bredvid varandra som spelas av trumpeterna.



Annars var det riktigt bra. Hoppas man får höra mer från dig.  ;)

Mvh

Memphis