Kontrollrummet

Hur pålitlig är mbox?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag köpte förra veckan mbox 2 för att börja lära mig PT, eftersom det är standard i många många studios. Men två kompisar avrådde mig eftersom båda hade haft problem med ljudkortet. Jag var helt säker på att de bara hade haft otur och jag köpte gladeligen min mbox2. Jag intallerade PT och det gick bra men så fort jag öpnnade PT Logic eller något annat program som har med musik att göra, t.ex. itunes, så börjar det tjuta i mina monitorer. Det försvinner så fort jag stänger av en låt i itunes, eller så fort jag stänger ned PT / Logic. Jag trodde det hade att göra med att lägenheten jag bor i inte är jordat så jag drog en förlängningssladd från köket och trodde det skulle hjälpa. Brummet från mikrofonen försvann men tjutet var kvar och ett konstigt knaster lät varje gång man sjöng/spelade i micken. Det knastrade alltså inte hela tiden, utan bara när man sjöng/spelade. Jag satte då i mitt gamla ljudkort, Terratec Phase x24w och där var det inga problem alls. Därför börjar jag tvivla lite på hur mbox2 egentligen fungerar för hemmabruk? Jag har aldrig haft problem med mitt tidigare ljudkort hemma, och det känns väldig tråkigt att mbox ska krångla så mycket när jag verkligen vill lära mig PT. När jag har läst ölite på nätet har jag förståt att många haft problem med just mbox och PT, kanske även någon här?

Jag ska gå tillbaka med ljudkortet snarast och fråga om jag kan få byta till mig en ny, visserligen har bytesrätten hunnit gå ut, men 1 års garanti har man ju alltid.
« Senast ändrad: 28.03.2007, 01:20:16 by Exil »


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Själv har jag knappt haft några problem alls med Mbox2, jag använder det på jobbet. Det känns väldigt stabilt för mig, jag spelar iof aldrig in mer än 2 kanaler samtidigt och gör inga pålägg eller så. Enda krånglet är att man måste gå omvägen genom DigiMME Helper för att få kortet att spela upp ljud från vissa program, ex FooBar och Audacity. Du kanske fått något måndagsexemplar?


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Har en polare som använder Mbox 2 Pro, och den är han väldigt nöjd med.
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ja det känns som om det är ett måndagsexemplar, men när jag har två kompisar som också haft problem så blir man lite fundersam. Får se vad de säger på 4sound sen


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trist detta.....har mbox själv och två vänner som kör Digi 002. Ingen av oss har detta problem!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
För några dagar sen så började Mboxen strula för mig också. Audio drop outs, errormedelanden etc. Installerade om allt, tog bort några nyinstallerade program etc. Samma problem. Sen kom jag på att jag hade råkat sätta in mboxen i en annan usb-ingång än tidigare. Bytte tillbaks, och så funkar det fläckfritt igen. Skumt, för den usb-ingången har funkat bra med allt annat...


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Mbox2 mini här sedan några månader, funkar felfritt. Funkar bra dessutom. :)
Som tidigare sagts, flytta runt usb och testa - annars får väl affären byta ut den?


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag har det problemet med min m-box1, fast det börjar pipa/tjuta så fort jag jag startar cubase och det har kommit till ett visst skede i laddningen. Då kan man höra ett svagt ihållande pip. Har aldrig kört andra saker med det kortet så ajg vet inte om det alltid piper.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag kan meddela att jag var på 4sound där jag köpte den här om dagen, och såklart funkade den utmärkt där. Alltså är det något jäkla tjafs med min strömförsörjning här hemma. Det som är väldigt lustigt är att jag nu kör med ström från köket där allt är jordat, ändå får jag ett irritera tjut. JAg har också testat alla usb-portar på min mac, och väen testat på min pc. Jag testade också att köra ljudet direkt från mboxen till monitorerna (jag låter annars det gå genom en liten mixer först, och de på 4sound trodde det var den som var problemet). Men icke icke. Så jag tror jag får leva med det här tills jag få tillgång till en bättre jordat lägenhet/studio. Dock väldigt tråkigt när jag vill lära mig PT. Just nu känns det väldigt oinspirerat att försöka lära sig det när man stör sig på ett riktigt irriterande tjut. Så jag kör tyvärr fortfarande på mitt gamla Terratec Phase X24fw och Logic, och mboxen och PT används knapt  :ph34r:


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Min Mbox 1:a fungerar fint. Bara jag inte kopplar den via USB-hubb.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
[...]Så jag tror jag får leva med det här tills jag få tillgång till en bättre jordat lägenhet/studio.[...]
Va! Det tycker jag inte alls du ska göra. 4sound får väl låta dig testa något annat likvärdigt kort tills du får det att fungera. Så funkar det på den musikaffär jag alltid handlar av iallfall. Tycker inte att du ska acceptera att det inte funkar hemma hos dig du har ju betalat för kortet då ska det bara funka. Finns det inget annat du kan göra då? Nu är jag så sjukt dålig på el och sånt men det borde ju finnas någon dyrare fördelningsdosa eller liknande som fixar elproblemet, kan du inte kolla om du kan få låna eller köpa en sådan någonstans. Fråga någon som är kunnig inom området om det finns några billiga enkla lösningar på ditt elproblem.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
f-n vad trist..
det blir ingen m-box för mig iallafall!!
inte för att jag heller kan något om el..men det låter konstigt att det skulle stå & falla på det..
men vad vet jag förutom att inget av mina ljudkort har börjat pipa för att jag haft dem i ett ojordat uttag!!

hoppas du får ordning på det
lycka till!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag har nu spelat in tjutet. Kopplade utgången från mboxen till ingångarna på mitt andra ljudkort. Så nu kan ni alla höra vilket problem jag har.

http://www.speedyshare.com/504191427.html

Jag har lagt en rätt hård limiter på mastern för att få upp ljudnivån lite. Men kom ihåg att tjutet inte är så starkt i verkligheten, utan att det hörs när man inte har musik på. När man jobbar lyssnar på musik överröstas det.


Utloggad Floaty

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Har Mbox 2 till min Mac Mini och har aldrig haft några egentliga problem med den.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Exakt samma tjut som jag hade/har med min. Har aldrig fått nån tillfredställande förklaring

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Exakt samma tjut som jag hade/har med min. Har aldrig fått nån tillfredställande förklaring

Yäy någon med samma problem iaf =)

Tror jag ska gå till 4sound med det här ljudexemplet och visa hur det låter och se om de kan ha någon förklaring


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Kanske bör tillägga att jag aldrig har fått nån tillfredställande hjälp av vare sig musikaffären där jag köpte den, eller digidesigns support. Att affären skulle veta vad som är fel tycker jag inte man kan begära, än mindre hur man löser det...

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Nu har jag uppdaterat till en Mbox 2 Pro som använder firewire istället för usb, plus strömförsörjning genom en nätadapter och det fungerar utmärkt. Inget tjut längre. Det blev visserligen 2 tusen dyrare men nu kan jag äntligen börja jobba i PT så det är det värt.

Liten varning alltså för Mbox 2 med usb anslutning. Problem kan uppstå utan att någon verkar förstå varför. Något med strömmen är det iaf.



Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Digidesign har för övrigt en sida om vad deras hårdvara är kompatibelt med i pc och mac värld, den är rätt värd att gå igenom innan man köper hårdvaran. Dessutom finns det ju tips och trix om va du ska stänga av och sätta på i ditt OS för att få det att fungera felfritt, tex hyperthreading funkar ju inte till m-box 1 osv...

Kollade dessutom på en digidesign instruktions video "secrets from the pros" där fanns ytterligare tips om hur man konfigurerar sitt OS.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se