Tänkte först bara kommentera poänglåtarna, men sen bidde det en hel överrock...

Asti & Fuzzbub: Rosie I'm having a ball - Helt oväntat med en upprockad och översatt Rosa. Puristen i mig kryper ner under en sten och gömmer sig medan jag diggar!
Cykeln: Målaren och Maria Pia - En tolkning som långsamt kryper under skinnet. Gillar fiolen, stråkarna och dragspelet, men bakgrundssångerskan skulle behöva arras lite mer noggrannt, eller dras tillbaka några snäpp i mixen. Trots det väldigt bra!
Cykeln: En Håttespelman - Snyggt med fiolen som kommenterar texten.
Cykeln: Som stjärnor små - Fin tolkning som landar i härligt gitarrsolo.
Håkan Nilsson: Sjösala vals - Just så här har man hört Taube tolkas sen man var liten. Men med den rösten och så kompetent utfört så är det bara att bocka och buga! Fantastiskt fint!
Asti: Nocturne - Idén är inte dum, att låta syntar bära en stor del av kompet till Nocturne. Trots det blir det lite för oroligt i mina öron. Men outrot är jättefint!
Brynolf: Linnéa - Helt genomarbetad tolkning, och med bara gitarr och sång. Tjusigt spelat! Väldigt bra!
Pxm: Diktaren och tiden - Det mest originella bidraget i festivalen. Svårbedömt, klart kompetent utfört, men bara texten är Taubes, och bara ett utdrag ur en längre dikt. Utdraget är väl valt dock och känns som en kommentar till dagsläget.
Cykeln: Sjuttonde balladen - Denna tänkte jag direkt, när jag rekognocerade Taube-låtar, att Cykeln skulle göra bra, och så rätt jag fick! Jag gillar uppenbarligen när man rockar till Taube, och här är jag totaltorsk! Högsta poäng!
Cykeln och Plinka: Första Torpet - Bra tolkning med utmärkta sånginsatser, men tyvärr är Plinkas röst muddig och otydlig. Det är värt att göra om inspelningen, alternativst mixningen, så rösterna känns som i samma rum och duetten blir trovärdig för det är en genomgående bra tolkning!
Harmonica Mike: Linnéa - Också en utmärkt tolkning av Linnéa, denna med pianot i centrum. Vackert bassolo!
Wernborg: Brevet från lillan - Jazzig version med flyhänt gitarr- och pianospel. Jag är inte såld på att göra just denna vals i fyrtakt dock, jag tycker rytmen i texten tappar för mycket. Puristen kikar fram från sin sten...
Plinka & Marre: Nocturne - Här är det tvärtemot i "Första torpet" Plinka som hörs tydligt, och Marre blir lite luddig i kanterna. Arret är rätt tänkt, men kanske att lite färre ljud skulle göra det lättare att känna lugnet i sången.
Asti: Dansen på Sunnanö - Den här funkar bättre i fyrtakt än "Brevet från lillan". Kompetent, men jag saknar nåt som sticker ut lite från den jämntjocka ljudbilden.
HasseFX: Scintillant n'a jamais ete La Mer - Härligt experimentell version av "Så skimrande". Kul och spännande!
Poängen då?
12p - Cykeln: Sjuttonde balladen
10p - Asti & Fuzzbub: Rosie I'm having a ball
8p - Cykeln: Målaren och Maria Pia
6p - Håkan Nilsson: Sjösala vals
4p - HasseFX: Scintillant n'a jamais ete La Mer
Bra jobbat allihop!