Kontrollrummet

Forumfestival #5: diskussionstråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Mitt förslag är att man skall göra filmmusik till ett och samma videoklipp.  :)

/Memphis


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Mitt förslag är att man skall göra filmmusik till ett och samma videoklipp.  :)

/Memphis


 :wub: super!!!!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mitt förslag är att man skall göra filmmusik till ett och samma videoklipp.  :)

/Memphis

Det låter kul! Kan ju bli riktigt intressant då vi har så spridda genre..Bra förslag!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mitt förslag är att man skall göra filmmusik till ett och samma videoklipp.  :)

/Memphis

Det låter kul! Kan ju bli riktigt intressant då vi har så spridda genre..Bra förslag!

Mvh
Micael

Kan bli enormt intressant faktiskt. Ser debatt framför mig vilken genre som är bäst för att tolka en viss känsla...  :wub:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. intressant!  I så fall så tycker jag att man även kan ta en serie bilder. eller en händelse. så gör vi  musik till det. ingen video...då kommer lixom skills in och dessutom olika program etc för video?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
hm. intressant!  I så fall så tycker jag att man även kan ta en serie bilder. eller en händelse. så gör vi  musik till det. ingen video...då kommer lixom skills in och dessutom olika program etc för video?

jo, du har rätt !


Vi kör på en serie bilder istället :P
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
hm. intressant!  I så fall så tycker jag att man även kan ta en serie bilder. eller en händelse. så gör vi  musik till det.ingen video...då kommer lixom skills in och dessutom olika program etc för video?

De flesta Daws kan väl ta in videoklipp men då kanske det är problem med olika format som behövs på dem, har inte jättekoll på det  :mellow: Plus att det suger apmycket kraft att göra detta men annars det går ju att trycka play samtidigt i tex Mediaplayer,.  :rolleyes: lite omständigt men det har funkat för mig iaf. :) förstår hur du menar med "ingen video...då kommer lixom skills in ". Detta är ju en svår sak men det kan ju vara kul med en utmaning och att testa på något nytt. :) Annars funkar det såklart också med ett sammanhängande bildspel med ett tema men det är ändå inte riktigt samma sak tycker jag. Frågan är vad för videoklipp det skulle vara isåfall.. kanske någon hemmafilm från youtube som man frågar om lov att använda?   :) Om vi kör bildspel, var får vi bilderna ifrån?  :)

Vad tycker folk om saken?

/Memphis


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Min tanke är snarare att man lägger ut en seria bilder/filmer, som man sedan gör musik till...? Sedan kollar man vem som fått till bästa kopplingen bild/musik. lite som fiddens associationstema tidigare blir det ju.

sova nu. taxi till arlanda 0615 från jobbet i morrn.

nattis!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara nämna att med virtual dub är det lätt att lägga in en mp3a i en filmfil. Detta kan ju t ex göras av nån person för alla deltagande låtar innan de läggs ut i röstningstråden. mpeg-1 rekommenderas. Något daw med video-funktion behövs ej... Varför göra det onödigt komplicerat? ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Bara nämna att med virtual dub är det lätt att lägga in en mp3a i en filmfil. Detta kan ju t ex göras av nån person för alla deltagande låtar innan de läggs ut i röstningstråden. mpeg-1 rekommenderas. Något daw med video-funktion behövs ej... Varför göra det onödigt komplicerat? ;)

Det jag tror att emu syftade på att man behöver någon typ av videofunktionalitet för att kunna göra musiken i direkt korrelation med filmen, vilket kan vara en fördel ;)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad carl cadello

Jag förstår inte problemet. Om man kan importera en videofilm till sin DAW så är det ju bara att göra musiken i samma projekt.

Jag kör Ableton Live och det är inga som helst problem att lägga in film där och sedan spara allt som en mediafil.

Mitt förslag är att alla kollar upp om de kan använda sitt DAW för att importera och köra film i samt att det sedan går att spara hela rasket.

Jag är helt klart för filmmusikide'n.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ber om ursäkt att jag går motvals här men vi behöver en enkel Festival. Jobbet med Best of CD'n har gått väldigt trögt och jag tror, i min enfald, att vi behöver avverka ett par "enkla, simpla" festivaler utan en massa krafs o tjafs innan vi ger oss på filmmusik eller andra smala saker.

my 5 cents / Mikke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
David: Sant!

Micke: Kanske sant!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Ber om ursäkt att jag går motvals här men vi behöver en enkel Festival. Jobbet med Best of CD'n har gått väldigt trögt och jag tror, i min enfald, att vi behöver avverka ett par "enkla, simpla" festivaler utan en massa krafs o tjafs innan vi ger oss på filmmusik eller andra smala saker.

my 5 cents / Mikke

Word!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ber om ursäkt att jag går motvals här men vi behöver en enkel Festival. Jobbet med Best of CD'n har gått väldigt trögt och jag tror, i min enfald, att vi behöver avverka ett par "enkla, simpla" festivaler utan en massa krafs o tjafs innan vi ger oss på filmmusik eller andra smala saker.

my 5 cents / Mikke

+1

Kan man inte dessutom tänka sig tema "catch" - så positivt och lätt-trallat som möjligt...?
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Ber om ursäkt att jag går motvals här men vi behöver en enkel Festival. Jobbet med Best of CD'n har gått väldigt trögt och jag tror, i min enfald, att vi behöver avverka ett par "enkla, simpla" festivaler utan en massa krafs o tjafs innan vi ger oss på filmmusik eller andra smala saker.

my 5 cents / Mikke

Du har kanske rätt Micke. Det är nog bättre att köra något enklare nu eftersom KR-skivan är igång.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 24.04.2008, 18:38:40 by Memphis »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mitt förslag är: Bästa låten vinner!! No bloody rules.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ditt förslag är tråkigt, tror det blir färre deltagare då...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja det är väl ingen ide´att man föreslår blues... :ph34r:

Fast det hade varit kul att höra om det finns nån nerv här på forumet.. :)


Mvh
Micael


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
själv är jag sugen på en proggfestival!
 alltså allt från instrumental jazz till "stalin vår vän och kamrat..." .
proggen innehåller ju folkmusik, akustiskgitarr och sång, rock och blues med politiska texter instrumental progresiv musik, hårdrock från ca 1966- 1980 om det finns något intresse för sånt.

det går ju  att göra en seriös låt eller mer parodi åt knutna nävar hållet (sången om stalin, arbetare i alla stater,hör maskinernas sång mm)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
själv är jag sugen på en proggfestival!
 alltså allt från instrumental jazz till "stalin vår vän och kamrat..." .
proggen innehåller ju folkmusik, akustiskgitarr och sång, rock och blues med politiska texter instrumental progresiv musik, hårdrock från ca 1966- 1980 om det finns något intresse för sånt.

det går ju  att göra en seriös låt eller mer parodi åt knutna nävar hållet (sången om stalin, arbetare i alla stater,hör maskinernas sång mm)

Progg låter kul! Jag e på den idén.  :) Det är väldigt brett och fler kommer då vilja delta.

 Iofs är progg för mig mest förknippat med avancerad-melodisk-rock som Dream Theater, Planet X, Liquid tension, Rusch osv.. :rolleyes: men det är ju bara jag..  :P

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 24.04.2008, 23:56:51 by Memphis »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
själv är jag sugen på en proggfestival!
 alltså allt från instrumental jazz till "stalin vår vän och kamrat..." .
proggen innehåller ju folkmusik, akustiskgitarr och sång, rock och blues med politiska texter instrumental progresiv musik, hårdrock från ca 1966- 1980 om det finns något intresse för sånt.

det går ju  att göra en seriös låt eller mer parodi åt knutna nävar hållet (sången om stalin, arbetare i alla stater,hör maskinernas sång mm)

Progg låter kul! Jag e på den idén.  :) Det är väldigt brett och fler kommer då vilja delta.

 Iofs är progg för mig mest förknippat med avancerad-melodisk-rock som Dream Theater, Planet X, Liquid tension, Rusch osv.. :rolleyes: men det är ju bara jag..  :P

Mvh

Memphis

är på idén :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad carl cadello

Det här är ett kul fenomen: någon kommer upp med en ide', alla tycker den är super fram tills det att någon annan tycker ide'n suger, då tycker helt plötsligt alla andra också att ide'n suger.

Nu kommer en tredje med en ny ide, alla tycker den är super tills en fjärde tycker den är tråkig, då helt plötsligt, tycker alla andra att den nya ide'n är tråkig.

En femte kommer med en ny ide, alla tycker den är kanon tills det en femte tycker den är för svår, då tycker helt plötsligt alla andra att den nya ide'n är för svår.
 :lol:

Kappvändare och medlöpare är vi allihopa, allihopa... Förutom Dividend förståss. Han säger alltid vad han tycker. Tumme upp!

Jag tycker att PROGGIDE'N är super (tills det att någon annan tycker ide'n är kass förståss, då tycker jag det med) :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Min poäng var att det bör va nåt relativt enkelt typ " låtar i c-dur " så att vi får avverka en festival snabbt. O jag tror att vi skulle tjäna på att dra två snabba enkla "tonarts" festivaler. Enbart av de enkla skälet att vi behöver komma igång igen.

Vi håller på med en "Bestof" cd som visade sej vara ett mastodont jobb och som på sätt o viss sänkt spontaniteten i forumet. Jag tycker synd om David o EMU som jobbar svettigt o som får väldigt dålig respons. Inte någons fel egentligen utan bara att CD'n visat sej vara mycket mer jobb än nån anade. Att då börja snacka om att hålla en festival där medverkande ska hålla på o fixa med olika filmformat tycker jag skulle ta död på det sista sponatineten vi har i forumet. Jag ser gärna att en "Filmfestival" hålls såsmåningom men först bör vi hitta tillbax till spontaniteten och glädjen på forumet.

/ Mikke


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kan vi inte bara rösta fram ämnet för nästa studiofestival och sätta igång med det roliga att göra musik?

Hur brukar ni göra?

Alla som vill brainstormar fram sina idéer precis som vi redan gjort i tråden, någon ansvarig sätter en deadline, sen får alla rösta tumme upp eller tumme ner för respektive förslag. Det vinnande förslaget är det som får mest upp-tummar, och majoriteten av festivaldeltagarna blir därmed nöjda och glada. Det låter väl bra. :)


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Är det inte vinnaren av FF#4 som ansvarar för FF#5?





Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Är det inte vinnaren av FF#4 som ansvarar för FF#5?


Jo :)


Vänner!

Startar härmed tråden där vi diskuterar nästa festival.

Förslag från mig:
Jultema.  Jullåtar, andrass/egna?
EN låt som alla gör covers på
Given text, valfri melodi.

En ny ide sprungen ur diskussion med Wernborg;

En Cup ? utslagstävling med några småfestivaler (fyra per deltävling?) eller låt-mot låt. Ev kan man ju tänka sig att köra med Andra chansen enligt svts modell eller något.


Låtom tankarna och tangenborden vandra fritt. Eller fingrarna. Så länge de är på tangentbordet. fast helst svenska. Och relaterat. Undras om jag borde sluta skriva nu?  :wacko:


Sätt igång!  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är det inte vinnaren av FF#4 som ansvarar för FF#5?





Mjoho jo..

Det låter ju lovande,då är det 33% chans att vi rockar loss!!!
Eller jazzar.. :)
Eller electronica slamrar  :)

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
okey... inget napp där på det inlägget...

Angående festivalämnet: Hur går beslutsprocessen till?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
emu får väl anses ha beslutsrätt med viss hjälp från undertecknad och hmike.

emu och jag dryftade upplägg häromdagen som hmike ska invigas i också.

det är enkelt. vi lovar. och förhoppningsvis inte tråkigt ;-)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
själv är jag sugen på en proggfestival!
 alltså allt från instrumental jazz till "stalin vår vän och kamrat..." .
proggen innehåller ju folkmusik, akustiskgitarr och sång, rock och blues med politiska texter instrumental progresiv musik, hårdrock från ca 1966- 1980 om det finns något intresse för sånt.

det går ju  att göra en seriös låt eller mer parodi åt knutna nävar hållet (sången om stalin, arbetare i alla stater,hör maskinernas sång mm)

Progg låter kul! Jag e på den idén.  :) Det är väldigt brett och fler kommer då vilja delta.

 Iofs är progg för mig mest förknippat med avancerad-melodisk-rock som Dream Theater, Planet X, Liquid tension, Rusch osv.. :rolleyes: men det är ju bara jag..  :P

Mvh

Memphis

för mig är progg nationalteatern, röda kapellet, Knutna nävar, Arbetes söner och döttrar, nynningen, Blå tåget, ensamma hjärtan, motvind mm. men det är ju bara jag ;)

blev förvånad att så många tyckte detta var en kul idé, troode inte det skulle tilltala så många.
just att det är en ganska bred kategori gör ju att många kan delta.






Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Progressiv rock/metal är inte samma sak som progg var för eh t ex hoolanbandoola band (sp?) och knutna nävar...
Största skillnaden ligger väl i textmaterialet, som gärna skulle vara ur arbetarperspektiv..

Eftersom knappt nån här är kapitalist (Florian kanske ;), de flesta arbetar, så kanske det skulle funka ändå dock. :)

Skall man bara gå på att låtarna i sin komposition skall vara "progressiva"/framåtskridande, (typ inte låta som nåt annat utan bygga vidare, om jag förstått det rätt?) då tycker jag Mikke säger en bra sak ovan, att med tanke på skivan, kanske det är bättre med nåt enklare. Kan ju ta en del kraft att vara nyskapande.
Först och främst gäller att få skivan färdig. Borde vara forumets högsta prioritet, kan marknadsföra forumet och vette fan om inte en stor del av låtmaterialet är så bra att den borde sälja platinum.. ;)


 


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
uh  :blink: här är man borta i tre dagar och så har det tokpostats i massa trådar :D

skall läsa ikapp och så återkommer vi (jag wernis hmike) med nån tävlingsform. inget avancerat, för jag tror i enligthet med mikke o divi att just nu behövs nåt enkelt och snabbt.

tjohopp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
några förut bestämda akord är ju enkelt. samtidigt måste det ju vara nått som inspirerar en till att vara med.