Kontrollrummet

Be my baby. Ronettescover, det blev en femte version!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Alltid gillat denna The Ronettes superhit från 63. Vill försöka göra en version av den, till stor del pga att jag vill ha en backtrack att köra live. Jag har nu ca 12 timmar backtrax, har gjort allihop själv. sjukt många timmar till typ ingen nytta? ;)
Den här har jag saftat på i lite Phil Spectorstil (han producerade orginalet och förstörde även livet för sångerskan Veronica Bennet) med många el kompgitarrer, men ingen akustisk. (?) Trummorna är dubbade, eller pålagda i tre omgångar. På slutet gjorde jag lite lustigt o lät sången mala på lite, till en början med ett lite avlägset trumkomp, det trumkomp jag la dit sist... Vore det bättre att i stället lägga ditt samma trumkomp som är i början på låten, och låta trummorna fejda innan acapellasången också fejdas? Eller är det bara fånigt med hela den grejen?
Hoppas kunna sjunga om leadsången bättre, jag sjöng denna låt för allra första gången nu i em.
Vill inte kopiera det middiga 60-talssoundet, vill ha det ganska modernt med lite stöt i lågbasen.

Nu är den här låten färdig, så jag raderar mina tidigare Soundkluddar.  :lol:
Har gjort en video på den också.

Femte versionen, mindre skriksång

« Senast ändrad: 14.09.2018, 12:24:27 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag skulle haft större dynamik mellan verser och refränger. Låtit nån gitarr backat lite i verserna så att effekten blir större till refrängen kanske?

Superskönt sound Håkan. Jovisst kan du väl slipa på sången, men attityden och närvaron är där.

Spring iväg nu och skicka in en Taubetolkning också..  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fixade till en soundcloudlänk åt dig i inlägget också. / Admin


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fixade till en soundcloudlänk åt dig i inlägget också. / Admin
Vad hade jag gjort för fel med länken? Bra jobbat ändå av mig att komma så pass långt med en låt på två kvällar. Orginalet har ju ett bitvis ganska yxigt trumkomp och byter takt ganska rejält till refrängen. Nån större strategi brukar jag inte ha när jag spelar in, tar en sak i taget och följer nästa infall bara.

Jag har nyligt gjort en Taube-cover, men jag tror jag bara har den som video, musiken med mig o polarna på bas o trummor, Putte, och Gunnar 83 som kör Porsche o tunga mc har jag inspelat i studion, men jag tror jag sjöng direkt i videokameran och spelade aldrig in sångspåret. Kan man inte delta med enbart video? Visste ni att Youtubes form av MP3 eller vad de nu har är av bättre kvalitet än Betal-Spotifys bästa? Och väldigt mkt bättre än Soundcludds.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad hade jag gjort för fel med länken?

Du hade inte skapat en klickbar länk utan bara klistrat in adressen. För att få till den klickbar i fallet soundcloud och Youtube så har vi särskilda knappar för det när du skapar ett inlägg.

Nästa gång du ska posta en soundcloudlänk så klicka på den lilla soundcloudikonen först och sedan klistrar du in adressen till ditt klipp. Då blir det en sån tjusig spelare som nu pryder inlägget i denna tråd.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ok, ska försöka få till det nästa gång. Jag har nästan slutat använda Soundcloud som musikspridare, vanligt folk orkar inte lyssna den vägen, man måste ju ha appen nedladdat i fånen.
Youtubefilmer är väl det enda vettiga egentligen. Spotify är väl ett jävla krångel att försöka lyssna på, för de flesta?

Jag har skolkat så mycket härifrån att jag missat KRs nya utseende...  :(  Fast det blev så fint.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur man konsumerar är nog väldigt olika. Enklare än Spotify blir det inte för mig. Youtube är ju helt oanvändbart som musikspelare då man inte kan ha det på med mobilen låst. På SoundCloud finns inte ens det jag vill lyssna på. Tycker de andra har långt kvar till Spotifys enkelhet. (När det gäller kommersiell musik.)

Nu när du har en inbäddad SoundCloud är det enkelt för lyssnare och man behöver bara klicka för att lyssna.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pratar vi enbart om KR användare så är länk till mp3, youtube eller SoundCloud likvärdigt i enkelheten att lyssna. Så länge du bäddar in det i inlägget. Då täcker du även upp för mobila konsumenter.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Funderat lite. Arret ungefär är jag nöjd med, men gitarrer mm går säkert att spela mer "rätt", snart gjort att göra om gitarrer o bas, o då ska jag passa på att sänka tonarten en halv eller helton, så kanske jag klarar refrängens högsta toner lättare...  B)
Trummorna tycker jag blev bra, mixa dom lite annorlunda så...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygga gitarrer och bra sång!
Skulle vilja ha lite mer flyt i verserna, t.ex mha en plock-elgura! Nu blir det lite "stötigt" där.
Refrängerna funkar bra! Slutet med acapella-sången kunde nog fade:as lite tidigare.....
Skön låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygga gitarrer och bra sång!
Skulle vilja ha lite mer flyt i verserna, t.ex mha en plock-elgura! Nu blir det lite "stötigt" där.
Refrängerna funkar bra! Slutet med acapella-sången kunde nog fade:as lite tidigare.....
Skön låt!
/Asti
Har hållit på en hel del i dag. Tänkte först sänka tonarten ett halvt steg, men det blev hela tre halvtoner ner. Blev väldigt mkt lättsammare att sjunga. Klumpigt tonartsval från början, får skylla på att jag aldrig sjungit låten förr. Körsången går hyfsat lågt för mig, men leadmelodin går högt, nåt jag aldrig testade, då jag inte ens kunde melodin när jag satte igång. :)
Nu har jag gjort om alla gitarrer med, det var sex elgitarrer från början, nu har jag med två akuster plus plus två, eller tre el. Spelade basen annorlunda också, den spelar i orginalet en lite konstig enkel melodi i början. Hem o äter nu, ska ge mig på leadsången sen.
Jag har hållit på med det här i 50 år nu, men det blir bara roligare och roligare. Jag blir som helt besatt. Tror den här kommer at bli riktigt grym.  :rolleyes: B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjorde om nästan alltihop. Tre halsteg lägre tonart. Blir det för mycket dribbel mot slutet med bara trummor o sång?

Att få med Soundclouden som en bilaga är jag för korkad för att klara av...
https://soundcloud.com/user-318468401/be-my-baby-ny-version-testmix-180910
« Senast ändrad: 10.09.2018, 04:52:34 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu tycker jag det är bättre, även om jag kunde tänkt mig en tydligare "plockande" elgura i verserna
för att få bättre flyt och inte så "stötigt"! Sången känns mindre ansträngd nu och funkar bra!
I slutet skulle jag föreslå att du hade några takter med bara sång och trummor för att sedan dra igång igen och ösa på
riktigt i slutet och sedan fade:a slutet…. Jag gillar din cover Håkan!  :) Vore kul att se och höra dig live nån gång!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Najsig lyssning,skönt sound och riktigt bra sång Håkan.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu tror jag att hittat Soundcloudikonen.
Det är ju flera plockiga gitarrer nu Asti?
O låten ska väl vara lite stötig? Tycker sången är väl ful o falsk än... :wacko: Kanske kan jag klippa o klistra, o byta de sämsta stroferna till de bättre?
Det hörs ju tydligt hur jag anstränger mig för att inte sjunga fult och surt. Märkligt att det ska vara så svårt med en del låtar. Gamla inkörda låtar kan jag sjunga klockrent låten igenom utan klipp. Om jag bara nöter och sjunger den om och om igen utan att spela in alls, i flera dar, kanske jag kan sätta den på ett lättsammare sätt? Grymt bra 60-talslåt. Vore knäckande att kunna göra den här bra live på raggarpartajerna...  B)

Jag gjorde en lite snitsig grej i harmoierna. Vid 0.31 i låten kommer det ett E-ackord, tror det är ett A i Ronettesversionen. Lyssnar man på orginalet är det typ omöjligt att höra om de spelar dur eller moll. Spelar man låten för sig själv tycker jag dur låter naturligast. Kanske i alla fall.  Jag gjorde så att jag börjar på E-moll och snabbt byter till E-dur. Jag får även till det där ganska bra med melodigitarren som spelar nåt liknande som leadsången på de ställena. Går väl att fila mer på.

Var i studion till fyra i morse, sov till nyss. Så jag missade hela valvakan.

« Senast ändrad: 10.09.2018, 13:54:25 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har lyssnat själv flera ggr idag. Bitvis låter det ju helt förjävligt, rejält med Eilert Pilarm-vibbar. Så jäkla konstigt att det är ganska enkelt att sjunga en del låtar men inte andra? Det låter nästan som om jag haft nån pitchändrare i lurarna som lurat mig att sjunga surt? Jag får ångest när jag hör hur illa det låter. Kan det bero på att jag jobbar så länge i sträck med pålägg av elgitarr mm att öronen överansträngs och tappar gehöret?

Är det nån av er som testat att göra sångpålägg i studion som U2´s Bono sägs göra; han sjunger alltid utan hörlurar, använder en dynamisk SM58 och hör både musik och sin egen sång genom studiomonitorerna, antagligen på måttlig volym? Med en dynamisk mick blir det inte mycket läck av musiken in på sångspåret, så har jag sjungit några ggr live i studion med trummor o hela skiten på hög volym runtikring, och ändå har läcket in på sångspåret inte varit besvärande alls sen i mixen. Problemet då var att sjunga bra hela låten igenom utan omtagningar. Sjunger man som Bono kan man ju ta om varje fras hur mycket man vill. Tror jag ska testa det på den här låten, jag har en skitbra Milab dynamisk jag alltid sjunger live i. Och kanske jag ska göra en tredje helt ny version av den här med rakare och råare arr, kanske spela in med bara trummor, bas och en ensam mer vrålig gitarr? Nån "snygg" version av den här kan jag aldrig få till ändå. Vrålös är nog lättare :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Var på låten igen i natt, var i studion till kl 0430 eller lite mer. Blir helt manisk och sopslut.  :wacko: Sov till kl elva idag. Att frun står ut med mig?
Raderade även version 2, gjorde nya lite snabbare trummor, och sänkte tonarten en helton till. Nu har jag gått från Bb ända ner till F. Tyckte det gick bättre att sjunga nu. Den kanske blir lite åt Ramoneshållet innan det är klart. Nu har i alla fall hoppet återvänt.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjorde om allt, lite snabbare dennan gång, och en ton lägre, nu gick det bättre att sjunga.
Den här gången är det bara två elgitarrer, som även spelar det korta solot bägge två. Oh oh oh oh ooo

Ska göra ett sista försök att sjunga lite bättre ändå, och mixa anings anorlunda... Sen får det bli en viddjo på det här.

« Senast ändrad: 12.09.2018, 00:19:20 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det låter bra blir lite bra tenorläge där. Kanske leaden svajar lite i refrängen men det tillför också en slags äkthet på nåt sätt. Video givetvis, det är skitskoj att mecka med. Håller på att dra igång min kombinerade ljud/musik och videostudio igen så det ska bli skoj som fan. Du borde påt att sända på nätet också (kolla in länken till twitch.tv jag gjort en om tråd om) och köra dom live med sång och gura + dina backingtrack. Mest ungar där iofs men vem bryr sig det är en fri värld och ingen övre åldersgräns


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter bra blir lite bra tenorläge där. Kanske leaden svajar lite i refrängen men det tillför också en slags äkthet på nåt sätt. Video givetvis, det är skitskoj att mecka med. Håller på att dra igång min kombinerade ljud/musik och videostudio igen så det ska bli skoj som fan. Du borde påt att sända på nätet också (kolla in länken till twitch.tv jag gjort en om tråd om) och köra dom live med sång och gura + dina backingtrack. Mest ungar där iofs men vem bryr sig det är en fri värld och ingen övre åldersgräns
Tackar! När jag fått till det mesta och hört min egen version bra många ggr kunde jag lägga om leadsången en sista gång mer avslappnat. Mixade förstås om också, fick till nivåerna bättre. Trummorna blev mina mest lyckade hittills. Bra gjort på kort tid. Trodde jag skulle få skita i alltihop ett tag, när det låter skit borde man ju ha förstånd att inte lägga ut det. Nu blev det här riktigt läckert.
Tar bort de tidigare soundkluddarna...

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu rockar det fint!  :)
Bra flyt i verserna också nu, inte så "stötigt"!
The Ronettes som bakgrundskör i refrängen hade varit pricken över i:et!  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu rockar det fint!  :)
Bra flyt i verserna också nu, inte så "stötigt"!
The Ronettes som bakgrundskör i refrängen hade varit pricken över i:et!  B)

Tackar! Jag brukade tjata lite på några tjejer, bla min dotter, om körsångspålägg förut. Men har slutat med det, Låtarna blir aldrig klara då tyvärr, intresset är för litet. Det är samma med mina spelpolare, intresset att spela in finns knappt alls. Att spela helt jävla orepeterat på nåt fyllehak här i trakten så de får in lite stålar är de mer intresserade av. Sargigt, det är ju när man är flera som spelar tillsammans det verkligen kan slå gnistor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lessnade ganska snart på den bitvis skrikande sångaren. Sjöng lite mer normalt och la dessutom två ak gitarrer.


Och ny video. Med lite trummade å. När jag trummar på videon glömmer jag av mig att det är två pukverser på slutet.   :lol:
 
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)