Forum > Demolåtar

Be my baby. Ronettescover, det blev en femte version!

<< < (4/5) > >>

Håkan Nilsson:
Har lyssnat själv flera ggr idag. Bitvis låter det ju helt förjävligt, rejält med Eilert Pilarm-vibbar. Så jäkla konstigt att det är ganska enkelt att sjunga en del låtar men inte andra? Det låter nästan som om jag haft nån pitchändrare i lurarna som lurat mig att sjunga surt? Jag får ångest när jag hör hur illa det låter. Kan det bero på att jag jobbar så länge i sträck med pålägg av elgitarr mm att öronen överansträngs och tappar gehöret?

Är det nån av er som testat att göra sångpålägg i studion som U2´s Bono sägs göra; han sjunger alltid utan hörlurar, använder en dynamisk SM58 och hör både musik och sin egen sång genom studiomonitorerna, antagligen på måttlig volym? Med en dynamisk mick blir det inte mycket läck av musiken in på sångspåret, så har jag sjungit några ggr live i studion med trummor o hela skiten på hög volym runtikring, och ändå har läcket in på sångspåret inte varit besvärande alls sen i mixen. Problemet då var att sjunga bra hela låten igenom utan omtagningar. Sjunger man som Bono kan man ju ta om varje fras hur mycket man vill. Tror jag ska testa det på den här låten, jag har en skitbra Milab dynamisk jag alltid sjunger live i. Och kanske jag ska göra en tredje helt ny version av den här med rakare och råare arr, kanske spela in med bara trummor, bas och en ensam mer vrålig gitarr? Nån "snygg" version av den här kan jag aldrig få till ändå. Vrålös är nog lättare :)

Håkan Nilsson:
Var på låten igen i natt, var i studion till kl 0430 eller lite mer. Blir helt manisk och sopslut.  :wacko: Sov till kl elva idag. Att frun står ut med mig?
Raderade även version 2, gjorde nya lite snabbare trummor, och sänkte tonarten en helton till. Nu har jag gått från Bb ända ner till F. Tyckte det gick bättre att sjunga nu. Den kanske blir lite åt Ramoneshållet innan det är klart. Nu har i alla fall hoppet återvänt.  :rolleyes:

Håkan Nilsson:
Gjorde om allt, lite snabbare dennan gång, och en ton lägre, nu gick det bättre att sjunga.
Den här gången är det bara två elgitarrer, som även spelar det korta solot bägge två. Oh oh oh oh ooo

Ska göra ett sista försök att sjunga lite bättre ändå, och mixa anings anorlunda... Sen får det bli en viddjo på det här.

Burnin_Sven:
Det låter bra blir lite bra tenorläge där. Kanske leaden svajar lite i refrängen men det tillför också en slags äkthet på nåt sätt. Video givetvis, det är skitskoj att mecka med. Håller på att dra igång min kombinerade ljud/musik och videostudio igen så det ska bli skoj som fan. Du borde påt att sända på nätet också (kolla in länken till twitch.tv jag gjort en om tråd om) och köra dom live med sång och gura + dina backingtrack. Mest ungar där iofs men vem bryr sig det är en fri värld och ingen övre åldersgräns

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Burnin_Sven skrivet 12.09.2018, 01:05:16 ---Det låter bra blir lite bra tenorläge där. Kanske leaden svajar lite i refrängen men det tillför också en slags äkthet på nåt sätt. Video givetvis, det är skitskoj att mecka med. Håller på att dra igång min kombinerade ljud/musik och videostudio igen så det ska bli skoj som fan. Du borde påt att sända på nätet också (kolla in länken till twitch.tv jag gjort en om tråd om) och köra dom live med sång och gura + dina backingtrack. Mest ungar där iofs men vem bryr sig det är en fri värld och ingen övre åldersgräns

--- Slut citat ---
Tackar! När jag fått till det mesta och hört min egen version bra många ggr kunde jag lägga om leadsången en sista gång mer avslappnat. Mixade förstås om också, fick till nivåerna bättre. Trummorna blev mina mest lyckade hittills. Bra gjort på kort tid. Trodde jag skulle få skita i alltihop ett tag, när det låter skit borde man ju ha förstånd att inte lägga ut det. Nu blev det här riktigt läckert.
Tar bort de tidigare soundkluddarna...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion