Forum > Demolåtar
Be my baby. Ronettescover, det blev en femte version!
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Asti skrivet 09.09.2018, 12:48:16 ---Snygga gitarrer och bra sång!
Skulle vilja ha lite mer flyt i verserna, t.ex mha en plock-elgura! Nu blir det lite "stötigt" där.
Refrängerna funkar bra! Slutet med acapella-sången kunde nog fade:as lite tidigare.....
Skön låt!
/Asti
--- Slut citat ---
Har hållit på en hel del i dag. Tänkte först sänka tonarten ett halvt steg, men det blev hela tre halvtoner ner. Blev väldigt mkt lättsammare att sjunga. Klumpigt tonartsval från början, får skylla på att jag aldrig sjungit låten förr. Körsången går hyfsat lågt för mig, men leadmelodin går högt, nåt jag aldrig testade, då jag inte ens kunde melodin när jag satte igång. :)
Nu har jag gjort om alla gitarrer med, det var sex elgitarrer från början, nu har jag med två akuster plus plus två, eller tre el. Spelade basen annorlunda också, den spelar i orginalet en lite konstig enkel melodi i början. Hem o äter nu, ska ge mig på leadsången sen.
Jag har hållit på med det här i 50 år nu, men det blir bara roligare och roligare. Jag blir som helt besatt. Tror den här kommer at bli riktigt grym. :rolleyes: B)
Håkan Nilsson:
Gjorde om nästan alltihop. Tre halsteg lägre tonart. Blir det för mycket dribbel mot slutet med bara trummor o sång?
Att få med Soundclouden som en bilaga är jag för korkad för att klara av...
https://soundcloud.com/user-318468401/be-my-baby-ny-version-testmix-180910
Asti:
Nu tycker jag det är bättre, även om jag kunde tänkt mig en tydligare "plockande" elgura i verserna
för att få bättre flyt och inte så "stötigt"! Sången känns mindre ansträngd nu och funkar bra!
I slutet skulle jag föreslå att du hade några takter med bara sång och trummor för att sedan dra igång igen och ösa på
riktigt i slutet och sedan fade:a slutet…. Jag gillar din cover Håkan! :) Vore kul att se och höra dig live nån gång!
/Asti
Harmonica mike:
Najsig lyssning,skönt sound och riktigt bra sång Håkan.
Mike
Håkan Nilsson:
Nu tror jag att hittat Soundcloudikonen.
Det är ju flera plockiga gitarrer nu Asti?
O låten ska väl vara lite stötig? Tycker sången är väl ful o falsk än... :wacko: Kanske kan jag klippa o klistra, o byta de sämsta stroferna till de bättre?
Det hörs ju tydligt hur jag anstränger mig för att inte sjunga fult och surt. Märkligt att det ska vara så svårt med en del låtar. Gamla inkörda låtar kan jag sjunga klockrent låten igenom utan klipp. Om jag bara nöter och sjunger den om och om igen utan att spela in alls, i flera dar, kanske jag kan sätta den på ett lättsammare sätt? Grymt bra 60-talslåt. Vore knäckande att kunna göra den här bra live på raggarpartajerna... B)
Jag gjorde en lite snitsig grej i harmoierna. Vid 0.31 i låten kommer det ett E-ackord, tror det är ett A i Ronettesversionen. Lyssnar man på orginalet är det typ omöjligt att höra om de spelar dur eller moll. Spelar man låten för sig själv tycker jag dur låter naturligast. Kanske i alla fall. Jag gjorde så att jag börjar på E-moll och snabbt byter till E-dur. Jag får även till det där ganska bra med melodigitarren som spelar nåt liknande som leadsången på de ställena. Går väl att fila mer på.
Var i studion till fyra i morse, sov till nyss. Så jag missade hela valvakan.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida