Forum > Demolåtar

Be my baby. Ronettescover, det blev en femte version!

(1/5) > >>

Håkan Nilsson:
Alltid gillat denna The Ronettes superhit från 63. Vill försöka göra en version av den, till stor del pga att jag vill ha en backtrack att köra live. Jag har nu ca 12 timmar backtrax, har gjort allihop själv. sjukt många timmar till typ ingen nytta? ;)
Den här har jag saftat på i lite Phil Spectorstil (han producerade orginalet och förstörde även livet för sångerskan Veronica Bennet) med många el kompgitarrer, men ingen akustisk. (?) Trummorna är dubbade, eller pålagda i tre omgångar. På slutet gjorde jag lite lustigt o lät sången mala på lite, till en början med ett lite avlägset trumkomp, det trumkomp jag la dit sist... Vore det bättre att i stället lägga ditt samma trumkomp som är i början på låten, och låta trummorna fejda innan acapellasången också fejdas? Eller är det bara fånigt med hela den grejen?
Hoppas kunna sjunga om leadsången bättre, jag sjöng denna låt för allra första gången nu i em.
Vill inte kopiera det middiga 60-talssoundet, vill ha det ganska modernt med lite stöt i lågbasen.

Nu är den här låten färdig, så jag raderar mina tidigare Soundkluddar.  :lol:
Har gjort en video på den också.

Femte versionen, mindre skriksång

Wernborg:
Jag skulle haft större dynamik mellan verser och refränger. Låtit nån gitarr backat lite i verserna så att effekten blir större till refrängen kanske?

Superskönt sound Håkan. Jovisst kan du väl slipa på sången, men attityden och närvaron är där.

Spring iväg nu och skicka in en Taubetolkning också..  :D

Wernborg:
Fixade till en soundcloudlänk åt dig i inlägget också. / Admin

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Wernborg skrivet 08.09.2018, 00:50:31 ---Fixade till en soundcloudlänk åt dig i inlägget också. / Admin

--- Slut citat ---
Vad hade jag gjort för fel med länken? Bra jobbat ändå av mig att komma så pass långt med en låt på två kvällar. Orginalet har ju ett bitvis ganska yxigt trumkomp och byter takt ganska rejält till refrängen. Nån större strategi brukar jag inte ha när jag spelar in, tar en sak i taget och följer nästa infall bara.

Jag har nyligt gjort en Taube-cover, men jag tror jag bara har den som video, musiken med mig o polarna på bas o trummor, Putte, och Gunnar 83 som kör Porsche o tunga mc har jag inspelat i studion, men jag tror jag sjöng direkt i videokameran och spelade aldrig in sångspåret. Kan man inte delta med enbart video? Visste ni att Youtubes form av MP3 eller vad de nu har är av bättre kvalitet än Betal-Spotifys bästa? Och väldigt mkt bättre än Soundcludds.

Wernborg:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 08.09.2018, 11:49:03 ---Vad hade jag gjort för fel med länken?
--- Slut citat ---

Du hade inte skapat en klickbar länk utan bara klistrat in adressen. För att få till den klickbar i fallet soundcloud och Youtube så har vi särskilda knappar för det när du skapar ett inlägg.

Nästa gång du ska posta en soundcloudlänk så klicka på den lilla soundcloudikonen först och sedan klistrar du in adressen till ditt klipp. Då blir det en sån tjusig spelare som nu pryder inlägget i denna tråd.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion