Intressant tråd. Jag håller just på att labba med mitt eget elbassound till DAW PCn. Har alltid tyckt jag låter sämre än det borde gå att få till.
Jag har skippat hårdvarustärkare så all "ampning" sker i IK Multimedia's Ampeg SVX på gott och ont.
Signalväg som fungera riktigt bra:
Använder en DBX 266XL kompressor som preamp som matar en PC som kör Ampeg SVX.
Från Ampeg-PCn tar jag ut en stereo signal med L = amp, R = direkt, till en mixer.
Mixern skicka signalen vidare till DAW PC nr2 där jag sätter spåren i själva låtprojektet. Kör Reaper DAW oftast.
Lyssnar till Ampeg soundet när jag spelar in men sätter både Ampeg och DI soundet i Reaper. Det gör att jag kan blanda amp och DI soundet i DAW mixen eller ha DI signalen som backup ifall jag vill re-ampa basen till ett nytt sound. Händer rätt ofta att jag vill sätta om basen med ett bättre sound. Med en här metoden, problem solved

En liten finess som reducerar antalet spår för basen är att spela in amp/DI signalen som ett stereospår i Reaper. Sen väljer jag om jag vill lyssna på stereospårets L eller R, amp eller DI, i mono ut.
En liten hake om jag vill mixa inspelade amp och DI signalen, trots att "amp-PCn" har latency på låga 3ms så är L och R inte 100% i fas. Det skiljer ca 30 samples mellan L-R vilket faktiskt hörs i en mix om jag inte fixar till det i Reaper. De där 30 samples i delay blir ett rätt hörbart kamfilter
Kör samma hookup för elguran också. Kan verka komplicerat men att dedicera en hel PC (min gamla daw) som simulerad förstärkare ger en hel del frihet att labba med olika amp pluggar och samtidigt ha ett "clean" backupspår i låten.
Appropå bassträngar. Jag brukar koka gamla strängar en gång. Max 10min i destillerat vatten. Får väl tillbaka runt 80% av nysträng soundet gissar jag. Duger iallafall för en vända till på basen. Kokar jag strängarna en andra gång har det alltid varit någon sträng som havererar. Är väl något som släpper eller expanderat kan jag tänka.
Ett tips som jag inte testat än. På pratabas.se säger de som provat att detta faktiskt funkar.