Kontrollrummet

Under water - VERSION 2 - syntigt.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Under water
ARTIST: W
GENRE: Rock?
LÅTLÄNGD: 4,34
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:56:03 by Wernborg »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
på minner lite om underwater på forum festival 4.a i inledningen ..
sången är lite insjuken. o inte helt färdig lagd kanske.
gillar arpegiovandrins synten.
tycker guran är panoredad åt höger...eller vänster. inte helt balanserad .kan nästan tro att jag mixat den  ;)
basen luddar lite, mycket tryck ingen attack..tror den stör trummorna lite oxå.
ett par sura gittar toner en bit in i låten..
harmonierna o sångmellodi är fina.
återstår en heldel innan det är mumma men det är i alla fall mu nu...
tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
på minner lite om underwater på forum festival 4.a i inledningen ..
sången är lite insjuken. o inte helt färdig lagd kanske.
gillar arpegiovandrins synten.
tycker guran är panoredad åt höger...eller vänster. inte helt balanserad .kan nästan tro att jag mixat den  ;)
basen luddar lite, mycket tryck ingen attack..tror den stör trummorna lite oxå.
ett par sura gittar toner en bit in i låten..
harmonierna o sångmellodi är fina.
återstår en heldel innan det är mumma men det är i alla fall mu nu...
tony

Nej, den påminner inte om under water i forumfestivalen  :angry:     :D Nej, titeln möjligtvis. I vilket fall som helst var jag först. Gammal byrålådelåt detta.  :lol:

Resten av synpunkterna håller med om till 100%. Ett riktigt hastverk detta. La tex. sången medans lasangen var i ugnen idag.  :blink:

Det ska filas lite till.

Tack.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Well well well!
Nu har vi låten med Wernis med autentiska gitarrer! Som första iaktagelese så ska hihatten ner och sången upp. Hihatten är väldigt vass o gör ont i lilla örat... ja ja jag vet att du sägar att jag ska lyssna med stora örat, nåväl :D

Grymt snyggt solo, och långt är det, och njutningsbart ända till slut. Snyggt slut åxå!
Dena låt håller sig nog på ytan, inte under. Arpesynten passar bra in , kanske lite ner  volymmässigt.

Och gå nu inte o dränk dig i kärlekens ocean ;)

Värt att slänga upp i <färdiga> avdelningen tycker jag, yess! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Well well well!
Nu har vi låten med Wernis med autentiska gitarrer! Som första iaktagelese så ska hihatten ner och sången upp. Hihatten är väldigt vass o gör ont i lilla örat... ja ja jag vet att du sägar att jag ska lyssna med stora örat, nåväl :D

Grymt snyggt solo, och långt är det, och njutningsbart ända till slut. Snyggt slut åxå!
Dena låt håller sig nog på ytan, inte under. Arpesynten passar bra in , kanske lite ner  volymmässigt.

Och gå nu inte o dränk dig i kärlekens ocean ;)

Värt att slänga upp i <färdiga> avdelningen tycker jag, yess! :)

h.  johan

Kul att du tycker det håller.  :wub:
Men tycker nog att jag ska fixa till nivåer och lite annat innan den hamnar i färdiga....

Tackar.  :)


Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
...makalöst gitarrspel...jag har nog lyssnat 25 ggr i rad på avslutningen...fan vilken tur att vi har partnerskap...("Wallace-o-Gromit-smile)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
först tycker jag det börjar som en tråkig amerikans serie, besvikelsen känns jobbig ett par sekunder.

Sedan händer något.  Arpsynthen känns rätt, men framförallt gitarrerna bakom.

Sången låter väl sådär först, men sen runt runt "big fat fish was talking...." va har du gjort!? låter ju skitbra !!! hest....kaxigt, rätt "i-dont-give-a-fuck-attityd".

Kan känna att bakgrunden skulle behöva lite mer action, när sången stängs av och gitarren lattjar ihop med bakgrunder så låter det lite ihåligt.


Bra harmonier dock, som låt sett är det en riktig höjdare. gitarren, visst skitbra. låter lite trist med bakgrunden bara.

Mer beröm än så här får du inte för gitarren, det känns lite som att slå in öppna dörrar.


Kul wernis. får man vara med ? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Känns splittrad och rätt ... eh splittrat.

Syntet ack den synten  :(  För mig låter synten bara töntig. När den håller upp blir det klart bättre. En vanlig ordinär rockabajsare om än med klara brister än så länge i ljudarbetet. Men hjälp så kommer synten in igen. Det blir nästan komiskt; tänker mig Monty Python och animationer av Terry Gilliam: Figur med stort huvud och galet leende åker litet flygplan och propellern vevar sakta medan synten pluttar på. Det här känns mer som en krock än ett möte. Kanske går det att ha ett syntljud som gör ungefär vad det nuvarande gör men det just nu låter bara märkligt och som sagt rentav mest komiskt. (Jag inser att det inte är så smeksamt skrivet, men å andra sidan så kan det ju vara bra att få reda på även mer oväntade verkningar ens låtar kan ha).

Under detta så tycker jag låten är just en vanlig rocklåt - inget mer inget mindre. Behöver starka vokala och instrumentala insatser - för att komma till sin rätt - varav den redan har gitarren.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citat från: humleklo
fan vilken tur att vi har partnerskap...("Wallace-o-Gromit-smile)
Haha. Lagom internt.  :lol: Gitarrsolot ja  :wub:. Tnx.

Citat från: Emulator
...som låt sett är det en riktig höjdare. gitarren, visst skitbra. låter lite trist med bakgrunden bara.
Tack. Jag gillar inte alls arret själv. Stör mig på det mesta faktiskt. Får nog skicka denna på rehab till Uppsala.

Citat från: Dåligt Gehör
Det här känns mer som en krock än ett möte.
Ja, rätt träffande kritik. Men... i mitt huvud är detta inte en rocklåt utan mer åt nåt-slags-synt-hållet. Hade som sagt en idé om att göra den jättesyntig, men sen hängde jag på mig gitarren och helt plötsligt fanns 4 spår gitarr inspelat och delaysynten kändes som Matilda Megasen. (Nån som minns??)
Om den känns som en vanlig rocklåt kanske den kan vinna på att inte alls arras som en sådan. Emu får se över detta.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Go låt visst är det rocklåt helt klart! B) Tycker inte att synthen är fel men sänk nivån på den som nu ligger den för högt. ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ändrat karaktär totalt på låten. Bort med alla tråkiga rockiga gitarrer och fram med nåt annat.

Version 2 återfinns längst upp.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gotta love those vocoders.

hm. kommer precis på att du säkert ändrat efter min lyssnigne :unsure:

måste nog lysna igen först
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fru Wernborg sitter och småfnissar i soffan och undrar om jag blivit galen. Detta kanske inte var en så bra idé som det först verkade i mitt syrefattiga musikrum? Fast en sak var positiv i alla fall sa hon. Hon satt och väntade på att den distade kompgitarren skulle komma in, och det var bra att den inte gjorde det. :lol:

Får nog sova nu.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
sent skall syntaren vakna?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
sent skall syntaren vakna?  :unsure:

Det är synt om människan (sure).

Ja det är inte min melodi precis det här. Föredrar helt klart version 1 fast utan ... ja just det. Men du har gett dig fan på att göra en syntig-låt så då är det så det är... och jag lämnar över till folk som har mer känsla för synteser  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
sent skall syntaren vakna?  :unsure:

Det är synt om människan (sure).

Ja det är inte min melodi precis det här. Föredrar helt klart version 1 fast utan ... ja just det. Men du har gett dig fan på att göra en syntig-låt så då är det så det är... och jag lämnar över till folk som har mer känsla för synteser  ;)

Efter vad frun sa så föredrar jag inte nån av versionerna. Emu ska eventuellt få till en version av detta också med utgångspunkt i vocodersången.
Vi får väl se om version tre kan tilltala både dig och mig mer än de första två.  :)


Utloggad Holeen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Nä du Wernborg - det här svänger inte! In i studion och tänk lite mer Disney - Elton John - klippan på savannen och...där visas den nya lejonkungen upp och stråkarna tar vid och allt moffas upp och blir svulstigt!!!!


Utloggad tsmalmbe

Version 2 låter milt sagt excentrisk (jag får inte säga underlig, det är politisk inkorrekt har jag hört)

Version 1 låter bara platt. Fula defaultpreset-trummor, och allt som fungerar i dev versionen mixat låååångt i bakgrunden.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nä du Wernborg - det här svänger inte! In i studion och tänk lite mer Disney - Elton John - klippan på savannen och...där visas den nya lejonkungen upp och stråkarna tar vid och allt moffas upp och blir svulstigt!!!!

Får raka skallen och ansöka om namnbyte då.

Moff moff.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Version 2 låter milt sagt excentrisk (jag får inte säga underlig, det är politisk inkorrekt har jag hört)
Version 1 låter bara platt. Fula defaultpreset-trummor, och allt som fungerar i dev versionen mixat låååångt i bakgrunden.

Excentrisk!! Hihi. Inte bra, däremot ganska dåligt eller?  :P

Vad är det som låter bra i version 1? :lol: :lol:

Tack så länge....


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol: Elgitarrslutet påminner mig om den snabba fading man kunde på mellanvågslyssning vid en svagare radiosignal. Kul att lyssna på och trodde först att det var nåt av tbruce.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bara så du vet så har jag varit här och lyssnat..Måste lyssna på 1:an oxå innan jag slänger ur mig nåt förhastat.. :P

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaha ja..
Då har jag lyssnat på 1:an..Faller mig helt i smaken.2:an alldeles för syndigt syntig för mig..Autouner och robot röster..Nää,det går inte hem i detta läger.Däremot denna Wersion,mest för gurorna,och lite för sången.
Skön låt,sången sågar jag.Om du tog i från tårna skulle jag digga.Men antagligen hade du lagt barnen,och då är det ju inte läge för sådan sång.Kanske skulle jag gilla det bättre om du höjde volymen på sången?.Prova det,du har ju tonsäkerheten men saknar attityden i uttrycket.
Lite irriterande tipp... tapp..ande highat lir..Ned med VOLYMEN på den.Kanske en shaker,modell plåt snusdosa fylld med sand - som komplement till den.

Inalles,bra jobb.Inte så oävet mixat.Grymt lirat som vanligt på "sträng bändars" prylen.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Lyssnade lite på väg till macken med paketet så det bör komma på Tisdag eller så. Skickade med lite minnen (vet inte om dom funkar) såg att det finns en slot kortet men jag har ingen koll på om den är till synten på kortet eller samplern som om jag inte minns fel ska finnas där oxå. Har dessvärre lyckats bli av med manualen den försvann när jag lånade ut det en gång men det kanske går att hitta info på nätet.

Till musiken då:
Ja tycker det låter bra om båda versionerna kort sagt. Sången ska upp ganska mycket i den första bara i övrigt så är det GO på båda. Det blir lite väl mycket detaljsnack ibland faktiskt, jag tycker nog att när man ligger på den här nivån så får man ta det för vad det är. Det finns inga misstag eller fel i nån av versionerna utan det är nog så att vi helt enkelt tycker olika och jag köper lätt båda versionerna med förbehåll på sången som ska upp och fronta lite mer i den första.
Göran


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön vocoder. :)

Lite mer reverb på trummorna, lite fetare ackord och någon kul pad som fyller ut kan det här bli kalas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Version 2 låter milt sagt excentrisk (jag får inte säga underlig, det är politisk inkorrekt har jag hört)
Version 1 låter bara platt. Fula defaultpreset-trummor, och allt som fungerar i dev versionen mixat låååångt i bakgrunden.

Excentrisk!! Hihi. Inte bra, däremot ganska dåligt eller?  :P


Haha, har ver2 på repeat här, är det meningen att man skall lyssna på båda?  :lol: Det ÄR på sätt och vis en aning excentriskt att lägga ut mer än 1 version av en låt. :)
Jag gillar synthversionen. Vette sjutton om det går att klaga på något. I och för sig skulle jag inte sätta på den här låten om jag fick gäster....
Jag återkommer när jag lyssnat på ver 1. Imorgon ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:lol: Elgitarrslutet påminner mig om den snabba fading man kunde på mellanvågslyssning vid en svagare radiosignal. Kul att lyssna på och trodde först att det var nåt av tbruce.

Jag bestämmer mig för att ta detta som en komplimang.  :lol:



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jaha ja..
Då har jag lyssnat på 1:an..Faller mig helt i smaken.2:an alldeles för syndigt syntig för mig..Autouner och robot röster..Nää,det går inte hem i detta läger.Däremot denna Wersion,mest för gurorna,och lite för sången.
Skön låt,sången sågar jag.Om du tog i från tårna skulle jag digga.Men antagligen hade du lagt barnen,och då är det ju inte läge för sådan sång.Kanske skulle jag gilla det bättre om du höjde volymen på sången?.Prova det,du har ju tonsäkerheten men saknar attityden i uttrycket.
Lite irriterande tipp... tapp..ande highat lir..Ned med VOLYMEN på den.Kanske en shaker,modell plåt snusdosa fylld med sand - som komplement till den.

Inalles,bra jobb.Inte så oävet mixat.Grymt lirat som vanligt på "sträng bändars" prylen.

Mvh
Micael

Hade nog inte lagt barnen utan försökte mig på nån slags nyanserad sång för en gång skull  :o :o :o
Har inte bestämt mig om låten ska finnas i två versioner ännu.

Ver 2 är ute på remiss hos Emu. Får se vad som händer där. Min version 2 är lite av en stafettpinne till Emu.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja tycker det låter bra om båda versionerna kort sagt. Sången ska upp ganska mycket i den första bara i övrigt så är det GO på båda. Det blir lite väl mycket detaljsnack ibland faktiskt, jag tycker nog att när man ligger på den här nivån så får man ta det för vad det är. Det finns inga misstag eller fel i nån av versionerna utan det är nog så att vi helt enkelt tycker olika och jag köper lätt båda versionerna med förbehåll på sången som ska upp och fronta lite mer i den första.
Göran

Japp, var nog lite feg i sångmixningen där. Kan lätt hända när man kan texten och inte behöver lyssna efter vad som sjungs.

Tack.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön vocoder. :)

Lite mer reverb på trummorna, lite fetare ackord och någon kul pad som fyller ut kan det här bli kalas!

 :D Tnx.

Emu, lite fetare ackord beställt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Haha, har ver2 på repeat här, är det meningen att man skall lyssna på båda?  :lol: Det ÄR på sätt och vis en aning excentriskt att lägga ut mer än 1 version av en låt. :)
Jag gillar synthversionen. Vette sjutton om det går att klaga på något. I och för sig skulle jag inte sätta på den här låten om jag fick gäster....
Jag återkommer när jag lyssnat på ver 1. Imorgon ;)

HAHA. Jag skulle inte heller sätta på detta om jag fick gäster.  :D

Tack.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh no...
Wernis is my guitar man, not a synth man! B)

Alltså gillar version 1 helt överlägset och klart, den har både känsla och dynamik, och RIKTIG sång o RIKTIGA gitarrer!
Han e ganska sluggo egentilgen våran Wernis, med två så olika versioner så garanterar han sig en bred lyssnarkrets! :D

Jag röstar alltzå på nummer ett, så håll dig till "the real things"! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oh no...
Wernis is my guitar man, not a synth man! B)

Alltså gillar version 1 helt överlägset och klart, den har både känsla och dynamik, och RIKTIG sång o RIKTIGA gitarrer!
Han e ganska sluggo egentilgen våran Wernis, med två så olika versioner så garanterar han sig en bred lyssnarkrets! :D

Jag röstar alltzå på nummer ett, så håll dig till "the real things"! :)

h.  johan

Efter att hört 1:an får jag nog hålla med Johan :) Mycket bra låt med influenser från en del håll, av nåna anledning får det mig tänka på hur beatles hade kunnat låta år 2000 eller 10 år tidigare.. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Efter att hört 1:an får jag nog hålla med Johan :) Mycket bra låt med influenser från en del håll, av nåna anledning får det mig tänka på hur beatles hade kunnat låta år 2000 eller 10 år tidigare.. :)

 :wub: Beatles är såklart kul att bli jämförd med. Hoppas det är mer McCartney än Lennon i låten i så fall...

Tnx


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan me like alota ...
lite lite tbruce.. vocoder autotuner .
känns lite som bastrumman äter basisten..nivå eller eq ...kanske.
en vacker tonårs vocie på reffen så lyfter det  lite till tror jag..
sparsmakat o det funkar tycker jag..motorbåtsmotor solo inte illa kanske kunde variera sytrkan lite på effekten under gång..blir lite klastrofobiskt i längden..

nice mannen..

tony
att leva är att dö