Kontrollrummet

1up-Funkjazz V3! Nu 7 min med walking bass och längre stick! :)

1up · 39 · 24560

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
[X] Längre stick
[X] Walking Bass i 16-delar!  :D
[X] Volymjustering av sax
[X] 8 takters tonartshöjning för att lura er att nya fräscha saker kommer med nya ackord, men icke egentligen ;)

Out of ideas igen :) Vad göra med pratet på slutet för att fixa förnyelsekänsla tro?

V3
http://www.aurells.com/div/1up-funkjazz3.mp3

Nu med stick och grymt brass / talk från en amerikansk 50-talsdeckare :D

V2
http://www.aurells.com/div/1up-funkjazz2.mp3

V1
http://www.aurells.com/div/1up-funkjazz.mp3

Hur smakar de? :)
« Senast ändrad: 22.10.2007, 17:24:38 by 1up »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Smakar gött.

Nåt haltar lite i svänget, känns som om trumloopen inte matchar tempot exakt.

Du får mig att tänka på "En röst i natten" - gammal dålig serie från nittiotalet om en nattradiopratare.

Allra första bastonen kommer in för sent för min hjärna.

Saxen känns hyfsat autentisk i det lägre registret. På höjden avslöjar den sig tycker jag.

Släng in ett tema i början och slutet för att liksom knyta ihop säcken lite. Enbart improvisation kan ju också vara kul, men jag gillar tydliga melodier så....

Pianot är mycket mumsigt.

Arret är kalas och allt låter finemang i mina lurar.

Lite cymbaler och pukor kanske?

Vill höra meeeer. / W


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Du får mig att tänka på "En röst i natten" - gammal dålig serie från nittiotalet om en nattradiopratare.

Ja en svagsint serie med alldeles för bra tema-låt.

Hmm... låten är klart skön. Stör mig inte egentligen på det som W pratar om. Stämmer säkert men men för mig funkar det likafullt. Det drar och hoppar lite fast det är mest skönt. "Saxen" lägger dock någon grej som kändes flat spelat rent rytmiskt.

Skulle låte bra med en riktig sax här. Kom igen saxons!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Smakar gött.

Nåt haltar lite i svänget, känns som om trumloopen inte matchar tempot exakt.

Du får mig att tänka på "En röst i natten" - gammal dålig serie från nittiotalet om en nattradiopratare.

Allra första bastonen kommer in för sent för min hjärna.

Saxen känns hyfsat autentisk i det lägre registret. På höjden avslöjar den sig tycker jag.

Släng in ett tema i början och slutet för att liksom knyta ihop säcken lite. Enbart improvisation kan ju också vara kul, men jag gillar tydliga melodier så....

Pianot är mycket mumsigt.

Arret är kalas och allt låter finemang i mina lurar.

Lite cymbaler och pukor kanske?

Vill höra meeeer. / W

Du hittade precis det jag själv tycker kan förbättras med låten. :) Haltningen, sax i övre reg. Ska fixa första basnoten!

Ja, haltandet beror på kreativt flyttande av audio(-)filer ;).

Bra förslag med tema!
Vore ju grymt om saxofonisten som lirar på din sköna låt kände för att lägga äkta sax?  :wub:


Jag har hittat en gammal radiodeckare från 50-talet med helcoola brassarr och lite röstjobb som är på väg att hitta in i låten.

Kul de gillas! :) Ibland känner man på sig att något verkligen "funkar". Så skönt att låten är så lätt i antalet instrument, men ändå rätt komplett.

Pukor och cymbaler ska undersökas. Fnular på att spela in på mina congas...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Citera
Du får mig att tänka på "En röst i natten" - gammal dålig serie från nittiotalet om en nattradiopratare.

Ja en svagsint serie med alldeles för bra tema-låt.

Hmm... låten är klart skön. Stör mig inte egentligen på det som W pratar om. Stämmer säkert men men för mig funkar det likafullt. Det drar och hoppar lite fast det är mest skönt. "Saxen" lägger dock någon grej som kändes flat spelat rent rytmiskt.

Skulle låte bra med en riktig sax här. Kom igen saxons!

Oki, så saxen skulle kunna groova lite till då. Kanske kommer han ut och svänger lite bättre om jag hittar ett tema för honom. :)

Bugar & bockar för ännu en lyssning!  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Detta kunde man lyssna på i timtal, om det vore tajt. Snyggt saxsound. Jazzfunk måste definitivt vara trimmat för att kunna avnjutas på rätt sätt. Får inte tummen på exakt vad som felar, kanske trumloopen.

men tajt spelat köper jag detta alster omedelbart, skitsnygg låtidé, tajat till 1up och det blir kalas!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Detta kunde man lyssna på i timtal, om det vore tajt. Snyggt saxsound. Jazzfunk måste definitivt vara trimmat för att kunna avnjutas på rätt sätt. Får inte tummen på exakt vad som felar, kanske trumloopen.

men tajt spelat köper jag detta alster omedelbart, skitsnygg låtidé, tajat till 1up och det blir kalas!


h.  johan

I'm on it. :)



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
So keep it going, waiting for next version!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hållre med w om saxens autensitet, skuller vinna på lite mer "äkthet".
gillAR DRIVET...... o elpianot.
uppdatera nu darilg...

tony
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul med väntande fans! :D

Anledningen till inget pulat med låten är att jag har fastnat med microtuning och stämningen "just intonation" för ett barbershop-stycke! Får det inte att funka än. Åh det är en härva... :P

Ska pilla vidare med den här låten på söndag. Hoppas ni orkar hålla ut! :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skönt mood. Allt låter ju bra, det är bara trummornas ihopklippning och lite detaljer på saxen som stör. Den sistnämnda spelar ibland väldigt långa passager utan andningsuppehåll, och så är någon ton ibland lite fel i styrka. Men det är egentligen bara det som gör att man hör att det är midi.

Basen är befriande fri från placering i mitten, men den spelar lite tråkigt. Nån lite överaskande grej kunde pigga opp. Första tonen kommer lite fel också.

Men mixen är ju perfekt. Lite editering så är du hemma.
DON'T PANIC


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skönt spel möjligtvis något mer driv i saxen annars inte tokigt alls! ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Idel besvikelser. Har pulat vidare i alla fall! Lagt in ett brake med lite trumsolokör och andra ackord.

Rattlesnake: aah, bra tips där på saxen. vissa noter lite väl starka.

Har ju lyssnat sönder låten så märker inte längre var saxen bör ta andningsuppehåll. Något förslag? Typ tidsangivelse enligt modell MM:SS

Synth: oki, tack! :) Saxen kanske är lite statisk, ja. Har prövat med pitchbend för att liva upp men ingen lycka. Prövat lite med att automatisera volymen på saxen, det ger lite förbättrad dynamik och driv. :)


DåligtGehör

  • Gäst
Tankar... tror inte på att lägga krut på den saxen. Låter ändå inte särskilt bra. De andra låtar bra. Du har markerat ungefär vad du vill. Ee bra saxofonist fattar vad du vill ha. Gör några låtar till och leta/var färdig när tillfället erbjuder sig med någon/några blåsare för att förverkliga dina idéer.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra förslag med tema!
Vore ju grymt om saxofonisten som lirar på din sköna låt kände för att lägga äkta sax?  :wub:

Om du har lust att ta dig till Göteborg för en inspelningssession kanske han kan övertalas.  :lol:
Inte mycket "över-nätet-produktion" där utan mest replokalsinspelningar när vi jobbar.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tankar... tror inte på att lägga krut på den saxen. Låter ändå inte särskilt bra. De andra låtar bra. Du har markerat ungefär vad du vill. Ee bra saxofonist fattar vad du vill ha. Gör några låtar till och leta/var färdig när tillfället erbjuder sig med någon/några blåsare för att förverkliga dina idéer.

Du tycker det är lite som att måla läppstift på en gris att finpula med saxen som är? :) Jo, finns poäng i det. Japp, tankvärt. Det lockar ju att göra lite mer samarbeten med kul musikfolk som lirar mer än klaviatur!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra förslag med tema!
Vore ju grymt om saxofonisten som lirar på din sköna låt kände för att lägga äkta sax?  :wub:

Om du har lust att ta dig till Göteborg för en inspelningssession kanske han kan övertalas.  :lol:
Inte mycket "över-nätet-produktion" där utan mest replokalsinspelningar när vi jobbar.

Åh en lätt inbjudan. :) Jo, jag tackar. Ska ner till GBG nu sista helgen i oktober faktiskt. Gå på My Fair Lady mm så kanske kanske finns tillfälle för lite jammande. :)


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Svänger skönt detta.Lite enformiga trummor som redan nämnts.. I övrigt kalas..Foten diggar med..Strax hela kroppen :D

Det blir inte bara 1up på denna,det blir minst 7 up..fanken,en grym gura och lite variation på trummorna så kommer detta att bli riktigt riktigt bra..Ett tema med en walking bass som drog iväg lite skulle vara perrens..samt gura eller reel sax på det ...då...Ge nu inte upp denna,fortsätt att utveckla,detta är bra!

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjena.
Svänger skönt detta.Lite enformiga trummor som redan nämnts.. I övrigt kalas..Foten diggar med..Strax hela kroppen :D

Det blir inte bara 1up på denna,det blir minst 7 up..fanken,en grym gura och lite variation på trummorna så kommer detta att bli riktigt riktigt bra..Ett tema med en walking bass som drog iväg lite skulle vara perrens..samt gura eller reel sax på det ...då...Ge nu inte upp denna,fortsätt att utveckla,detta är bra!

Mvh
Micael

Tack snälla, HM för kommentarer. Du har kommit med många bra tips. Vandrande bas vore ju kul att implementera. Jag har pulat vidare med låten! Men sticket har annan känsla än resten av låten så kanske inte passar. Men jag kan göra så att jag skickar upp V2 så kanske någon kan hjälpa mig på traven. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Längtar efter version 2...

Shoot man!

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Jorå,det tar sig.Du har nåt skönt på gång där vid 2.54..Väldigt funkigt och skönt sväng.Tyvärr alldeles för kort :( jag hade vilja höra mera av det.Och sedan går låten liksom tillbaka till ursprunget,bortsett från"radio referatet" eller vad jag nu skall kalla det :D

Funk delen(2.54 om jag nu får kalla den det) skulle gärna få vara mera funk än jazz i mina öron för att accentuera skillnaden mellan stilarna.Men det är ju min åsikt,så låt dig inte färgas allt för hårt av det.I långa loppet så blir det lite enformigt med samma basgång och komp.Korta ned låten eller utveckla arret blir mitt recept för att sy ihop det snyggt.

Men men,det tar sig sa mordbrännaren.

Mvh
Micael



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter väldigt coolt. Sticket är helläckert men en del jobbiga knäppar på rhodset. Me gusta mucho!  :D Dixielandslutet oxo!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gav ju lite kommentarer på msn, någon negativ. Men sammantaget är det kul och uppfriskande att lyssna på. Jag har den på mp3-spelaren!

Försök dock att variera beatet lite mer ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjena.
Jorå,det tar sig.Du har nåt skönt på gång där vid 2.54..Väldigt funkigt och skönt sväng.Tyvärr alldeles för kort :( jag hade vilja höra mera av det.Och sedan går låten liksom tillbaka till ursprunget,bortsett från"radio referatet" eller vad jag nu skall kalla det :D

Funk delen(2.54 om jag nu får kalla den det) skulle gärna få vara mera funk än jazz i mina öron för att accentuera skillnaden mellan stilarna.Men det är ju min åsikt,så låt dig inte färgas allt för hårt av det.I långa loppet så blir det lite enformigt med samma basgång och komp.Korta ned låten eller utveckla arret blir mitt recept för att sy ihop det snyggt.

Men men,det tar sig sa mordbrännaren.

Mvh
Micael



:) Ska pula vidare nu. Fick ny inspiration. Tack!

menar ni att jag kom undan med saxliret 3:14-3:32 med hedern i behåll?? :D

Tack Equality och Dividend! Ska sänka volymen lite då på ackorden så plickar de mindre.
« Senast ändrad: 22.10.2007, 10:26:48 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Version 3 är fet att lyssna på med hörlurar!!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JA jag köpte ju dom förra versionerna, så hur gör vi nurå, snackmusik hör absolut inte till mina favoriter, men men men... på nåt sätt lyckas du fånga upp en snygg stämning med det gamla blåset och snacket så att,  hmm hamnar nog köpa denna version åxå! :D

Men nu får du inte förlänga den mer, då åker vi alltför långt bak i historien ;)
Snyggt jobbat, trots snacket så gillas detta!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mahan: Med bug och bock vi glatt uppmärksammar din kommentar på öhm, kanske inte bemärkelsedagen, men på låten!

Längden är galet mycket längre än jag tänkt från början så det är kul det funkar!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenixen.
Då kör vi 3:an då.Blir spännande det här :D Det lät som om blåset spelade fel vid 0.49..eller så hade han bara bråttom..Jag tycker blåset låter bra sound/lir mässigt.Garritan,EWQLSO ? Det enda man saknar där är väl lite flås och mikrofon knuffar,annars gött som tusan.

Strax framme vid funk liret,, he he..spänningen stiger...YEAH MAN!! Funkar skit bra,men jag hade styrt upp det lite funkigare i solo liret istf jazz liret(men det är ju jag det)..basen sjukt läcker!

Om jag skall såga på nåt,så får det bli på drumsen.Alldeles för enformigt lir.Man tröttnar på samma loop låten igenom.Jag brukar iofs göra likadant :lol: nu fattar jag vad boysen menar..

Variera trumkompet under verserna lite,så är du hemma..Wow, dixie lir på slutet..härligt.

Great work man. Det får bli Seven up!!

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjenixen.
Då kör vi 3:an då.Blir spännande det här :D Det lät som om blåset spelade fel vid 0.49..eller så hade han bara bråttom..Jag tycker blåset låter bra sound/lir mässigt.Garritan,EWQLSO ? Det enda man saknar där är väl lite flås och mikrofon knuffar,annars gött som tusan.

Strax framme vid funk liret,, he he..spänningen stiger...YEAH MAN!! Funkar skit bra,men jag hade styrt upp det lite funkigare i solo liret istf jazz liret(men det är ju jag det)..basen sjukt läcker!

Om jag skall såga på nåt,så får det bli på drumsen.Alldeles för enformigt lir.Man tröttnar på samma loop låten igenom.Jag brukar iofs göra likadant :lol: nu fattar jag vad boysen menar..

Variera trumkompet under verserna lite,så är du hemma..Wow, dixie lir på slutet..härligt.

Great work man. Det får bli Seven up!!

Mvh
Micael


Mannen som går att lita på. Klippan. :)

0:49, humm, lite trevande där kanske, ja.

Saxofonen är från Linplug Saxlab heter den.

Vad innebär funkigare för dig?

Stort tack om basen! :D Den är mums. :P

Ska se över trummorna. Funderar på eq-justering för att göra dem mjukare bitvis. Inte lika "smällande" då.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Funkigare ja,mindre jazziga toner på solot.Det är läckert det du gjort,men jag hade gärna hört solot mera harmoniserat mot kompet.Men det är petitesser,detta funkar skit bra!

Mvh
Micael