Kontrollrummet

Ändra tempo genom midipedalen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Kan man ändra tempo i Live genom midi-meddelande?
Alltså - jag vill kunna ha ett antal fasta tempon som jag kan växla mellan via min FCB1010 . Typ - pedal 1=110BPM, 2=80BPM etc.  Jag kommer att stoppa uppspelningen mellan tempobytena. Tanken är att skicka synk till live-looping programmet Möbius, och klick ut till öronsnäckor. 




Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
jag vet inte riktigt hur det är just med en pedal, men i teorin är det ju det samma som med en midikontroller med ratt eller liknande.
Du mappar helt enkelt temporutan till din pedal.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
jag vet inte riktigt hur det är just med en pedal, men i teorin är det ju det samma som med en midikontroller med ratt eller liknande.
Du mappar helt enkelt temporutan till din pedal.

Jo,det är ju samma som med en kontroller. Men jag behöver kunna ställa in förinställda värden - alltså att jag genom så få knapptryckningar som möjligt kan byta tempovärdet mellan, säg 80 och 120 bpm. Vill helst undvika att använda expressionpedalerna till det eftersom det lätt kan bli fel om man ska "slida" upp till rätt värde.



Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Kanske kan detta hjälpa dig på traven:

Citera
Q: How do I set exact tempos with a MIDI controller?

Generally speaking, a MIDI controller will output 128 values over it's range of travel, from 0-127. By assigning a tempo range spanning 128 values, you can have your tempo changes be in whole numbers. By dividing or multiplying this range by powers of two, you will get tempo changes in increments of .25, .5, 2, 4, etc.

Other methods of setting exact tempos:

Temporarily define the range of the Master Tempo Envelope so that either the maximum or minimum value is your target tempo. Then by dragging a breakpoint to the max or min, it will end up exactly at that value.

Use recording punch-ins and the tempo value box to set tempo points and values. When you are in record mode, a tempo entered into the field will result in a tempo change breakpoint on the Master Tempo Envelope at the moment you hit 'enter'. After you have the breakpoints you need, you can delete any extra points.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Möjligen, även fast jag ärligt talat inte fattar riktigt vad det står...  :rolleyes: Men man borde alltså kunna ha en pedal som markerar temporutan, och låta andra pedaler skicka ett midi-värde som bestämmer tempot? Hmm. Ska testa lite imorgon kväll då vi ska sitta med Abe och testa lite mer... Tack för hjälpen!


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Hur funkar tap-tempo-funktionen som man kan hitta ibland? Är väl förvisso oftast till mikrofon men det måste ju finnas för MIDI oxå tycker jag... :huh:
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Hittade en där texten på abletons forum.
Möjligehten fins alltså att sätta cuepoints för tempot så du får fasta värden.
Dock var det ingen vidare beskrivning.
Skall leta litemer åt dig.
Ett besök på http://www.ableton.com kan vara mkt givande ibalnd::P
http://web.me.com/julle128


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Hur funkar tap-tempo-funktionen som man kan hitta ibland? Är väl förvisso oftast till mikrofon men det måste ju finnas för MIDI oxå tycker jag... :huh:
Jajjamen, det funkar - bara att midimappa en pedal till tap-knappen. Men jag vill ju ha fasta och förinställda värden, för att slippa osäkerhetsmoment. Fast tanken har slagit mig att det skulle kunna bli mer live-feeling med tap.

Hittade en där texten på abletons forum.
Möjligehten fins alltså att sätta cuepoints för tempot så du får fasta värden.
Dock var det ingen vidare beskrivning.
Skall leta litemer åt dig.
Ett besök på http://www.ableton.com kan vara mkt givande ibalnd::P

Jo jag får kolla där och det blir nog en post där också om jag inte kommer nån vart ikväll. Folket på live looping-mailinglistorna är också rätt ableton-kunniga och brukar kunna assistera när det gäller sync och midimappning. Har alltid tänkt att jag ska klara mig utan klick och sync och har kategorisk undvikit allt som har med det att göra (när det gäller loopingen), men nu står man här med mössan i handen...  :unsure: Tack för hjälpen och säg gärna till om du hittar nått mer!