Kontrollrummet

Kompressor- och dynamiktest med trummor

Omröstning

Vilken är bäst

1.wav
2 (8.7%)
2.wav
1 (4.3%)
3.wav
0 (0%)
4.wav
1 (4.3%)
5.wav
0 (0%)
6.wav
2 (8.7%)
7.wav
1 (4.3%)
8.wav
1 (4.3%)
9.wav
1 (4.3%)
10.wav
3 (13%)
11.wav
3 (13%)
12.wav
0 (0%)
13.wav
0 (0%)
14.wav
6 (26.1%)
15.wav
0 (0%)
16.wav
2 (8.7%)

Antal personer som röstat: 8

Omröstningen har avslutats: 09.03.2007, 01:28:19

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag vill poängtera att jag verkligen uppskattar ett sånt här test.

Medverkade vid ett liknande test på KVRforum för något år sedan. Men det är viktigt att man tar det för vad det är: en samling ljudexempel där vem som helst har rätt att tycka till om i princip vad som helst.

Kom på ett förslag till hur vi kan göra nästa gång. Om vi först enas om en ljudfil så kan alla som vill (under en begränsad tid) bidra med egna kompressorinställningar på valfri plugg/hårdvara. Alla inskickade bidrag hårdgranskas vad gäller ljudkvalitet (samma samplingsferkvens och bitdjup som originalet), stereobild (inga omväxlade kanaler) och upplevd ljudnivå (RMS borde vara det bästa måttet). Sedan röstar vi helt enkelt om vilken ljudfil som faller oss mest i smaken.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Kom på ett förslag till hur vi kan göra nästa gång. Om vi först enas om en ljudfil så kan alla som vill (under en begränsad tid) bidra med egna kompressorinställningar på valfri plugg/hårdvara. Alla inskickade bidrag hårdgranskas vad gäller ljudkvalitet (samma samplingsferkvens och bitdjup som originalet), stereobild (inga omväxlade kanaler) och upplevd ljudnivå (RMS borde vara det bästa måttet). Sedan röstar vi helt enkelt om vilken ljudfil som faller oss mest i smaken.

Ingen dålig idé. Jag har dock "nästa" redan i röret så att säga. Då blir det färre grejer och färre filer, nivåerna fixade på ett propert vis. Inte så massivt som det här. Kan väl avslöja att det blir Pro VLA mot UAD LA-2A mot PoCo 24/7. Där torde det vara lättare att ratta liknande ljud på hela bunten också, för att göra det intressantare på det sättet.

Vi får se. Inget hindrar som sagt nån annan att dra igång eller genomföra ett test av något slag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Det är ingen dum idé, men jag tycker man skall bestämma sig för vilken typ av test man i så fall vill göra;

*ett rent experimenterande och godtyckligt "tyckartest" eller-
*ett test där man helt enkelt använder 5-10 olika kompressorer, mjukvaru som hårdvaru och ställer dom gentemot varandra i de kriterier som jag angav tidigare, det är det blir intressant, i alla fall för mig!

 B)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Kanske borde starta en egen tråd om detta men what the heck..
Jag hade tyckt att det vore otroligt roligt att höra ett test som jämförde liquid mix, UAD-1 och hårdvaran av t.ex. en 1176 (all-button på en trumbuss).
Det finns nog en hel del folk som funderar om de skall köpa en UAD eller en liquid mix.

Jag kan tyvärr inte hjälpa till då jag tyvärr inte äger någo av enheterna.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant. Det är ju en fråga om smak och tycke också. Jag gillar t e x när det klipper lite. 14 och 16 var nästan självklara val, fast 16 ligger på gränsen till att det blir för mycket klipp i pukljuden. Skulle vara kul med lite mer röster. intressant om det finns vissa preferenser i hur det skall låta, som är mer generella.  :)


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Hm, mkt svårt att avgöra vad som är bäst bara genom att köra in dem i Winamp å lyssna tack vare volymskillnad som redan tjatats om ser jag...
Annars kul ide...


Utloggad tsmalmbe

Deltagarlistan
1 UAD LA2A
2 UAD 1176SE (All in)
3 UAD Fairchild (Drum Color-preset)
4 Sony Oxford Inflator
5 PowerCore CompressorLimiter
6 ART Pro VLA 15db kompression, thresh -20, ratio oo, attack auto, release auto
7 ART Pro VLA 6db kompression, thresh -7, ratio 4:1, attack auto, release auto
8 ART Pro VLA 6db kompression, thresh -7, ratio 4:1, attack fast, release fast
9 Aphex Compellor, Compress/Level 50%, med limiter
10 Aphex Compellor, Level 100%, med limiter
11 Aphex Compellor, Compress 100%, med limiter
12 TC M300
13 Kjaerhus Classic (Drums-preset)
14 Endorphin (Deep M/S-preset)
15 Endorphin (Add more density -preset)
16 Kjaerhus MPL1-pro Limiter

Resultaten
Första plats:
- 14 Endorphin (Deep M/S-preset)
Andra plats:
- 10 Aphex Compellor, Level 100%, med limiter
- 11 Aphex Compellor, Compress 100%, med limiter
Tredje plats:
- 1 UAD LA2A
- 6 ART Pro VLA 15db kompression, thresh -20, ratio oo, attack auto, release auto
- 16 Kjaerhus MPL1-pro Limiter
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ojoj! Min favorit kompressor visade sig vara en gratis VST som jag aldrig hört talas om. Blev till att ladda ner Endorphin med en gång! Gott med ännu en kompressor i arsenalen.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
roligt! Jag tyckte visst att Kjaerhus classic var en av de intressantare. :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant. Jag trodde nog personligen att hårdvaran skulle sparka stjärt. Undrar hur mycket som ligger i smak och tycke och som ligger i hur bra det egentligen låter.  :rolleyes:



Utloggad tsmalmbe

Hårdvaran sparkar stjärt i många fall. Bl.a då det gäller extremare mängder av kompression (min erfarenhet). Så är det ju lite vad man är ute efter. Kolla in den andra testen, jag publicerar resultaten lite senare idag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Detta blir en bump.

Tillika finns det en möjlighet för att som gillade upplägget och använder DIGG att säga sitt här:

http://digg.com/music/Kompressor_och_dynamiktest_med_trummor
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Tillika finns det en möjlighet för att som gillade upplägget och använder DIGG att säga sitt här:

Vad är DIGG? (jag följde länken)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1244.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
VA????

Vann Endorfin som är gratis??

Har aldrig testat den men till det priset skall den snarast tankas hem!

Tackar för testen förresten!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar