Kontrollrummet

MOMA – I Have Just Begun – Archibald Whim II

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil

MOMA – I Have Just Begun – Archibald Whim II

Så är han då på väg, Archibald Whim. Detta är den andra delen i det som, efter mer eller mindre om och men, ska blir sviten "The Unpredictable Journeys of Archibald Whim" – en smått absurd historia från sisådär 1850 då England fortfarande for runt i jakten på kartans vita fläckar.  Efter att ha lurat skjortan av The Society och de stofiler som drömmer om fjärran expeditioner inser han att detta kanske gå mer än snett. Men då är han redan på väg mot ingenstans, och snön faller över en mörk hamn...

Och jupp, basen är tänkt att vara tung (som en annan generation skulle ha sagt: fett tung:)

Så småningom ska de olika delarna vävas ihop till en helhet, och därför finns lite av temat från "Preluden" med i refrängstycket, tanken är att olika element kommer igen, med en variation efter text och arr.

Tankar och relevanta kommentarer emottages varmt!

MOMA



 
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej nej nej vad händer jo låten slutar vid 3:25 vilket den inte borde göra - blev ju bestulen 2 minuter där?????.
I alla fall jag hör Phil Collins (jäkligt likt) och Genesis i en låt de inte har gjort men borde ha gjort. Alla mina sympatier med Archibald men kan du lägga upp den igen så att hela kommer med vore jag tacksam  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har inga problem att lyssna på hela låten..... :unsure:
Väldigt snyggt arr och fina dynamikvariationer!
Bra mix, men jag kunde tänka mig ännu högre fetthalt i bas och trummor i refrängen.  :)
Härlig hook i refrängen med det tunga, rytmiska kompet i kombination med den utdragna sång-och kören.
Sologuran kunde kanske ha lite mer "kropp"/mellanregister i stil med vad Pink Floyd brukar få till....
Sången är som vanligt mycket bra och har nog, som Eddi är inne på, lite drag av Phil Collins.
Den här ska helst avlyssnas på hög volym för att göra refrängen rättvisa! Kanon!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snygg fortsättning, känns episkt. (som det måste vara)

När basen kommer in vid 1:56, läckert.

2:21 kommer crescendo till 2:43, wow!

Gitarren är väldig snygg men kunde kanske bli lite fetare? (3:00-3:27)

Väldigt snygg leadsång och speciellt körerna vid 2:45.

Fin lyssning :wub:

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet faktiskt inte vad det är med min Mac som vägrar spela upp de sista minutrarna men min padda lyckades faktiskt göra det så jag har hört hela trots allt - underbar låt och ja jag håller med om att guran ska ha mer kropp ála Pink Floyd men det är liksom den enda invändningen i övrigt 5 stjärnor :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt spännande fortsättning! Kul att du även går på den "hårda" vägen - blir bra kontrast. Bra låt, snygga välbalanserade ljud i fint arr och välproducerat. Riktigt bra sång som alltid.  ^_^

Tankar och (ir)relevanta kommentarer:

- Håller med övriga tyckare om att gitarren låter tunn och ganska ansträngd. Den sticker ut på "fel sätt". Mer kropp och mer laidback spel efterlyses.

- Kören är tung och tuff, men kunde arras roligare, typ att stämmorna fångar upp lite av harmonierna runt i stället för att ligga kvar på samma ton (med reservation för att det är en eftersträvad effekt i sammanhanget).