Kontrollrummet

KR-festival #54 - Engelska till svenska

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Hallå på er alla!  :)
Då drar vi igång festival nummer 54 i ordningen, som den här gången blir som följer:

1. Översätt en valfri engelsk låt till svenska och gör en egen tappning av den. T.ex ta en riktig mördar-metal-låt och gör en svensk dansbandslåt av den.
2. Texten behöver inte vara en direktöversättning av originalet, men det ska finnas med någon fras som går att härleda till originalet.
3. Längden på låten avgör artisten/artisterna själva, så det är fritt fram att förlänga solot på t.ex comfortably numb med 5 minuter om man så vill.
4. Låten ska vara tidigare outgiven/opublicerad och får endast publiceras på andra ställen när tävlingen är över.
5. Mejla låten till mig: leifcore@gmail.com och skriv KR#54 i ämnesrutan.
6. I mejlet ska det framgå vilket band och vilken originaltitel ni valt att översätta.
7. Och rekommenderar som på tidigare tävling att döpa era alster på formatet artist - titel.mp3.


Skicka in era bidrag senast kl. 20:00 den 20/7.

Det är bara att mejla till mig vid frågor, eller skriva direkt i denna tråd.
Om jag inte svarar så snabbt, så kan det bero på att jag är bortrest, men kommer att svara så snart jag kan.

Jag är öppen för eventuella korrigeringar, men bara nu under första veckan, för att inte sabba för de som hinner skicka in ett bidrag tidigt.

Ok! :D Nu har jag tjötat färdigt för den här gången. Bring it on gott folk!

//Leif

« Senast ändrad: 29.06.2018, 15:36:38 by Leif »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Då vill jag i god tid föreslå en korrigering och det är att låten kommer in senast kl. 20,59,59 svensk tid och att låtarna bara några få sekunder senare dyker upp i en röstningstråd. Jag vet inte hur många gånger jag har bespetsat mig på att få höra låtarna kl. 0,0,1 bara för att nån timme senare få höra från nån trött general att låtarna kanske kommer upp dagen efter..
Datumet är en fredag om jag ser rätt och det vore kul att få lyssna på låtarna då.
Ja det var mitt lilla förslag till korrigering. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Då vill jag i god tid föreslå en korrigering och det är att låten kommer in senast kl. 20,59,59 svensk tid och att låtarna bara några få sekunder senare dyker upp i en röstningstråd. Jag vet inte hur många gånger jag har bespetsat mig på att få höra låtarna kl. 0,0,1 bara för att nån timme senare få höra från nån trött general att låtarna kanske kommer upp dagen efter..
Datumet är en fredag om jag ser rätt och det vore kul att få lyssna på låtarna då.
Ja det var mitt lilla förslag till korrigering. :D
Några sekunder senare är nog optimistiskt, men med god förberedelse ska det gå att lösa inom nån timma i alla fall. Håller med, man vill ju höra låtarna direkt när deadline har varit.  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Då vill jag i god tid föreslå en korrigering och det är att låten kommer in senast kl. 20,59,59 svensk tid och att låtarna bara några få sekunder senare dyker upp i en röstningstråd. Jag vet inte hur många gånger jag har bespetsat mig på att få höra låtarna kl. 0,0,1 bara för att nån timme senare få höra från nån trött general att låtarna kanske kommer upp dagen efter..
Datumet är en fredag om jag ser rätt och det vore kul att få lyssna på låtarna då.
Ja det var mitt lilla förslag till korrigering. :D
Man kan ju också lägga deadline några timmar tidigare, så behöver inte festivalgeneralen sitta uppe till midnatt
och vi andra nyfikna kan lyssna på låtarna i rimlig tid...?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Alla låtar kommer ju inte fem i. Om generalen kontinuerligt laddar upp till t.ex. SoundCloud är det en smal sak att få igång röstningen raskt.


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Då vill jag i god tid föreslå en korrigering och det är att låten kommer in senast kl. 20,59,59 svensk tid och att låtarna bara några få sekunder senare dyker upp i en röstningstråd. Jag vet inte hur många gånger jag har bespetsat mig på att få höra låtarna kl. 0,0,1 bara för att nån timme senare få höra från nån trött general att låtarna kanske kommer upp dagen efter..
Datumet är en fredag om jag ser rätt och det vore kul att få lyssna på låtarna då.
Ja det var mitt lilla förslag till korrigering. :D
Man kan ju också lägga deadline några timmar tidigare, så behöver inte festivalgeneralen sitta uppe till midnatt
och vi andra nyfikna kan lyssna på låtarna i rimlig tid...?

:D

Jag bara snodde det som stod på tidigare festivalen utan att blinka.  :P

Men nu har jag ändrat till 20:00 istället. Då finns det kanske lite tid för mig att slänga upp låtarna och för folk att hinna lyssna innan kvällen är över.

Jag lade även till ett önskemål om att få låtarna mastrade i ca: -14 DBFS RMS, så är de på förhand i en likartad loudness redan när jag får dem.

Tack för era korrigeringar!  :)
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil

7. Och rekommenderar som på tidigare tävling att döpa era alster på formatet artist - titel.mp3. Det vore även bra om alla på förhand mastrade sin låt i ca: -14 DBFS RMS (eventuellt -14 LUFS), så att de från början får en likartad loudness.


LUFS kan jag nog klara av att vara, men det där andra...? Hur gör man? :wacko:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil

7. Och rekommenderar som på tidigare tävling att döpa era alster på formatet artist - titel.mp3. Det vore även bra om alla på förhand mastrade sin låt i ca: -14 DBFS RMS (eventuellt -14 LUFS), så att de från början får en likartad loudness.


LUFS kan jag nog klara av att vara, men det där andra...? Hur gör man? :wacko:

Tjena!
Min vän, Anders såg ditt inlägg här. Bra att han håller lite koll när jag är bortrest. Han skriver såhär:

«-14 LUFS er utmerket. Vi tok med -14 DBFS RMS for de som ikke kan lese av LUFS. Da kan man sjekke om RMS på mastermeteret ligger rundt -14DBFS (14DB under full scale) på partier av låta med litt trøkk. Verdien på loudness målinger avhenger av om man tar et snitt over hele låta, over kun deler (feks et refreng), eller over et tidsinterval (300ms er vanlig for RMS). For dette formålet holder det jo at låtene har ca samme loudness, så -14 DBFS RMS eller -14 LUFS over en del av låta med litt trøkk burde være ok. »
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud

7. Och rekommenderar som på tidigare tävling att döpa era alster på formatet artist - titel.mp3. Det vore även bra om alla på förhand mastrade sin låt i ca: -14 DBFS RMS (eventuellt -14 LUFS), så att de från början får en likartad loudness.


LUFS kan jag nog klara av att vara, men det där andra...? Hur gör man? :wacko:

 :lol:  Samma här Morgonte!  Får hålla mig till det där med DBFS tror jag, om jag hinner med ngt. bidrag.  Ska göra ett försök!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg

7. Och rekommenderar som på tidigare tävling att döpa era alster på formatet artist - titel.mp3. Det vore även bra om alla på förhand mastrade sin låt i ca: -14 DBFS RMS (eventuellt -14 LUFS), så att de från början får en likartad loudness.


LUFS kan jag nog klara av att vara, men det där andra...? Hur gör man? :wacko:

 :lol:  Samma här Morgonte!  Får hålla mig till det där med DBFS tror jag, om jag hinner med ngt. bidrag.  Ska göra ett försök!  /Fuzz
DBFS? Danska färjorna?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lufs. But why? Eller jo jag fattar, men är det ett problem i våra festivaler med loudness war?


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Lufs. But why? Eller jo jag fattar, men är det ett problem i våra festivaler med loudness war?

Jag är ju väldigt ny på det här med festivaler, så jag vet inte hur det har varit tidigare. Men det är hursomhelst inte tänkt att tillrättavisa folk. Det handlar enbart om att få en hyfsat likartad loudness på bidragen.  :)

Det är bara en rekommendation och en önskan. Men det är inte så petigt. Det handlar ju inte om att få till bästa mixen ändå.  ;)

Det viktigaste är att bidragen ramlar in, så om det blir bökigt så mixar ni bara efter bästa förmåga och mejlar in det.   :)

Kör på som vanligt!   ;)

//Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Lufs. But why? Eller jo jag fattar, men är det ett problem i våra festivaler med loudness war?

Jag är ju väldigt ny på det här med festivaler, så jag vet inte hur det har varit tidigare. Men det är hursomhelst inte tänkt att tillrättavisa folk. Det handlar enbart om att få en hyfsat likartad loudness på bidragen.  :)

Det är bara en rekommendation och en önskan. Men det är inte så petigt. Det handlar ju inte om att få till bästa mixen ändå.  ;)

Det viktigaste är att bidragen ramlar in, så om det blir bökigt så mixar ni bara efter bästa förmåga och mejlar in det.   :)

Kör på som vanligt!   ;)

//Leif

Jag tycker att det är intressant, är dock väldigt novis på det här med att mäta/definiera loudness.   Som f.d. festivalgeneral kan jag hålla med om att något i stil med detta bör införas då det var rätt så spridda skurar i de två föregående festivalerna m.a.p. normalisering och komprimering, som då fick till följd att medelvolymen blev väldigt skiftande.  Jag rattade som sagt försiktigt till det efter förmåga.  Kanske bör ngn. hålla en lite utbildning i detta eller har vi ngn. gammal tråd som man kan förkovra sig i?    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lufs. But why? Eller jo jag fattar, men är det ett problem i våra festivaler med loudness war?

Jag är ju väldigt ny på det här med festivaler, så jag vet inte hur det har varit tidigare. Men det är hursomhelst inte tänkt att tillrättavisa folk. Det handlar enbart om att få en hyfsat likartad loudness på bidragen.  :)

Det är bara en rekommendation och en önskan. Men det är inte så petigt. Det handlar ju inte om att få till bästa mixen ändå.  ;)

Det viktigaste är att bidragen ramlar in, så om det blir bökigt så mixar ni bara efter bästa förmåga och mejlar in det.   :)

Kör på som vanligt!   ;)

//Leif
Jag tycker inte man ska styra upp den delen för mycket. Om festivaler ska vara öppna för alla medlemmar med olika musikaliska och tekniska kompetenser så bör man acceptera olika bra mixar. Om man nu vill att tex nybörjare ska vara med i tävlingar (mot förmodan dock) så skippa det där ...tycker i alla fall jag
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lufs. But why? Eller jo jag fattar, men är det ett problem i våra festivaler med loudness war?

Jag är ju väldigt ny på det här med festivaler, så jag vet inte hur det har varit tidigare. Men det är hursomhelst inte tänkt att tillrättavisa folk. Det handlar enbart om att få en hyfsat likartad loudness på bidragen.  :)

Det är bara en rekommendation och en önskan. Men det är inte så petigt. Det handlar ju inte om att få till bästa mixen ändå.  ;)

Det viktigaste är att bidragen ramlar in, så om det blir bökigt så mixar ni bara efter bästa förmåga och mejlar in det.   :)

Kör på som vanligt!   ;)

//Leif
Jag tycker inte man ska styra upp den delen för mycket. Om festivaler ska vara öppna för alla medlemmar med olika musikaliska och tekniska kompetenser så bör man acceptera olika bra mixar. Om man nu vill att tex nybörjare ska vara med i tävlingar (mot förmodan dock) så skippa det där ...tycker i alla fall jag
/G
Om jag lägger upp något så förbehåller jag mig rätten att använda mjg av både Lady och Lufsen och kanske ett sting av Bambi så att det blir glatt och bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag tycker inte man ska styra upp den delen för mycket. Om festivaler ska vara öppna för alla medlemmar med olika musikaliska och tekniska kompetenser så bör man acceptera olika bra mixar. Om man nu vill att tex nybörjare ska vara med i tävlingar (mot förmodan dock) så skippa det där ...tycker i alla fall jag
/G

Du har en poäng där G tycker jag också, det gäller att alla kan/får vara med.  Tror att jag landar i åsikten att den sittande festivalgeneralen försiktigt kan ändra ev. loudness- och normaliseringsnivå vid behov.  I de fall där jag ändrade lite mer så skickade jag filen till upphovsmannen för godkännande.    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Jag tycker inte man ska styra upp den delen för mycket. Om festivaler ska vara öppna för alla medlemmar med olika musikaliska och tekniska kompetenser så bör man acceptera olika bra mixar. Om man nu vill att tex nybörjare ska vara med i tävlingar (mot förmodan dock) så skippa det där ...tycker i alla fall jag
/G

Du har en poäng där G tycker jag också, det gäller att alla kan/får vara med.  Tror att jag landar i åsikten att den sittande festivalgeneralen försiktigt kan ändra ev. loudness- och normaliseringsnivå vid behov.  I de fall där jag ändrade lite mer så skickade jag filen till upphovsmannen för godkännande.    /Fuzz

Ja, jag har tagit bort det nu. Det mest riktiga är nog att ta bort detta önskemål ändå. Risken är ju att folk inte skickar in bidrag om det blir för krångligt. Det viktigaste är ju som sagt att låtarna kommer in och att det blir en kreativ glädje i festivalen. :)

Ok! Då kör vi!  :D

//Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Yay, skickat och klart  :D

Snabb igen!  :)   Bra jobbat.   Jag har kommit en bra bit på väg och håller på att övertala en känd basist att förgylla alstret.  Funderar på att ta in en sologitarrist också.  Finns här någon frivillig?  :)     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Då var mitt bidrag inskickat!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad carl cadello

Nu har jag skickat in ett bidrag. Hittade ingen som kunde sjunga så jag gjorde det själv.  :blink:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sådär då var mitt bidrag också inskickat!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Kul att bidragen ramlar in!
Har hört några väldigt intressanta och bra bidrag hittills!  :)
Ska bli spännande att se hur det går i röstningen sen.

Uppmanar fler till att skicka in sin låt!

https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Nu är det nedräkning, gott folk!  :D

Låtarna kommer upp om ca: 40 minuter.
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1