Kontrollrummet

Gurano, Marsall & Harmonica Mike - Tack ska du ha!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hade lite tråkigt idag så jag gjorde denna och sjöng själv för en gång skull. Bad Marsall att stödsjunga lite för man har ju lite svårt att hitta/hålla ton :D
Den korta odjupa texten handlar väl på nåt sätt om de som har det svårt i samhället.
Såga på - vad kan göras bättre (ja sången då, men det vet jag redan :) )

Hade eg tänkt mig ett solo av något slag på slutet - kanske att HM är sugen på lite munspel där...och kanske på andra ställen i låten? ;)

Tack ska du ha!
Tack ska du ha för idag - nu går jag hemåt - för idag - ja nu går jag hem
Blev inte som jag har tänkt - nu går jag hemåt - dörren har stängt - nu går jag hem

Går inte min väg!     X2
Arbetslös – Redslös – Formlös och menlös ... Många har svårt att klara sig     x2

Tack ska du ha för idag - nu går jag hemåt - för idag - ja nu går jag hem
Blev inte som jag har tänkt - nu går jag hemåt - dörren har stängt - nu går jag hem

Går inte min väg!     X2
Arbetslös – Redslös – Formlös och menlös ... Många har svårt att klara sig




« Senast ändrad: 08.06.2018, 17:44:57 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter mycket progg om den här valstaktslåten!  :)
Lite Philemon Arthur and the Dung eller kanske Risken Finns...
Skönt sound på gitarrerna som alltid! Ett stick kunde nog öka variationen....
Ja, ett solo på t.ex munspel skulle säkert förstärka!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter mycket progg om den här valstaktslåten!  :)
Lite Philemon Arthur and the Dung eller kanske Risken Finns...
Skönt sound på gitarrerna som alltid! Ett stick kunde nog öka variationen....
Ja, ett solo på t.ex munspel skulle säkert förstärka!
/Asti
Jo jag hade funderingar på ett stick men orken tröt - vi får se om det läggs till framöver.
Visst låter det progg - och det är en av många anledningar till att jag inte ska sjunga :)
Vi får hoppas att det blir något soloaktigt på slutet - blir det inte munspel så kanske det finns någon annan som är hågad på nåt instrument??

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt! Najsigt valsgung.

Ja lite munspel kan väl gå mot slutet..Kanske nåt fills också..Skicka waven G så blåser jag in nåt..

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har H-Mike lirat in lite munspel på slutet.  :wub:
Vad kan göras bättre mixmässigt (finns en del att önska från min sida där :) )



Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo jag tycker att Grus i dojan och liknande band har fått nåt att bita i här, bra låt bra text och så plötsligt kommer ett munspelssolo in som drar av mig huvet fullständigt, trodde ett tag att det var du som visade upp en talang som du aldrig visat innan jag ser att HM har varit inne med sitt lir - ja det var otroligt snyggt alltihopa med den retfulla "tack ska du ha" och munspelssolot som fullständigt golvade mig. 14 stjärnor av fem möjliga - snacka om samarbete :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ojojoj HM´s Munspelsolo är ju otäckt bra ojojoj
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Nu har H-Mike lirat in lite munspel på slutet.  :wub:
Vad kan göras bättre mixmässigt (finns en del att önska från min sida där :) )





Projektet går framåt - lite tankar - Skulle nog må bra av att bredda ljudbilden något, jobba mer med panoreringen låter lite platt. Kan oxå tycka att det är på gränsen till lite hårt/vasst i övre mellan/diskant enkelt fixat genom att lägga high cut på några av kanalerna - släpper man igenom diskanten på alla kanaler uppstår gärna oönskade adderingseffekter! Testa high cut från olika frekvenser med olika brant backe 6db/oktav 12db/oktav. Ibland brukar jag tänka från vilka instrument vill jag ha med toppdiskant ifrån och sen cutta lite grand på resten

Testa även att jobba mer med automationen på sångspåren, sången ligger väl framme och munspelet är väldigt starkt/långt fram i ljudbilden!

Jobba mer med dynamiken - lägg automation på mastern -1db på verser -0,5 db på prechorus/stick samt 0db på refräng t ex allt för att undvika en jämntjock gröt!

Ibland kan det vara coolt att göra likadant med panorering på t ex gitarrer - smalt på verser bredare på refräng eller tvärtom!

Och till sist det viktigaste - referenslyssna - hitta ett spår som låter ungefär som du vill att detta ska låta och A/B lyssna!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ojojoj HM´s Munspelsolo är ju otäckt bra ojojoj
Tack Eddi  :wub: Det blir en fin dag idag fast solen inte lyser pga. din fina kommentar :)

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo jag tycker att Grus i dojan och liknande band har fått nåt att bita i här, bra låt bra text och så plötsligt kommer ett munspelssolo in som drar av mig huvet fullständigt, trodde ett tag att det var du som visade upp en talang som du aldrig visat innan jag ser att HM har varit inne med sitt lir - ja det var otroligt snyggt alltihopa med den retfulla "tack ska du ha" och munspelssolot som fullständigt golvade mig. 14 stjärnor av fem möjliga - snacka om samarbete :D
Tackar! 14 av 5 är ok :D
Ja utan Marsall och HM skulle den inte vara hälften så bra som den är nu :)

Ojojoj HM´s Munspelsolo är ju otäckt bra ojojoj
:D  :wub:

Projektet går framåt - lite tankar - Skulle nog må bra av att bredda ljudbilden något, jobba mer med panoreringen låter lite platt. Kan oxå tycka att det är på gränsen till lite hårt/vasst i övre mellan/diskant enkelt fixat genom att lägga high cut på några av kanalerna - släpper man igenom diskanten på alla kanaler uppstår gärna oönskade adderingseffekter! Testa high cut från olika frekvenser med olika brant backe 6db/oktav 12db/oktav. Ibland brukar jag tänka från vilka instrument vill jag ha med toppdiskant ifrån och sen cutta lite grand på resten

Testa även att jobba mer med automationen på sångspåren, sången ligger väl framme och munspelet är väldigt starkt/långt fram i ljudbilden!

Jobba mer med dynamiken - lägg automation på mastern -1db på verser -0,5 db på prechorus/stick samt 0db på refräng t ex allt för att undvika en jämntjock gröt!

Ibland kan det vara coolt att göra likadant med panorering på t ex gitarrer - smalt på verser bredare på refräng eller tvärtom!

Och till sist det viktigaste - referenslyssna - hitta ett spår som låter ungefär som du vill att detta ska låta och A/B lyssna!

Henric
Tack för lyss å komment.
Har nu flyttat 2 guror liite åt vars ett håll, fnulat lite med sången, ändrat så att den är mindre diskant samt sänkt munspelet ett snäpp.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar i en liten högtalare, jag tycker det låter balanserat.. Panoreringen hör jag inte dock.. Rock on mate
Mike


Utloggad Henric

Lyssnat igen - helt klart mkt bättre - foten stampar takt! Grymt munspelslir och coolt projekt!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!