Kontrollrummet

Henric Svensson Take the elevator instead of the stairs

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Take the elevator instead of the stairs
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Jazzrock
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: Henric Svensson
PRODUCENT: Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2018
FORMAT: mp3

Hej på Er!

Roat mej med ett Jazzrockprojekt som fick titeln "Take the elevator instead of the stairs". Låten är färdig, undrar vad som tycks om ljudet!  B)

Mvh Henric

20180509 Ändrat bastrumman på det första partiet!  B)


« Senast ändrad: 10.05.2018, 09:09:00 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nja,baskaggen gillar jag inte.

Låter som om trummisen har brutit benet eller nåt,hörde inte den i morse.

Blev ju tvungen att revidera min åsikt om liret efter att ha hört det här  :D

Mike
« Senast ändrad: 07.05.2018, 14:40:06 by Harmonica mike »


Utloggad Henric

Nja,baskaggen gillar jag inte.

Låter som om trummisen har brutit benet eller nåt,hörde inte den i morse.

Blev ju tvungen att revidera min åsikt om liret efter att ha hört det här  :D

Mike

Haha, ja där är gott om baskaggeslag....har använt midigroove från EZ drummer Fusion.....typiskt jazztrummisar! Tack för din lyssning!

Mvh Henric
« Senast ändrad: 07.05.2018, 18:51:47 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt skön ljudbild, kanske aningen för starkt virvelkaggeslag!
Jättesnyggt sound och spel på gitarrer och elpiano.
Trumspelet tycker jag inte passar perfekt till låten och markerar inte alltid
takten på samma ställen som övriga instrument, vilket gör att det då blir lite "för sig själv"/utanför...
Baskaggespelet känns jobbigt i längden och kunde gärna varit rakare och lugnare.  :)
Roligt att du kör på i din lite jazzigare stil! Det är bra med variation på KR, även om det numer är
endast ett fåtal som är aktiva både vad gäller nya låtar och kommentarer!  :(
Så kör hårt Henric! Jag gillar det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Väldigt skön ljudbild, kanske aningen för starkt virvelkaggeslag!
Jättesnyggt sound och spel på gitarrer och elpiano.
Trumspelet tycker jag inte passar perfekt till låten och markerar inte alltid
takten på samma ställen som övriga instrument, vilket gör att det då blir lite "för sig själv"/utanför...
Baskaggespelet känns jobbigt i längden och kunde gärna varit rakare och lugnare.  :)
Roligt att du kör på i din lite jazzigare stil! Det är bra med variation på KR, även om det numer är
endast ett fåtal som är aktiva både vad gäller nya låtar och kommentarer!  :(
Så kör hårt Henric! Jag gillar det här!
/Asti

Tack för lyss och kommentar! Har varit inne i projektet igen och lyssnat på fusiongroovet och inventerat bland midipluttarna, förstår vad du och Harmonica Mike menar....testade att rensa upp bland baskaggeslagen men då blir det inte jazz/fusion längre utan drar mer mot ballad/pop hållet, hemska tanke!  :lol: Kändes väldigt tydligt när jag spelade in basen just det här du nämner att trummorna lirar lite för sej själv - men ändå i mina öron sitter det ihop på ett gött vis....ska ha dina synpunkter med när och om jag gör några justeringar innan den åker in i glömskans arkiv!  :rolleyes:

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,lyssnade en gång till.

Ja det är några tramp som inte riktigt är med i matchen i mina öron men jag är ju allergisk mot fusion så det är inte så konstigt att jag tycker det  :)
Jag och en annan medlem här gjorde ett litet försök i fusionbranschen för ett antal år sedan..Eller det var nog bara i låtnamnet ähuumm  "Furious fusion" tror jag den hette..Där var det galna trummor som jag hade ett litet helsicke att matcha min Warvick bas mot..
Vi testade en jazzfusiontrummis till bandet för sisådär 25år sedan som hade flyttat upp till Norrbotten efter att ha bott i sthlm och lirat just jazzfusion. Det var en upplevelse kan jag lova,killen var ett Ess.

Åter till ordningen.

Övrigt lir sitter som en smäck och är en behaglig lyssning. Lagomt svängigt till en kopp kaffe denna tidiga tisdagsmorgon.Grymt skön ljudbild också,som en smekning mot innerörat.

Rock on Henric.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mycket bra och kompetent lirat!
Men som dom flesta andra som kommenterat, blir jag lite irriterad på trummisen.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaha nu när du inte tänkte förära oss med din vackra skånska så passar du på att göra en engelsk låt :lol:

Har skummat kommentarerna och förstår att andra har reagerat som jag på rytmerna och jag tror att det handlar o mer är trummorna även basen är med och ställer till det.Mest i första minuten sedan slätar det till sig på nåt sätt men fortfarande en del snubblande ibland låter det som. Låtidén är rätt skön och bra framförd om man bortser från snubblet. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Riktigt go låt med mysiga jazzslingor står fint på egna ben utan sång .småmysiga småsyntskruvar? också ...när trummorna kör på hihiten blir det lite stompigt med kaggen men bättre lir av honom på riden ..grejja till lite bättre flyt på versen så kommer min fot stampa som liile skutt när han får bra skörd morötter :D B)


Utloggad Henric

Har ändrat bastrumman på det första partiet - blev bättre - tack för feedback alla Kontrollrummare!  :rolleyes:

Har inte tagit bort några bastrummeslag utan bara flyttat ett konsekvent återkommande slag som var lite för sent på det!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Men lite konstigt låter det när han kör discoslag på hihaten o kaggen o rytmen stöts fram lite oroligt bättre att bara köra rak hihatslag som han gör ibland  ...Jazz on B)
« Senast ändrad: 08.05.2018, 21:01:15 by Marsall »


Utloggad Henric

Som sagt, tänk vad en millimeter på en liten midiplutt kan göra - ändrat ett bastrummeslag på vers partiet!  B)

Tackar ödmjukast för lånet av Era öron - och känner mej redo för att så småningom vandra vidare på nya musikaliska irrfärder!  :rolleyes:

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!