Kontrollrummet

91:an - She sings with lyrics that hit my heart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Titel: She sings with lyrics that hit my heart
Artist: 91:an
Text & Musik: 91:an
Producent: 91:an
År: 2018
Längd: 3:00

Här var det ursprungligen både trummor, elgitarr och cello med och jag provade fram och tillbaks även andra instrument. Men till slut blev det bara en akustisk kompgitarr och bas kvar med ett inhopp av akustisk gitarr i instrumental vers. Behövs det egentligen mer?

« Senast ändrad: 27.04.2018, 22:24:02 by 91:an »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är så jättebra så det är svårt att beskriva hur bra det är. Jag vet inte om det är Paul eller John som du härstammar från men nån av dom är det. Du är fruktansvärt tonsäker och det räcker gott med gitarrkompet även om det skulle vara intressant att höra en cello till detta också. Helt suveränt anyway :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, dethär låter fint. Låten behöver definitivt inte fler instrument, fungerar perfekt såhär. Om jag rtiktigt anstränger mig för att hitta nåt att "klaga" på så kanske det att "s" -ljuden lite grötar till sig :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det här är så jättebra så det är svårt att beskriva hur bra det är. Jag vet inte om det är Paul eller John som du härstammar från men nån av dom är det. Du är fruktansvärt tonsäker och det räcker gott med gitarrkompet även om det skulle vara intressant att höra en cello till detta också. Helt suveränt anyway :D
Tackar för det Eddi!  Sången är i flera tagningar och på några ställen har jag tagit hjälp av korrigering. Hade från början dubbad sång men ju mer jag skalade bort av instrument desto mer kändes det att det skulle vara så pass naket med sången också. När jag tog bort dubbade stämman hörde jag bristerna och det blev göra om. Cello funkade hyfsat tillsammans med trummor, elgitarr mm  men när dessa togs bort och cellon blottades mer ställs det stora krav för att inte låta midi. Hade man haft en riktig cello och kunnat spela instrumentet hade det som sagt varit skillnad.

Och tack Space! Hörde också att en del S-ljud "försvunnit". Jag har ingen de-esser på så det är troligen lite slarvigt uttal.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En helt förtjusande låt i Beatles anda och hade säkert kunnat bli en hit här i Sverige på 60-talet!
Tycker inte heller det behövs fler instrument. Nu kommer den säkra sången fram och gitarrkompet är snyggt!
Kanske är basljudet lite tunt, men så var det ju på 60-talet och det är väl så du vill ha det antar jag.
Låten är fint uppbyggd med sköna harmonier och en stödjande sångstämma på rätt ställe.
Jag hade kanske testat en cello, som du gjorde, eller möjligen en tramporgel, som lite diskret lägger en
stödjande ton på sina ställen...En enkel percussion kunde ev passa in...? Men jättefint som det är!
/Asti
« Senast ändrad: 26.04.2018, 10:45:27 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Finstämd låt och finstämt framfört.

I lurarna så kändes gitarren lite ensam där på högersidan,kanske lite mer volym på basen skulle balansera upp det..?

Det är vad jag känner i denna finstämda låt. Fler instrument,njäe. Jag tycker låten står sig fint så här.Visst ett piano på vänstersidan,kunde ju gå eller nåt orgel/cello aktigt. Men skulle det bli bättre,nope men fylligare.

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
mysig låt du fått till med värme o kärlek räcker långt såhär avskalat  :) finfin sång o guralir ..Lite sch ljud finns det ju på sångljudet Kanske prova en deeser?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack Asti, mike och Marsall! Basen kanske är lite tunn. Spelar på en Höffner(!) och kapade bort lägsta frekvenserna för att inte låta så dominant mot gitarren. Ska ompröva det. När det är så få instrument är det knepigt hur de ska ligga i stereobilden. Gammal tumregel är  ju att bas ska ligga i mitten liksom sången. Nu fick basen ligga lite åt sidan och gitarren längre åt andra sidan för att få stereo överhuvudtaget. Mer bredd blir det istället när andra stämman kommer in och solospelet. Tramporgel...hm det går i alla fall få att låta naturligare än midi-cello...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack Asti, mike och Marsall! Basen kanske är lite tunn. Spelar på en Höffner(!) och kapade bort lägsta frekvenserna för att inte låta så dominant mot gitarren. Ska ompröva det. När det är så få instrument är det knepigt hur de ska ligga i stereobilden. Gammal tumregel är  ju att bas ska ligga i mitten liksom sången. Nu fick basen ligga lite åt sidan och gitarren längre åt andra sidan för att få stereo överhuvudtaget. Mer bredd blir det istället när andra stämman kommer in och solospelet. Tramporgel...hm det går i alla fall få att låta naturligare än midi-cello...
Ta mina kommentarer med en nypa salt! Du resonerar helt rätt enligt mig vad gäller basljud och stereobild.
Tramporgel är något jag själv använt i mer akustiska arr, men som kanske inte alls passar här.
Jag gillar verkligen låten och fick lite vibbar av Beatles' "I will" vid första lyssningen, men när jag lyssnade på
Beatles-låten var det inte särskilt likt! Det var nog mer en kombination av melodi, akustisk gitarr och nära sång
som utgjorde likheten...? Hur som helst - en jättefin låt du gjort!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil


Jag gillar verkligen låten och fick lite vibbar av Beatles' "I will" vid första lyssningen, men när jag lyssnade på
Beatles-låten var det inte särskilt likt! Det var nog mer en kombination av melodi, akustisk gitarr och nära sång
som utgjorde likheten...? Hur som helst - en jättefin låt du gjort!
/Asti

Tänk, precis vad jag också kände. När jag hade spelat in allt utom andra stämman blev jag ängslig - har jag hört den förut? "I will" slog det mej, och jag tog fram och lyssnade på den. Men blev lugn, det var inte den. Däremot rytmen och stilen i basspelet är likartat fast Paul sjunger basen istället för att spela den. Jätteroligt att du gillar låten!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg


Jag gillar verkligen låten och fick lite vibbar av Beatles' "I will" vid första lyssningen, men när jag lyssnade på
Beatles-låten var det inte särskilt likt! Det var nog mer en kombination av melodi, akustisk gitarr och nära sång
som utgjorde likheten...? Hur som helst - en jättefin låt du gjort!
/Asti

Tänk, precis vad jag också kände. När jag hade spelat in allt utom andra stämman blev jag ängslig - har jag hört den förut? "I will" slog det mej, och jag tog fram och lyssnade på den. Men blev lugn, det var inte den. Däremot rytmen och stilen i basspelet är likartat fast Paul sjunger basen istället för att spela den. Jätteroligt att du gillar låten!
Vi gamla Beatles-entusiaster skapar nog omedvetet kombinationer av melodier och harmonier, som utgår från
en grund av allt det vi hört från dom och som triggar liknande känslor och musikupplevelser hos var och en av oss....kanske.  :rolleyes:
/Asti t.f. fredagsfilosof
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Vi gamla Beatles-entusiaster skapar nog omedvetet kombinationer av melodier och harmonier, som utgår från
en grund av allt det vi hört från dom och som triggar liknande känslor och musikupplevelser hos var och en av oss....kanske.  :rolleyes:
/Asti t.f. fredagsfilosof
Visst är det så, och gäller nog oavsett musik och genre som gillas.  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snygg låt och lite gammeldags på rätt sätt, kanske man kunde önska sig lite varmare/fylligare sound på bas/gitarren.
men det är bara en marginell tanke, låter helt ok som det gör..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte