Kontrollrummet

för lite ram-minne?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad popajoe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
tjena!

jag har en AMD athlon 1,91ghz med 1 gb ram
jag har esi juli@, Cubase SX3 och har lagt trummor med EZdrummer
jag har lagt en kompgitarr och ytterligare 2-3 gitarrer med diverse fills å licks.
sen när jag ska lägga bas så kommer det digitalt knaster... ganska irriterande...
spelar jag in blir det bara typ halva låten och audiospåret synkar helt å h-vete...*suck*
jag misstänker att hårdvaran inte orkar med riktigt.

jag har gjort andra inspelningar med 4-5 audiospår men har då spelat in från början till slut av låtarna och misstänker därför att alla fills å lixx på några sekunder här å där gör det extra tungt för datorn

ska jag dubbla på ram-minnet eller vad tror ni? vore ju tråkigt å behöva köpa ny burk med snabbare processor lixom...
ytterst tacksam för svar!

mvh Tobias


Utloggad tsmalmbe

Min röst går till prcessorn. OK, nu vet jag inte ifall EZ drar mängder minne och således potentiellt kunde orsaka problem där, men hittils har jag aldrig träffat på knaster orsakat av för lite minne.

- Processorn orkar inte med - öka bufferstorleken och blir det problem att spela så använd direct monitoring
- Hårdskivan orkar inte med - har du en laptop med 5400 eller ve-och-fasa 4200/3600rpm diskar, kan det vara att det hjälper med en extern USB2-skiva som de spelar in på
- Antivirusprogrammet kastar oxstjärt - se till att du har optimerat din dator för audiobruk, disabla onödiga services och tagit bort andra onödiga bakgrundsprogram som AV och brandmurar (kom ihåg att dra ut internetstöpseln när du gör detta!)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad popajoe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
hej och tack så mycket för ditt svar!!

min hd är sata maxtor på 200gb så den borde väl hänga med skapligt va?

jag hittade nå instruktioner om optimering för ljudinspelning av datorn och har stängt av onödigt win-tjafs som häftiga flashiga menyer å sånt, även inaktiverat systemåterställning å automatiska uppdateringar av win. ska testa å stänga av kaspersky åxå å dra ur nätverkskabeln.

ursäkta en nybörjare men hur menar du öka bufferstorleken? å direct monitoring?

jag lånade ramminnen från tjejens dator och körde med 2 gb då och det knastrade ändå... *suck*

återigen tack för svaret!!! blir galen på detta!  :lol:
mvh Tobias


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Citera
jag har esi juli@, Cubase SX3 och har lagt trummor med EZdrummer
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Citera
jag har esi juli@, Cubase SX3 och har lagt trummor med EZdrummer
Haha..känner mig ur form idag...

Har inte druckit kaffe än   :rolleyes:


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Med de specarna borde du inte ha några problem så länge du kör på rätt drivrutiner. Det låter som det är problemet.
Se till att du har senaste till Julia inlagt och att de är valda i Cubase.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
ursäkta en nybörjare men hur menar du öka bufferstorleken?

I Juli@ konsolen ändrar du latency i menyn Config.

Citera
3. Config – Latency
Adjust the latency (also often referred as buffer size) of the Juli@. A faster latency is achieved
by selecting smaller sample size which is ideal for software synthesizer and precise timing
recording.
However, the latency is also limited by your system performance. For recording, select a sample
size between 64 ~ 512, and select 128 or 256 for Pentium 4 systems.
Sample sizes of 48, 1024 and 2048 are used in special circumstances of which 48 is reserved for
very fast and reliable ASIO driver working environments. The factory default setting is 256.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Med de specarna borde du inte ha några problem så länge du kör på rätt drivrutiner. Det låter som det är problemet.
Se till att du har senaste till Julia inlagt och att de är valda i Cubase.
Precis
Borde orka hur bra som helst.
Annars kan du alltid göra ett ljudspår av trummorna om de drar för mycket prestanda genom EZ
Se oxå till att du inte har en massa pluggar under tiden du spelar in.


Utloggad popajoe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
tack så mycket för svaren!
jag ändrade latencyn från 256 till 512 och då kunde jag lätt spela in min bas och ännu ett spår med lite slasksång  :P
ska testa det med att ha trummorna som ljudspår också vid tillfälle
återigen tack!


Utloggad tsmalmbe

jag ändrade latencyn från 256 till 512

Du ändrade alltså bufferstorleken, och till en följd av de ökade latensen.

(nej, inget wiseass-inlägg, det är relevant att veta skillnaden om man diskuterar på nåt supportforum eller googlar)


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.