Kontrollrummet

Visa om hösten

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Hej!

Spelat in lite akustisk gitarr, 3 gitarrtagningar samt lite rytmövningar med en äggshaker och någon fröskida jag köpt i Gambia samt vanlig handklapp, 4 spår.

Gitarrkanalerna är inspelad både med en Neuman TLM 103 samt den inbyggda piezomicken i gitarren.

Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter bra. Fungerar som bakgrundsmusik, till en scen ur en film. Fast jag vet inte vad som skulle flytta fram musiken i förgrunden om man nu skulle vilja det.
Det flyter i alla fall på bra. Inspelningsmässigt bra också.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Det var kul att laborera med gitarren, rätt stor skillnad på den uppmickade kanalen jämfört med den inbyggda piezomicken, men ihopa blev det bra! Och ett jäkla klippande för att få bort oljud och gnissel...

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?
Låter inge vidare faktiskt. Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag. Fimpa piezokanalerna helt när du nu ändå har gitarren inspelad "på riktigt".

Finns mikar idag som låter helt ok faktiskt. Var inne på No.1 Guitar i Göteborg och testade nån ny variant. Som jag såklart glömt namnet på. Den fångade upp hela gitarrens ljud på ett helt ok sätt. Blev ett mjukare mer realistisk ljud då. Fick även med sånt som kommer med vid vanligt uppmikning. Typ bandgnissel och slag mot gitarrkroppen. Om man vill lattja med sånt.

Trevlig visa. Men mixa om!  :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Henric!
Riktigt kul låt och snyggt lirat!
Vad det gäller soundet tycker jag du ska skippa piezon. Den gör soundet onödigt vasst hur lite man än mixar in den.
Kör själv åxå med TLM 103 och den tar upp det som behövs för en god ackeinspelning. Gäller ju förstås att hitta den rätt placeringen för micen och det e ju inte alltid det lättaste. :D
Och själva låten behöver nog inte några percissiva extra instrument som handklapp eller "skramlor" eftersom du med ditt snygga guralir håller takten mycket fint.
Så tyckte det finska skogstrollet!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fin visa/melodi, men guraljudet är för hårt i mina öron, Men jag kan inte mixa särskilt bra (allra sämst med akke) så ta mina tanke för vad det är :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag är nog oxå inne på att ta bort piezoljudet helt. Åsså backa lite på percussiongrejerna. Gitarrerna svänger mer än vad rasselgrejerna gör.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Henric

Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?
Låter inge vidare faktiskt. Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag. Fimpa piezokanalerna helt när du nu ändå har gitarren inspelad "på riktigt".

Finns mikar idag som låter helt ok faktiskt. Var inne på No.1 Guitar i Göteborg och testade nån ny variant. Som jag såklart glömt namnet på. Den fångade upp hela gitarrens ljud på ett helt ok sätt. Blev ett mjukare mer realistisk ljud då. Fick även med sånt som kommer med vid vanligt uppmikning. Typ bandgnissel och slag mot gitarrkroppen. Om man vill lattja med sånt.

Trevlig visa. Men mixa om!  :D

Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag.

Ehhh....motsägesfull kommentar om man tänker efter!   B)

Till och börja med är jag i stort sett novis på att spela in ackeguror! Tanken med detta projektet var att istället för att dubba dom olika gitarrerna så tänkte jag låta mickarna göra jobbet, panorera ut liksom för att få stereobredd...

Använder Ni aldrig piezomickarna i gitarrerna kan man ju undra?
Var placerar Ni mickarna är ju också en intressant fråga?

Jag ska göra ett nytt försök med en annan truddelutt och bara köra med Neuman micken, för att jämföra!

Har lyssnat lite i mina Bose quiet Comfort idag, tycker det låter okej, kan inte hitta något som sticker ut....

Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Tjou Henric!
Riktigt kul låt och snyggt lirat!
Vad det gäller soundet tycker jag du ska skippa piezon. Den gör soundet onödigt vasst hur lite man än mixar in den.
Kör själv åxå med TLM 103 och den tar upp det som behövs för en god ackeinspelning. Gäller ju förstås att hitta den rätt placeringen för micen och det e ju inte alltid det lättaste. :D
Och själva låten behöver nog inte några percissiva extra instrument som handklapp eller "skramlor" eftersom du med ditt snygga guralir håller takten mycket fint.
Så tyckte det finska skogstrollet!

h.    johan

Jag tycker inte det låter vasst, tänkte slippa dubba gitarrerna och spela in med två mickar för att få ett bredare sound......ska prova en annan gång att bara köra med Neuman micken och jämföra!

Ang percussion grejorna tycker jag det livar upp - är nog en smaksak det där - dessutom har dom legat och skräpat oanvända ett bra tag....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Fin visa/melodi, men guraljudet är för hårt i mina öron, Men jag kan inte mixa särskilt bra (allra sämst med akke) så ta mina tanke för vad det är :D
/G

Då är Vi två!  :lol:

Det är nog en hel vetenskap det där med akustiska gitarrer är jag rädd för!  B)

Jag ska testa nästa gång att köra utan piezo, kan vara kul att jämföra!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jag är nog oxå inne på att ta bort piezoljudet helt. Åsså backa lite på percussiongrejerna. Gitarrerna svänger mer än vad rasselgrejerna gör.

Jag ska behålla denna som den är och bara köra med Neuman micken nästa gång för att kunna jämföra!

Jag gillar percussion grejorna, tycker det livar upp!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?
Låter inge vidare faktiskt. Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag. Fimpa piezokanalerna helt när du nu ändå har gitarren inspelad "på riktigt".

Finns mikar idag som låter helt ok faktiskt. Var inne på No.1 Guitar i Göteborg och testade nån ny variant. Som jag såklart glömt namnet på. Den fångade upp hela gitarrens ljud på ett helt ok sätt. Blev ett mjukare mer realistisk ljud då. Fick även med sånt som kommer med vid vanligt uppmikning. Typ bandgnissel och slag mot gitarrkroppen. Om man vill lattja med sånt.

Trevlig visa. Men mixa om!  :D

Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag.

Ehhh....motsägesfull kommentar om man tänker efter!   B)

Till och börja med är jag i stort sett novis på att spela in ackeguror! Tanken med detta projektet var att istället för att dubba dom olika gitarrerna så tänkte jag låta mickarna göra jobbet, panorera ut liksom för att få stereobredd...

Använder Ni aldrig piezomickarna i gitarrerna kan man ju undra?
Var placerar Ni mickarna är ju också en intressant fråga?

Jag ska göra ett nytt försök med en annan truddelutt och bara köra med Neuman micken, för att jämföra!

Har lyssnat lite i mina Bose quiet Comfort idag, tycker det låter okej, kan inte hitta något som sticker ut....

Henric


Eehh. Nej. Inte motsägelsefullt tycker jag. Live förlåter man (eller i alla fall jag) mer i soundet. Klart det vore roligare om gitarren kunde låta som gitarr även live, men ibland blir det för krångligt. (Se också min kommentar om alternativa mikar istället för piezo.)
Man kan absolut tycka om soundet från en piezomik, men det är inte så en gitarr låter.
Nej, använder aldrig inbyggda miken vid inspelning. Däremot live de få ggr akken ska med.
Var miken ska placeras beror på några saker. Främst tycke och smak. Igen. En hyfsat bra grundregel kan vara att peka mot 12-13 bandet något riktat från ljudhålet. Kan lätt bli bumligt annars. Jag har en jumbo och en mindre folkgitarr. Blir lite olika placeringar där.

Tror många hemmapulare felaktigt "lärt" sig hur en akustisk gitarr låter de senaste årtionde sedan piezomikarna kom. Personligen tycker jag i alla fall att det är ett onaturligt ljud den ger i från sig. Attacken och soundet blir för hårt.


Utloggad Henric

Intressant ämne, spontant verkar det finnas två sidor även av detta mynt!  :rolleyes:

Kan säkert ligga mkt i din kommentar att många "lärt sig" att gitarren ska låta som piezovarianten då den ofta används i live sammanhang......borde ju vara ett solklart tycke och smak fenomen, kanske lite beronde på musikgenre också.....och vad det är för typ av gitarr....funderar på att skaffa en nylonsträngad också......

Ska som sagt exprimentera vidare

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker ljudet är för tunt. Utan bas eller annat som fyller på i nedre frekvenserna är min bedömning att du plockat bort för mycket kropp från gitarrens ljud.
Men det gäller egentligen de andra rassel-sakerna också. Skulle vilja ha mer träkropp från det mesta i de Afrikanska fotspåren.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt lirat Henric - mixen ska jag inte gå in på - skulle jag få in så här bra ljud skulle jag bli ledsen i ögat på såna som inte gillart :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite kluvet här, det låter i.o.f sig rätt hyffsat, men samtidigt lite sterilt, platt och tunt.
Saknar kropp,värme och den mjuka diskanten..
Men Akke ÄR svårt...
Hör med ASTI, han är en hejjare på att fixa bra Akke-sound.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt lirat, gitarrerna är lite för vassa för mina öron, annars härligt med ackegura.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Jag tycker ljudet är för tunt. Utan bas eller annat som fyller på i nedre frekvenserna är min bedömning att du plockat bort för mycket kropp från gitarrens ljud.
Men det gäller egentligen de andra rassel-sakerna också. Skulle vilja ha mer träkropp från det mesta i de Afrikanska fotspåren.

Kan bero på att inget av instrumenten som används på denna inspelning genererar särskilt mycket energi i dom lägre registren - under 100hz är det ganska dött!  B)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt lirat Henric - mixen ska jag inte gå in på - skulle jag få in så här bra ljud skulle jag bli ledsen i ögat på såna som inte gillart :wacko:

Tack för det!  :rolleyes:

Inget att gråta för, jag är rätt nöjd själv om jag ska vara ärlig - tycker det låter akustisk gitarr i mina öron!  :rolleyes:

Nästa gång acken åker fram ska jag däremot testa en annan variant och sedan jämföra!  B)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lite kluvet här, det låter i.o.f sig rätt hyffsat, men samtidigt lite sterilt, platt och tunt.
Saknar kropp,värme och den mjuka diskanten..
Men Akke ÄR svårt...
Hör med ASTI, han är en hejjare på att fixa bra Akke-sound.. ;)
[/quot

För att vara gjort av en pianist är det oerhört bra tycker jag!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt lirat, gitarrerna är lite för vassa för mina öron, annars härligt med ackegura.  :)
/Roffe H

Kul att du gillar liret! Ackegitarr verkar vara ett svårt ämne....som många har sin bestämda uppfattning om....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker ljudet är för tunt. Utan bas eller annat som fyller på i nedre frekvenserna är min bedömning att du plockat bort för mycket kropp från gitarrens ljud.
Men det gäller egentligen de andra rassel-sakerna också. Skulle vilja ha mer träkropp från det mesta i de Afrikanska fotspåren.
Kan bero på att inget av instrumenten som används på denna inspelning genererar särskilt mycket energi i dom lägre registren - under 100hz är det ganska dött!  B)

Nog har din akustiska gitarr mer kroppsvärme än vad den tillåts generera i den här inspelningen?
« Senast ändrad: 05.11.2014, 23:34:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Trevlig låt.
Men undrar, ifall mixen kanske är aningens för ljus? Hmm.. fast å andra sidan... lite osäker... :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mina öron tycker att det är ett krispigt och fräscht ljud du fått till!
Låten då, en skön och trevlig låt, som skulle kunna fungera väl som bakgrundsmusik som Div konstaterade, perfekt till film ja.
För att den skulle lyftas fram mer och stå för sig själv kanske det skulle behövas en text och sång, och förvandlas till en visa...
Och shakern eller fröskidan som kommer in direkt från start, tycker jag inte ska komma in förrän efter typ fyra takter eller så ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
ackeguran e lite föör in the face dennaq ggr .. Men skön tripp o jag tycker att kläm i lite med en berättarsång så blir det gött" :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag tycker man kan säga att det låter "modernt". Ljudet är krispare och låter mer digitalt, det är sound efter syfte. Som vaggvisa vill man ha mjukare, i en modern kontext fungerar det bra.

Jag hör gärna nedtoning på shakern, konkurrerar lite med gitarrljudet.

Brett och fint öppet sound stereomässigt, det är kanon.