Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - Darkness won´t win - En blues!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja då var vi i farten igen.
Denna gången har vi gjort en blues som vi gärna tar emot era tankar på.

/Gurano & H Mike



Darkness won´t win
Swimming in an Ocean and The Moon lights up my way
and I don´t "wanna" reach the bottom it always taste like an ashtray
yeah you can´t reach the stars looking at the floor in a bar

There´s a black cloud that hide the light from The Moon (over my head)
Yeah there´s a black cloud that hide the light from The Moon (oh that´s what I said)
and if you don´t watch your back it "gonna" hide your light soon

Chorus/E-bow

Darkness won´t win Darkness won´t win yeah the darkness won´t win
Oh can´t you hear me yeah the darkness won´t win

Im "gonna" flagg on´ for a long ride it gonna take me downsouth
Im "gonna" flaggin´ for a long ride it gonna take me downsouth
and I want you to drive the car `cause I don´t need another star

Well we better keep on rocking while we headin´downsouth
we getting closer to the river where the blues came to Life
So let´s get together the dark won´t win
« Senast ändrad: 14.04.2018, 11:51:43 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra bluesat boys skönt disharmoniskt brake vid 2.0 :) Vid typ 3.07 är jag där igen med mitt braketips :D Ta ner beatet/kompet  där o Hm kan go närhet med sången o gnussa lite med publikum
O sen go wild into the kakel ..Låten behöver stanna upp o vila o sen påt igen som prästen sa :) Blues on !


Utloggad Henric

Blues är gött - fint lir pojkar!

Lite tankar efter första lysset - bitvis svårt att uppfatta texten, bitvis inte, lägg gärna upp texten i tråden....tycker det låter ok, kanske unset mycket reverb alternativt för lång reverbtid på sången....en smaksak oxå naturligtvis....slutet kändes rumphugget och inte särskilt bluesigt....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fullt klös hedenhös på allt, trevlig med en så uttömmande blues där allt från trummor bas gura harmonica och röst sitter perfa - grattis. :)
Trodde att det var nån överstyrning men det verkar vara min anläggning som är glapp. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra bluesat boys skönt disharmoniskt brake vid 2.0 :) Vid typ 3.07 är jag där igen med mitt braketips :D Ta ner beatet/kompet  där o Hm kan go närhet med sången o gnussa lite med publikum
O sen go wild into the kakel ..Låten behöver stanna upp o vila o sen påt igen som prästen sa :) Blues on !
Tackar
Kul att du gillar. Vet inte själv om jag tycker att det behövs ett nedtag av beatet - men jag ska snacka med HM. Man vet aldrig :)

Blues är gött - fint lir pojkar!

Lite tankar efter första lysset - bitvis svårt att uppfatta texten, bitvis inte, lägg gärna upp texten i tråden....tycker det låter ok, kanske unset mycket reverb alternativt för lång reverbtid på sången....en smaksak oxå naturligtvis....slutet kändes rumphugget och inte särskilt bluesigt....
Jag ska be HM lägga upp texten.
Jo jag har lite funderingar kring reverbet på sången - men vi får se vad fler säger...och framförallt vad HM säger :)
Jo slutet kan nog vara annorlunda - ska fundera på det.

Fullt klös hedenhös på allt, trevlig med en så uttömmande blues där allt från trummor bas gura harmonica och röst sitter perfa - grattis. :)
Trodde att det var nån överstyrning men det verkar vara min anläggning som är glapp. :D
Ja denna öser på. Tanken är att den ska gunga på/vagga in lyssnaren i en känsla.

Tack för era tankar
Gurano/HM
« Senast ändrad: 08.04.2018, 00:38:02 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Och här kommer då texten på begäran,flytta upp den G till ditt första inlägg..Fixat.

               
« Senast ändrad: 14.04.2018, 11:14:59 by Harmonica mike »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra tips ni bjöd på boys,jag har satt G i arbete och själv åker jag ut till stugan i kalasvädret :P :D

Det glider in en ny mix vad det lider,med några av era brillianta tips..

Nu stugan

Mike


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Riktigt snygg låt!
Får en schyst live-känsla över mixen. Det har sina för och nackdelar. Instrumenten har en tandens att gröta ihop sig lite mer, men ljudbilden blir större.
Som att ni står på en scen och framför låten. Det är jäkligt coolt ändå.
Väldigt bra prestationer från er sida. Toppklass!
Ser fram emot nästa mix.  :)

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Riktigt snygg låt!
Får en schyst live-känsla över mixen. Det har sina för och nackdelar. Instrumenten har en tandens att gröta ihop sig lite mer, men ljudbilden blir större.
Som att ni står på en scen och framför låten. Det är jäkligt coolt ändå.
Väldigt bra prestationer från er sida. Toppklass!
Ser fram emot nästa mix.  :)

/Leif
Tack så mycket
Jo ljudbilden kan nog ge en känsla av live - så är det.
Tack för lyss och komment
/G

Nu har jag gjort lite ändringar efter era råd och efter HMs råd.
Jag har lagt munspelet svagt åt vänster och en slinggura under munspelspartierna något åt höger. Sänkte munspelet ett snäpp och tagit bort en del reverb på sången. Sänkte guror och sång på 3e versen. la till en liten förlängning oxå.
Funkar det?


« Senast ändrad: 14.04.2018, 11:57:13 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skön låt och sköna prestationer rakt igenom, men jag skulle nog vilja "tona ned" låten en liten aning.

Dels volymmässigt, där den pumpar redigt ur högtalarna trots sänkt volym och det känns lite för tilltryckt för min smak.

Sedan skulle jag nog vara lite mer sparsmakad med kompet på valda ställen genom låten, samt kanske sänka det ngt i volym, för att få lite mer dynamik och känsla.
Just nu ligger allt samtidigt och lirar hela låten igenom nästan och allt hörs tydligt (bra mixning på den biten), så det blir väldigt mycket som händer konstant.

Men det är egentligen en ren smaksak så det gör man ju som man vill och andra säger troligtvis raka motsatsen till det jag skrivit. Har inte läst alla komments..   :)
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint ös, snygga gitarrer och sång med fin feeling! Som vanligt alltså!  :)
Några reflektioner vid genomlyssningen:
- lite för centrerad ljudbild - den kunde gärna vara mer utspridd i stereoperspektivet
- lite ensidigt stick - kunde gärna haft någon mer harmoni  :rolleyes:
- trummorna behöver mer botten
- basen kan höjas en aning
- sången blir otydlig ibland - bra att ni lagt ut texten
- kompet borde sänkas något mer under sången alternativt något lugnare parti för att få mer dynamik
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, låten har väldigt hög volym. Jämfört med allt annat jag har i mitt bibloitek så var jag tvungen att da ner på volymen i denna.
Var har du placerat Mike, tycker det låter som om han var lite till höger. Jag tycker att han kunde vara i mitten mer eller mindre mono och gitarrerna panorerade till höger och vänster.... eller nåt. Nu känns det lite trångt.
Jag brukar för det mesta ha virveln och hihaten ett litet snäpp vänsterut.

Med detta sagt vill jag dock tillägga att jag gillar låten, bra spelat och sjunget. Bra jobbat. En aning för mycket ingredienser kanske :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad som sägs..

Många bra tips här,trycket,panoreringar etc.. Kanon tips alla. Liret och ylet sitter som en smäck japp,lite mixeri kvar det håller vi med om..Gurano har en ny mix på G så håll ut kära vänner och MEGA tack för återkoppling i låten det uppskattas enormt.

Ny mix kommer ..

Mike/Gurano


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja som HM skrev så - tack för komments!
Här kommer en fil med ändringar - om ni orkar att lyssna igen.

Nu är mixen generellt lägre än förut, förflyttade kompguran något åt vänster och en slinggura åt höger. Sänkte även guror på några verser. Trummorna är lite spridda - tex cymbal åt ett håll och virvel åt ett annat. Basen är tydligare (för tydlig?). Sång är i mitten - även munspelet.
Vi är lite osäkra på bastrumme/basnivå och frekvens?
/G


« Senast ändrad: 14.04.2018, 11:51:24 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tycker att trummorna har försvunnit långt bak i mixen Men sången är in the käft bra :D Kanske ta bort lite reverb på helhetenkompet o höjja trummorna lite mer?
kan vara mina öron som kvartat till så här på fredagsmyset :D Annars bra nedtaget av kompet vid sångtillfällena :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tycker att trummorna har försvunnit långt bak i mixen Men sången är in the käft bra :D Kanske ta bort lite reverb på helhetenkompet o höjja trummorna lite mer?
kan vara mina öron som kvartat till så här på fredagsmyset :D Annars bra nedtaget av kompet vid sångtillfällena :)


Yo bro..Efterlängtad kommentar/återkoppling  :wub:

Ok trummorna höjas..Men bara virveln va? Hos mig går bastrumman igenom lite lite för starkt,möjligen en snutt mer virvel isåfall..Vi är väl nästan framme vid att kunna equalizera fram det sista finslipet frekvensmässigt tror jag. Iofs,virveln kan ju vara svår att hitta i frekvens träsket..Men tar det under övervägande.
Sången går fram,japp men nästans nästan så jag skulle vilja ha en pytte sänkning där då kryper trummorna fram lite också,lite winwin på det..Men små justeringar för att inte förstöra,vi är rätt nära nu..

Edit: Tog en lyssning till i lurarna,sänk sången lite och höj virveln ett litet litet snäpp så tror jag att vi har den G..Sedan upp med låten i första posten då den versionen inte verkar funka..Jag fick inget ljud ur spelaren där..


Mike
« Senast ändrad: 14.04.2018, 11:23:48 by Harmonica mike »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Marsall: Tackar för lyss och synpunkter. Gjort lite åtgärder (se HM nedan)

HM: Sagt och gjort - virvel höjd ett litet snäpp och sång sänkt ett litet snäpp :)
/G




Kör hårt - så länge det ryker!



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu känns nivåerna OK!
Svänger fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Lyssnade på denna igen och läste i tråden - har gått framåt! Bra jobbat - panorering is da shit! Helt annan bredd i mixen nu och gitarr och munspel kompletterar varandra mer än konkurrerar med varandra! Finns dom som hävdar att desto mer lågfrekvent ett ljud/instrument är desto mer centrerat i mixen bör det vara......

Mvh Henric 
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trevligt att komma in från vårsolen i stugan och se att det har ramlat in kommentarer  :)

Marsall - Mega tack,japp nu sitter den fin fint.

Asti - Tack igen för återkopplingen,nu har vi den rackaren.

Henric - KR när det är som bäst,återkoppling..Stort tack Henric.
Japp det har jag också hört om bas/bastrumma..

##########################

Till er alla -
Återkopplingen är väldigt viktig i låtarna,och vi tackar er för att ni gett er tid till denna bluesrockare med lysande synpunkter..Och grymt bra rattat G  :wub:

Men nu fortsätter vi med nästa projekt - Tills dess att vi har nåt,
njut av vårsolen..

Mike/Gurano


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ahh, denna gillade jag skarpt - känns lite löst samtidigt som det hörs att ni vet vad ni gör, ett gött sväng. Grymt munspelslir! Vad det gäller mixen så tycker jag att nivåerna är ok men ni kunde använt panorering lite mer frikostigt. Det händer jäkligt mycket i mitten om man säger så... :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ahh, denna gillade jag skarpt - känns lite löst samtidigt som det hörs att ni vet vad ni gör, ett gött sväng. Grymt munspelslir! Vad det gäller mixen så tycker jag att nivåerna är ok men ni kunde använt panorering lite mer frikostigt. Det händer jäkligt mycket i mitten om man säger så... :)
Kul att du gillar och tack för tips. Denna får nog vila lite nu då vi är i full färd med att jobba på en annan grej :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!