Kontrollrummet

Eddi And then one day

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara på kul så lägger jag upp denna nyligen startade låt-idé som är tänkt att utvecklas till nåt men vad vet jag inte riktigt än. Tar gärna emot tips o synpunkter. :D

Tack för synpunkter jag bestämde mig för att göra en raplåt av det hela som handlar om min skolgång typ 7-9 då jag var rätt så fed up med onödig kunskap som jag såg det då. Egentligen handlar det om att skolan dåförtiden inte hade en aning om hur de skulle handskas med en sån som mig.

Så då har jag sänkt min voice som var lite hög och skickar denna till färdiga. Tack för eran input.

Ojdå jag vet inte hur man flyttar till färdiga visar det sig jaja den får väl skrota på halvfärdiga då!
« Senast ändrad: 05.05.2018, 02:40:44 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker det skulle dra igång tyngre, lite släpiga trummor med markering på 3:an efter 4 eller 8 takter,
samtidigt som basen blir tydligare och mer utvecklad! Kom att tänka på en Doors-låt när jag lyssnade.
Tror den heter The war is over.... Sedan kan låten byggas på med t.ex orgel och kanske en något distad
elgitarr, som kör lite passande figurer/licks... kryddat med en släpig, whiskydränkt, nära sång.  B)
Lite tankar som dök upp!  :) Spännande att se vad du hittar på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nytt embryo,kul Eddi.

Tycker att du fått till nåt suggestivt laddat här. In med lite blarr sång typ det jag brukar göra för att söka fram melodin..Skit i vad som kommer ut,för det mesta så brukar det gå att använda nånting av det spontana och plötsligt så kanske temat dyker upp i blarret,rödatråden typ knytaihopsäcken..Så är det oftast för mig när jag söker vad skall jag sjunga och på vilket sätt.

Då väntar vi på utvecklingen av detta embryo..

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Vers på A kompet reffe på D kompet o övergång H . :) få till ett bra passanse beat på trummorna som start o bygg därifrån..sen en lite driven sång på verserna o sen lite go reffesång på det B) Skönt basljud o jag som bara lyssnar i mobilen hittills...rock on


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Asti, HM o Marsall för lyss o tyck :D
Fixa till trummor sa nån och ja takt har lagts till av någon form. Starta tyngre sa nån nja det har jag inte gjort ännu, tramssjung sa nån - perfekt får bli nästa i denna galna låt.
Lyssna gärna på version 3 i topp-posten 2:an blev lite enformig .....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnat på trean då..

Ja men varför inte..Allt behöver inte vara så tillrätta lagt. Sång och lite syntgrejer som glider omkring från när och fjärran kan nog passa in. Korta av och lira in nån b-del går ju också för att krypa ur evighetsfeelingen..Men sätt lite sång först så du hittar temat..Du vet,havet eller stjärnorna eller den där sista slurken som man skulle gett f-n i som sabbade hela festen :lol: och ger en sjudjävligare baksmälla och Ågren från H-e..

Låten kan ju bli tungsint,inge fel med det och baksmälle temat är ingen dålig
idé för denna..

Jag har ont i mitt huvud,måste ha varit grädden i den där sista Irish coffea:n.. eller nåt.

En god vän yttrade dessa ord efter en blöt och skitkul kväll för sisådär 15 år sedan då hen mådde pyton dan efter  :D

Rocka på Eddi

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lyssnar på 3an.
Smått suggestivt som kan dra åt olika håll - lite the doors-vibbar får jag.
Mixen överlag behöver justeras men det fixar du nog löpande när du adderar olika saker framöver. Trumljudet har tex en alldeles för stor scen och vissa trumljud är mindre kul i mina öron.

Jag följer denna
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har lyssnat på 3:an och det var exakt en sån här elgitarr jag tänkte mig! Snyggt!
Nu låter det ännu mer Doors! Får en svag känsla av osynk/snubbel i början.
Kanske en ride eller hihat som även slår "mellantaktslagen" skulle avhjälpa...?
Nu vill jag gärna ha dit lite basig, släpig, whiskydränkt vokal också!  :rolleyes:
Den störiga, skrivmaskinsliknande trumkomponenten gillar jag inte!  ;)
Kör hårt Eddi!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack igen Asti, HM o Gurano för att ni lyssnar och kommer med bra idéer.
Jag måste berätta om hur "trummorna" kom till. Jag kopplade loss alla grejor från studion och satte upp alltihop i köket.

Bastrumman är ett handslag på min diskho, bongos och pukor (som jag tror blev för mycket) är omväxande från diskhon respektive slaskhon. Cymbalerna är slag med träsked på olika kastrull-lock. Virvelkaggen är slutligen slag med handen mot en ugnsplåt med 12 gafflar i. Det blev överraskande bra effekt men jag kan nog sålla mer så att allt inte hörs på samma gång. Låten som sådan känns rätt tråkig nu men med lite omstyckningar och en voice samt kanske lite synt så tror jag det kan hända saker. Guraspelet med svaj är jag mest stolt över - det var länge sedan jag svajade på nåt. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst vad nån skrivit, bara lyssnar en gång och jag är confused. Verkligen udda och det är många olika händelser och samtidigt likheter i upprepningar.

Trummorna, som jag tycker låter som udda samplingar, är uppseendeväckande, vill säga skojiga i sitt sound.

Efter det brutalt grymma solot i början är det ett handklapp-ljud, jag gillar. Var har du hämtat det? 

Skulle önska att trummor som bidrar skulle ha en tajthet som är 100% bättre än nu - och med dessa spännande ljud.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bastrumman är ett handslag på min diskho, bongos och pukor (som jag tror blev för mycket) är omväxande från diskhon respektive slaskhon. Cymbalerna är slag med träsked på olika kastrull-lock. Virvelkaggen är slutligen slag med handen mot en ugnsplåt med 12 gafflar i.
Kreativt. Skitball.
Tajta till det hela och lägg på sång.

Gött!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå det går att kvanta en diskbänk med Logic men det tog en stund innan jag fattade hur jag skulle göra.

Nåväl det har blivit rap-text till denna och dottern har haft synpunkter om att jag inte är tillräckligt snabb med orden men jag tror nu att det funkar bra.

Låten är antagligen inte klar det ska nog till lite annat och så men jag hoppas att den låter tillräckligt ok för en till lyssning. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Eddi

Kul att du tog dig tid för mer i denna. Inspirerande trumval,jag har varit inne på nåt liknande - locket till våran kaffeburk har grymt skönt koskällesound..Jag har slagit på det stackars locket så att det har fått bucklor,min Eva har dock inte sett det ännu,huga  :D

Nåväl,jag tycker det är coolt det här. När du använder berättarrösten så flyter det på fint. Jag tycker du har mixat rösten lite för högt i ljudbilden så att övrigt försvinner lite..Lite otight på sången/pratet mot rytmen stundtals,låter som för mycket text så du måste speeda för att hinna med stroferna. Sänk rösten och kanske snygga till lite i textstroferna så har du den.

5 stars för trumvalet helt klart och en 3:a för låten..En halva till om du fixar lite i texteriet så det därr sköna rappflytet infinner sig lite mer..Du har det där du snackar avspänt i mitten typ innan uppgången på ackordet. Det flytet på resten av låten - bingo.

Norrländska synpunkter framsnickrade i en snödriva ,var f-n är våren?

Mike 


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Spännande att du prövar och experimenterar Eddi! Kul med annorlunda ljud/arr!
Jag har upptäckt att jag får ett egg-liknande sound när jag rystar på mina burkar med blodtrycksmedicin!  B)
Tycker som Hmike att "pratet" funkar, medan rap-/sången behöver tightas upp, liksom kompet på sina ställen!
Pratsången låter lite som Dylan ibland....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja kommer tillbaks till denna igen :) ..Gillar det Tom Waitsiska kompet jag flyttas till kultrullet stranger than paradise med jim jarmosch suverän svartvit film förövrigt B)
rappratsången fungerar utmärkt till kanske lite saktare på saången istället skulle bli än bättre ..iaf första delen fram till 1.21 typ går lite föör fort Jag diggarn  B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så då har jag sänkt min voice som var lite hög och skickar denna till färdiga. Tack för eran input.

Ojdå jag vet inte hur man flyttar till färdiga visar det sig jaja den får väl skrota på halvfärdiga då!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar igenom denna.

Jag hörde en hund som skällde alldeles i början innan det drog igång..Medvetet? Eller en grannes ylande fyrbenta vän kanske..
Jag har en Blåpannad Amasonas papegoja i rummet bredvid min studiohörna,inte min utan min Evas..Ibland så hörs det i mina sångtagningar då han pratar/skriker,han kan en hel drös med strofer. Rätt smart liten rackare. Då det ringer i mobilen så säger han för det mesta - Hallå? Samma om det ringer på dörren.. Och när man tar på sig jackan och öppnar dörren för att gå så ropar han högt - Hej då!
Sitta och prata i telefon i samma rum är omöjligt då papegojans röstresurser vida överskrider en falsksjungande Pavarotti..Och han vill gärna ha sista ordet..När jag spelar munspel så visslar han entonigt..

Nåväl,denna lunkar på fint och allt har fallit bättre på plats tycker jag. Texten är ju som en kulspruta så där rätt skönt rappigt.
Klar förbättring Eddi. Slutet,lät som om du gav upp på ackordet..Låt det klinga ut..

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Sådärja finemangus Denna låt kan du nita fast högst upp på din lista Jag tycker du har hittat ett spår här du skulle kunna fortsätta o köra i ...gillart !! B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar igenom denna.

Jag hörde en hund som skällde alldeles i början innan det drog igång..Medvetet? Eller en grannes ylande fyrbenta vän kanske..
Jag har en Blåpannad Amasonas papegoja i rummet bredvid min studiohörna,inte min utan min Evas..Ibland så hörs det i mina sångtagningar då han pratar/skriker,han kan en hel drös med strofer. Rätt smart liten rackare. Då det ringer i mobilen så säger han för det mesta - Hallå? Samma om det ringer på dörren.. Och när man tar på sig jackan och öppnar dörren för att gå så ropar han högt - Hej då!
Sitta och prata i telefon i samma rum är omöjligt då papegojans röstresurser vida överskrider en falsksjungande Pavarotti..Och han vill gärna ha sista ordet..När jag spelar munspel så visslar han entonigt..

Nåväl,denna lunkar på fint och allt har fallit bättre på plats tycker jag. Texten är ju som en kulspruta så där rätt skönt rappigt.
Klar förbättring Eddi. Slutet,lät som om du gav upp på ackordet..Låt det klinga ut..

Mike
Tack för info om gojan, sag skrattar högt  :lol:
Hunden du hör i början ganska likt ett avlägset skall faktiskt är från när gitarren fick kräm så det lät jag vara kvar, men inte trodde jag man skulle kunna höra en hund där. Ska testa med utklingande ackord men det var medvetet så att alla instrument försvinner en efter en. Tack för lyss o tyck HM :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sådärja finemangus Denna låt kan du nita fast högst upp på din lista Jag tycker du har hittat ett spår här du skulle kunna fortsätta o köra i ...gillart !! B)
Kul att du gillar men jag kommer inte att rigga upp i köket för att få trummor framöver, det var för jobbigt. Tack för lyss o tyck Marsallen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
kul att läsa hur du gjort drumme-lummsen,  :lol:
Kanske det saknas lite tyngd i diskho-kaggen, men va fn.. kul och uppfiningsrikt.
Låten kanske blir lite monoton i längden, men det funkar bra till prat/rap sången..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Rätt annorlunda med djärva grepp. Kul med lite rapp-sång/snack, det är suggestivt till de malande trummorna och gitarren :-)

Min synpunkt är att trummorna släpar, men du kanske vill ha det så?

Spännande! Kul med variation.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
kul att läsa hur du gjort drumme-lummsen,  :lol:
Kanske det saknas lite tyngd i diskho-kaggen, men va fn.. kul och uppfiningsrikt.
Låten kanske blir lite monoton i längden, men det funkar bra till prat/rap sången..

Medhåll blir nog lite monotont men det var en kul idé tänkte jag låten är nog en trea som HM sa går säkert att smycka ut lite med guran men nja den får vara som den är. Tack för lyss o tyck Bjurte :D

Rätt annorlunda med djärva grepp. Kul med lite rapp-sång/snack, det är suggestivt till de malande trummorna och gitarren :-)

Min synpunkt är att trummorna släpar, men du kanske vill ha det så?

Spännande! Kul med variation.

/Marre

Ja du har nog rätt med trummorna kanske skulle kunna dra de lite åt vänster, nu är de kvantade enligt konstens alla regler men t.o.m. trummisar säger ju att de gillar att ligga lite "före" låten för att få lite drag i det hela, ska testa det faktiskt. Tack för lyss o tyck Marre :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se