Kontrollrummet

Harmonica mike - An Eagle in the storm V5 i sin helhet då..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: An Eagle in the storm(High above) arbetsnamn
Kompositör/text: Jag
Ev,medverkande: Ja inte än men man vet ju aldrig
Genre: Balladish kommer den nog att sluta som
Tillverkningsår: 2018 typ nyss
Format: mp3:a

##############################################################

Hej gott folk.

V5 - Hela låten men sången på uppgången till reffen är bara blarr textmässigt då jag inte har nåt där än..Sedan så är inte basen spelad på första reffpartiet och acken körd med fingrarna så nåt liknande med plektrum skapar nog lite mer brillians typ..Lite lagomt med undanflykter  :D
Jag tror på reffen med trummor/piano/bas och ackefill mot tvåstämmig sång.Hittar jag inget vettigt så kanske nån vill vara med och lirat nåt på en acke,fills då inga ackord etc.. Sedan så kommer introt eller det stick Asti efterlyste med nåt som bryter från detta sedan en kort intro/versrunda som i början avslut/outro med lång reff som maler på med körer å acke å hela faderullan syntar och vad som nu kan tänkas där ..Så tänker jag nu..

Förenklingsvarianten är ju reffen med sången direkt efter versen med ett trumfill som ingång typ pukaslammer..Istf den uppgång jag har som test nu..

Såga på boys.

Mike
« Senast ändrad: 06.05.2018, 10:45:14 by Harmonica mike »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här tycker jag låter riktigt lovande! Skön sång som alltid!
Stämningsfullt munspel i introt och snyggt, fylligt pianosound.
Nu kretsar ju harmonierna i välkända följder typ C - F - G - C
och därefter C - G - Am - F - (Em - Dm) - C nånting och det vore nog inte
fel med ett B-tema också, som är lite annorlunda och "sticker ut" llite mer.
Idén med örnen gillar jag!  :)
Ja, vädret är trist! Här hade vi ösregn och åska i eftermiddag. Nu har det lugnat
ner sig lite, men det blåser och regnar....
Imorgon sticker jag till Krakow och går på stadsrundturer och intar förhoppningsvis
god mat och öl i en något varmare miljö!  B)
/Asti


Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Fin känsla och snyggt munspel där på introt. Vore snyggt med mer munspel på något stickparti, eller efter första refrängen.
Det låter som att du är på rätt spår med ackordet innan grodan gör entré där på slutet.
Låter som att den skulle må bra av ett lyft/en refräng just där.
Men det är jag övertygad om att du snart har arrangerat på ett snyggt sätt.

Gött jobbat såhär långt, Mike!

//Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Finemangus börjus..liten skruv kvar när den slutade ..Men sen kommer reffen ..Några få sköna stråktoner o varför inte en guraslinga som följer o enformigt nötande reffesång..Sen tillbaka till pianot o lugnet vid brasans sprakande o efter ett tag till mer reffe :)  B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin känsla och snyggt munspel där på introt. Vore snyggt med mer munspel på något stickparti, eller efter första refrängen.
Det låter som att du är på rätt spår med ackordet innan grodan gör entré där på slutet.
Låter som att den skulle må bra av ett lyft/en refräng just där.
Men det är jag övertygad om att du snart har arrangerat på ett snyggt sätt.

Gött jobbat såhär långt, Mike!

//Leif
Låter som en skön start detta.

Håller med Leif om att nästa parti gärna kan börja på Am (?) som du lägger där precis innan det tar slut.

Regnar hundar och katter här också. Skulle bygga en plats till de nya sopkärlen med miljarder fack, men det får bli en annan dag. Puh.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad som sägs om detta korta embryo,alltid lika spännande det här  :wub:

Asti:
Jag testar mitt sätt först E:fyran eller snarare cykelstigen som jag vet vart den leder - ähum- C skalan så att jag har nåt,sedan skall jag försöka mig på en B-del .Kan ju bli coolt om jag sätter sången på det. Kul att du diggar detta Peter,det värmer. En Örn som flyger högt och ser allt som sker,lite som i stormens öga(från Silence) är grundtanken,så jag skall försöka hålla mig runt det textmässigt. En sväng till på introts ackordsväg går ju för mer text innan låten drar iväg på verser å reffande..
Låter kul med Krakow..Här i norr så åker vi på Ikea i Haparanda och knallar över till Finland och besöker bolaget i jakt på en liten virre,eller sitter i snödrivan ute i stugan  :)

Leif:
Tack för fin kommentar Leif,den värmde gott. Ja det är ett naturligt ställe för reffen där det slutar nu,det blir nog så.Mer munspel,ja det är inga problem. Ska fundera lite idag och se om jag hittar nåt vettigt runt det här text/ackordsmässigt..

Marsall:
Blir kanske inte så tokigt med reffen där som jag tänkte först men kapade bort det efter lite felspel..Och lite cello/stråk på det,check,och lite mer munspel,check..Kanske acken,ja varför inte som brytare,skall se om jag får till nåt..

Och Wernis slank in på en liten kommentar najs:
Jo jag sågade bort det som hade kunnat bilda stommen för refrängen.En kort klättrande brygga skulle kanske funka istf pang på rödbetan som jag gjorde..Vi får se. Text å sång å ackord klurigt som bara den men riktigt riktigt kul.
Vädret ja,super trist här hela helgen. Men som genom ett under sprack det upp för en halvtimme sedan en kort stund och temperaturen ökade från 2 till 7,men det varade bara en kort stund nu 3 plus  :ph34r: :D

#########################################

Det var väl det då,stort tack grabbar för uppmuntrande kommentarer och tips. Skall se om jag kan få denna Örn att lyfta lite högre ovanför stormens öga....

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
reffeförsök här oki :)..kanske skulle haft versen med som medpol här också Men har för mig att versen var pianobaserad och varför inte munspelet o guran istället med lidelsesång Fast nedtaget till närhet o förklarande laybackig sång o munspelet i harmoni få toner på munspel o lidelsefull sång hakar på...Fredagstankar bara som flög i en efter en kraftansamlad arbetsdag :D
« Senast ändrad: 04.05.2018, 17:45:28 by Marsall »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Det låter riktigt lovande såhär långt. Tycker att du har fått till en bra sångmelodi.
Det är bara svårt att i nuläget höra hur det funkar/låter ihop med versen.
Du får gärna lägga upp en till version där det går att höra hela versen tillsammans med refräng.
Skulle vara intressant att lyssna på det.
Men spontant så låter det som att du är på rätt spår.

Gött jobbat!

//Leif 
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är bra att ha en andrastämma som passar så förtvivlat bra med förstastämman, rock on. maestro :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya kommentarer på mitt korta refftest,najs :)

Marsall:
Ja det blev en miss då jag drog ut det här,början blev kvar i Cubase.. Uppgången till reffen måste få ny sång som sitter hundra.
Tolkar dig som att du vill ha lugnet genom alstret med sången/pianot så nära det bara går och utan störningar från trummor bas etc..ackompanjerat av acken och munspelet på reffen? Det kan ju bli "kill your darlings" med det jag har tänkt..Men jag gör ett lite bättre försök på basen/sången och acken innan jag stjälper detta över ända och går tillbaka till ursprunget  :) Mega tack för återkopplingen Marsall,mycket uppskattat.

Leif:
Missade då jag drog ut låten från Cubase,jag hade flyttat på "locatorerna"..Efter versen så tänker jag uppgång/brygga på pianot/sång mot reffens trummor/bas/piano/ackegura å sång tvåstämmigt..Sedan tillbaka till stick(alá Astis koncept) eller intro och vers samt lång reff som outro..

Eddi:
Ja det är enklare än om man måste be grannen om en stämma då hen inte alltid är hemma  :D Den är ju liksom inneboende hos mig stämman,man skulle nog ha blivit jurist så hade man ju kunnat stämma i alla fall  :P :lol:
Tack för digget Eddi.

##############################################################

Stort tack grabbar för återkoppling,jag drar ut låten i sin helhet så här långt strax - för en rättvisare bedömning av reffens uppgång/trummor/bas vara eller icke vara..Reffen i sig funkar och kanske bara skall köras direkt med ett trumfill intro efter nuvarande vers..? Fixar in låten nu för sågning.

Mike



Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det jag yrade om igentligen var att reffen =innehöll gura o munspel spelar en slinga med få toner sången nära o följer med i samspelet intimt typ.. :D (inga spelade trummor i takt Kanske betongar på vissa toner etc )
Versen hade du ju redan fintfint i handsken munspelet var finemang där som brygga har jag för mig B)