Kontrollrummet

Asti - Downtown (cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hörde den här låten med Petula Clark från mitten av 60-talet för ett tag sedan och den fastnade i huvet.
Ville göra den i en lite mer gitarr-baserad version. Kom gärna med synpunkter på mix eller vad som helst!  :)

Titel: Downtown
Artist: Asti
Text & Musik: Tony Hatch
Längd: 3:05
År: 2018


« Senast ändrad: 02.04.2018, 18:55:23 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Suveränt i mina öron....
Du får till ett lyft (tycker jag) som inte finns i orginalet...
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra lirat Peter. Gillar denna låt.

Mixen,nja jag har hört bättre från ditt håll. Sången slåss med en gura som stjäl hela fokuset i min lyssning,monitorerna dock..Tar en lyssning senare i lurarna,måste iväg så jag hinner inte såga mer nu  :)

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Suveränt i mina öron....
Du får till ett lyft (tycker jag) som inte finns i orginalet...
Jättekul att du gillar min version!
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har alltid lika svårt att kommentera covers :unsure:
Men jo, jag gillar denna bättre än orginalet faktiskt, ett par grejer kom jag att tänka på medan jag lyssnade:

  • Trummorna kunde komma in lite senare, t ex där vid "Just listen to...".
  • Jag tycker det händer lite för mycket ställvis, t ex vid solot... där finns en sologitarr + en annan gitarr + orgeln som alla strätar åt var sit håll... liksom.
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då är jag här igen :)

Ja jag tycker att guran som åker höger vänster hårt pannad sabbar för sången som är grymt snygg..Enkelt komp till den snygga sången räcker ju. Testa att muta den och bjud på en version så får jag höra om jag har fel. Eller sänk den möjligen eller lira nåt annat kanske..Ja jag vet inte men den stör min annars angenäma lyssnings upplevelse..Om ingen annan har synpunkter på den så strunta i min reflexion,jag kan ha vaknat på fel sida idag  :D

Sjukt bra sång här I love it  :wub:


Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har alltid lika svårt att kommentera covers :unsure:
Men jo, jag gillar denna bättre än orginalet faktiskt, ett par grejer kom jag att tänka på medan jag lyssnade:
  • Trummorna kunde komma in lite senare, t ex där vid "Just listen to...".
  • Jag tycker det händer lite för mycket ställvis, t ex vid solot... där finns en sologitarr + en annan gitarr + orgeln som alla strätar åt var sit håll... liksom.
Jag valde att låta trummorna komma in där de gör nu för att jag tycker det är en rejäl
dynamikförändring ändå vid stället du nämner, men jag övervägde faktiskt att göra som du är inne på!
Du kan ha rätt i att det blir lite för mycket på sina ställen.....det är rätt många gitarrer inblandade.  :)
Nu ville jag ha en gitarrbaserad, lite larmig ljudbild, men det kanske upplevs rörigt i stället....?
Tack för din feedback Krister! Ska lyssna och fundera!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Då är jag här igen :)
Ja jag tycker att guran som åker höger vänster hårt pannad sabbar för sången som är grymt snygg..Enkelt komp till den snygga sången räcker ju. Testa att muta den och bjud på en version så får jag höra om jag har fel. Eller sänk den möjligen eller lira nåt annat kanske..Ja jag vet inte men den stör min annars angenäma lyssnings upplevelse..Om ingen annan har synpunkter på den så strunta i min reflexion,jag kan ha vaknat på fel sida idag  :D
Sjukt bra sång här I love it  :wub:
Mike
Välkommen tillbaka!  :)
Är lite osäker på vilket/vilka avsnitt du syftar på med "guran som åker höger vänster...."!
Jag använder både vid "Just listen to..."-partiet och i refrängen två elgitarrer, som är panorerade
åt varsitt håll och spelar samma sak, men kanske inte är helt synkade överallt....det är kanske det du hör?
Vill inte ta bort dom, eftersom jag tycker dom bidrar en hel del till helheten, men kanske skulle se till att synka dom....möjligen sänka en aning.
Extra roligt att höra från en fantastisk sångare att du gillar min sång!  :wub:
Tack för din feedback Mike, ska se vad jag kan göra åt den "störande" gitarren!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En bra cover absolut, min favvo var iofs Alma Cogan men hon dog ju typ 63 så jag tror inte det finns nån inspelning från henne att tillgå. Det är en bra låt som sätter sig i ryggmärgen - dom kunde få till såna dåförtiden nämligen. Släng dig i väggen Avicci :ph34r:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra sång o lirat på gurorna Men tycker att trummorna är för platta inget tryck som hjälper dig alls nåt  :huh: mer tryck på dom så då rackarns snackar vi finemangus :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En bra cover absolut, min favvo var iofs Alma Cogan men hon dog ju typ 63 så jag tror inte det finns nån inspelning från henne att tillgå. Det är en bra låt som sätter sig i ryggmärgen - dom kunde få till såna dåförtiden nämligen. Släng dig i väggen Avicci :ph34r:
Här kommer ett svar med citat, så jag kan väl med viss rätt kalla mig för Peter Citera...?  :unsure:
Alma Cogan gjorde en del sköna låtar, absolut! Det måste väl finnas en del från hennes produktion på Youtube, Spotify m.m?
Ja, dom här 60-talshitsen hade en förmåga att fastna i huvet! Kanske delvis beroende på att utbudet inte var så stort och att
man lyssnade väldigt mycket på Tio i topp, Grammofonhörnan, Kvällstoppen etc. och hörde låtarna många gånger  :)
Tack för din feedback Eddi!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Kanonlåt detta, gammal klassiker och även flitigt spelad på dansbanor just p g av detsamma!

Jag tycker du fått till en bra ljudbild/arr - jag gillar, låter mkt bra - fräscht sound men man hör ändå att det är en gammal låt från back in the days!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja då är jag här igen,kan alltså inte motstå sången i denna,så jäddra bra.

Sitter med lurarna och försöker att inte haka upp mig på något och då flyter det bara på-- Tror att du sänkt /fixat lite på gitarr synpunkten jag hade tidigare eller så har jag bara vant mig då sången överglänser allt.Det var mest tremolot som låg som en stångjärnshammare mot städet i örat som drog fokus från sången..Det kittlar liite fortfarande  :rolleyes:

Din bästa sångprestation någonsin tycker jag.

Låten diggade jag sen förut för sisådär 45-50 år sedan och till nutid. Jag är ju bara en yngling jag  :D men håller med Eddi och övriga,sånt här tillverkas nog bara uti stugorna numera och ser aldrig dagens ljus. Spotify å tuben är musiktörstandets räddning..Kruxet,hur fn hittar man pärlorna i utbudet..?

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra sång o lirat på gurorna Men tycker att trummorna är för platta inget tryck som hjälper dig alls nåt  :huh: mer tryck på dom så då rackarns snackar vi finemangus :)
Är lite osäker på vad du menar med "platta trummor".... för lite botten?  :unsure:
Men roligt att du gillar sång och gitarrer!  :)
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra sång o lirat på gurorna Men tycker att trummorna är för platta inget tryck som hjälper dig alls nåt  :huh: mer tryck på dom så då rackarns snackar vi finemangus :)
Är lite osäker på vad du menar med "platta trummor".... för lite botten?  :unsure:
Men roligt att du gillar sång och gitarrer!  :)
Tack för din feedback!
/Asti

Inget o bry sig om ingen annan har nämnt det så det är nog bara i min lyss  :) jao det låter som om trummisen lirar i ett annat rum än orkestern stundvis ..inget crunch på virveln osv .. det övriga är in the face på hög som låg volym ..Kanske jag lyssnat för mycket på punk nu igen  :ph34r: :D B) :(  ville bara att trummisen skulle hjälpa upp det sköna drivet du har i gura o sångföringen B)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra version men jag håller nog med Marsall lite om trummorna - kanske att de ska höjas ett litet snäpp
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kanonlåt detta, gammal klassiker och även flitigt spelad på dansbanor just p g av detsamma!
Jag tycker du fått till en bra ljudbild/arr - jag gillar, låter mkt bra - fräscht sound men man hör ändå att det är en gammal låt från back in the days!
Mvh Henric
Jaså, den är populär på dansbanor! Trodde jag väl kanske inte...
Roligt att du gillar ljudbild/arr och sound!
Tack för din feedback Henric!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja då är jag här igen,kan alltså inte motstå sången i denna,så jäddra bra.
Sitter med lurarna och försöker att inte haka upp mig på något och då flyter det bara på-- Tror att du sänkt /fixat lite på gitarr synpunkten jag hade tidigare eller så har jag bara vant mig då sången överglänser allt.Det var mest tremolot som låg som en stångjärnshammare mot städet i örat som drog fokus från sången..Det kittlar liite fortfarande  :rolleyes:
Din bästa sångprestation någonsin tycker jag.
Låten diggade jag sen förut för sisådär 45-50 år sedan och till nutid. Jag är ju bara en yngling jag  :D men håller med Eddi och övriga,sånt här tillverkas nog bara uti stugorna numera och ser aldrig dagens ljus. Spotify å tuben är musiktörstandets räddning..Kruxet,hur fn hittar man pärlorna i utbudet..?
Mike
Väldigt roligt (som sagt) att du tycker sången är bra!  :)  Tycker nog själv att jag gjort bättre sångprestationer, t.ex i "For real".
Nej, jag har inte åtgärdat gitarrsynpunkterna du hade! Själv har jag, iofs efter många lyssningar, inga problem med att höra
sången över "tremologitarrerna". Jag gillade låten när den kom -65, men har väl inte lyssnat så mycket på den förrän nyligen.
Det finns många 60-talshits som satt sig i huvet och det är kul att försöka göra dom i lite egen tappning, så det kanske blir fler.... :)
Vore kul att höra din version av t.ex The House of the Rising sun eller nån annan låt från den tiden, som kräver sång med feeling!
Tack för uppföljande feedback Mike!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra sång o lirat på gurorna Men tycker att trummorna är för platta inget tryck som hjälper dig alls nåt  :huh: mer tryck på dom så då rackarns snackar vi finemangus :)
Är lite osäker på vad du menar med "platta trummor".... för lite botten?  :unsure:
Men roligt att du gillar sång och gitarrer!  :)
Tack för din feedback!
/Asti
Inget o bry sig om ingen annan har nämnt det så det är nog bara i min lyss  :) jao det låter som om trummisen lirar i ett annat rum än orkestern stundvis ..inget crunch på virveln osv .. det övriga är in the face på hög som låg volym ..Kanske jag lyssnat för mycket på punk nu igen  :ph34r: :D B) :(  ville bara att trummisen skulle hjälpa upp det sköna drivet du har i gura o sångföringen B)
OK, får lyssna lite extra på trummorna och se om jag kan skruva till det lite bättre!  :)
Tack för din feedback Marsall!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En bra version men jag håller nog med Marsall lite om trummorna - kanske att de ska höjas ett litet snäpp
/G
Sticker emellan med ett svar i den otroliga aktiviteten som råder på KR nu!  :rolleyes:
Trummorna var det ja! Ska se över dom!
Tack för din kommentar Göran!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten