Kontrollrummet

MrG & Marsall - I mitt hus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här kommer en liten idé som vi har.
Tar gärna emot era tankar, ideer och reflektioner på det mesta om låten :)

Gurano/Marsall


« Senast ändrad: 25.04.2018, 08:24:53 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena,ny låt kul :)

Ett surrande bi,fyndig text signed Marsall..Låten tuffar på i ett skönt Gurano gung som jag bara tokdiggar. Dock störning i den sköna ljudbilden - sången är för högt mixad genom hela låten. Sången är ju alltid prio ett vid mixning,men här har den lagt beslag på 1-5 prio :rolleyes: :D Bra ylat dock så inget sagt om det,bara mixa ned den ett gäng db så..Lättare att höra då vad som försiggår i bakgrunden om det behövs sågas på.

Sedan är jag tveksam till de sångstroferna som går in i varandra,där hinner inte min hjärna med att sortera allt..Om det måste vare på de viset - testa att panna ut dom kraftigt och korta lite på nån av dom så att stroferna liksom studsar fram höger/vänster. Väldigt känsligt när man mixar flera sångtagningar som inte synkar med ord mot varandra..
Då kommer grötkänslan alá risgrumshavremix som ett brev från findus :D

Så lite kvar i mixen av sången tycker jag,men ett skönt alster helt klart.

EDIT:
För rättvisans skull så tog jag en lyssning i lurarna också. Ja,sången är lite för hög. Dock var problemet med grötkokning av mindre natur,men det går att fixa lite där också för en än bättre upplevelse av sången.
Tanken är god dock,jag gillar hur du tänkt där Marsall. Men stroferna bör hinna sjungas innan nästa kommer,det blir lite grötigt annars.
Höger/vänster konceptet på sången tydligjordes bra i lurarna,men som sagt - en aning för långa strofer som glider in i varandra..Fuskvägen är ju att man drar ut den sista stavelsen och backar från micken,och/eller automatiserar om man har två spår


Nu säger jag inget mer  :)

 

Mike
« Senast ändrad: 24.04.2018, 11:02:20 by Harmonica mike »


Utloggad Henric

Skön ljudbild på kompet, gillar stuket.....sången på verserna är alldeles för stark och för hårt komprimerad tycker jag, reverbet hörs oxå lite för mycket
Jag gillar att det är olika sångsound på de olika partierna, sen kommer reffen - där är bättre nivå, sen blir det ganska rörigt, kanske går att klippa bort något onödigt ord här och där vad vet jag.....

Kan nog bli bra när det är färdigt - som det är nu känns det lite väl slarvigt ihop slängt!

Jämna ut sångnivåerna, se till att texten hörs och behålla karatärsbytena på sångsoundet på de olika partierna så tror jag att det kan bi hur bra som helst!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suveränt inget att klaga på vad gäller instrumenten däremot blev det lite konstiga krockar med den höga rösten och den låga diton två tredjedelar in i låten. kan inte den lägre rösten höjas till nåt mellanlänge? Då tror jag allt skulle bli toppen. I övrigt radioklar om jag får välja ett uttryck.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack alla för lyss och för era kommentarer!

En del håller vi absolut med er om och annat inte :)
Utifrån era öron har vi nu landat i denna mix, med lite gallring i sång och nivå-check. Vet inte om det blev lite bättre?




Gurano & Marsall
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men jäddrar i min lådda!

Nu har ni den boys,grym skillnad mot först mixen.

Det här blev ju alldeles lysande.

Det är inte bara fem surrande bin utan en hel bikupa - full pott i min bok.Lite radiohook på de där bina typ sommarplåge hitten..

Sången skön sthlms dialekt - I Love it
Kompet så grymt snyggt - kanon lirat G.

Och nu har jag sagt det jag skulle,men kommer definitivt att återvända till denna sköna dänga. Skall dra ned den till min påbörjade "sommar musik 2018" för avnjutning ute i stugan.

Tack för musiken boys.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Riktigt skönt gung och grymt snyggt gitarrljud! Jag får lite Lynard Skynard-vibbar.  :)
Gillar också introt (synth?) och körerna med mycket rumsljud i slutet! Fräck attityd i sången.
"Surrande bi"-avsnittet efter dryga halvminuten kunde gärna vara ett snäpp högre (jämfört med sången i övrigt).
Partiet mellan ca 1:01 och 1:38 går lite på tomgång. Där skulle jag vilja haft ett gitarrsolo alternativt korta ner...
Mixen känns annars balanserad. Bra colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jomenvisst senaste mixen är ju superduperbra ju ni har lyckats balansera alla ljud på ett vettigt sätt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, jag gillar också den nya mixen bättre. Trots att låten inte helt är min kopp te så måste jag medge att jag nog gillar den :)
Basen är fin ^_^

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Visst blev det skillnad med nya mixen! Härligt gung i låten och suverän bas. Är det elbas eller på synth?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja men jäddrar i min lådda!

Nu har ni den boys,grym skillnad mot först mixen.
Det här blev ju alldeles lysande.
Det är inte bara fem surrande bin utan en hel bikupa - full pott i min bok.Lite radiohook på de där bina typ sommarplåge hitten..

Sången skön sthlms dialekt - I Love it
Kompet så grymt snyggt - kanon lirat G.

Och nu har jag sagt det jag skulle,men kommer definitivt att återvända till denna sköna dänga. Skall dra ned den till min påbörjade "sommar musik 2018" för avnjutning ute i stugan.

Tack för musiken boys.

Mike
Tackar kul att vi hittade hem med mixen

Riktigt skönt gung och grymt snyggt gitarrljud! Jag får lite Lynard Skynard-vibbar.  :)
Gillar också introt (synth?) och körerna med mycket rumsljud i slutet! Fräck attityd i sången.
"Surrande bi"-avsnittet efter dryga halvminuten kunde gärna vara ett snäpp högre (jämfört med sången i övrigt).
Partiet mellan ca 1:01 och 1:38 går lite på tomgång. Där skulle jag vilja haft ett gitarrsolo alternativt korta ner...
Mixen känns annars balanserad. Bra colab!
/Asti
Tackar
Vi ska absolut fundera på det där partiet du skriver om :)

Jo, jag gillar också den nya mixen bättre. Trots att låten inte helt är min kopp te så måste jag medge att jag nog gillar den :)
Basen är fin ^_^

//Space
Tackar :)

Visst blev det skillnad med nya mixen! Härligt gung i låten och suverän bas. Är det elbas eller på synth?
Vi tackar.
Basen är en elbas som jag försöker plinka på så gott jag kan :)

Tack för era råd till förbättring
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

 :wub:Onödigt bra! Diggar!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!