Forum > Demolåtar
pxm - "Major Cadence and a Bebop Succession."
pxm:
Den här blev jättecool fusion tycker jag. Spelar massor med
cool och häftig teori i den här sången. :)
Tror att mixen sitter fast jag mixade i lurar.
//
mvh
Eddi:
Den här håller precis det du lovat i texten, ja ganska cool kan jag hålla med om :)
pxm:
Den fullständiga helkadensen (ii-V7-I progressionen) är i första repris reharmoniserade färgningar (G7sus4 och C6) av ackorden medan den andra reprisen sedan spelas med formeln för Coltranes Changes med bl a sekundära dominanter. Den tredje reprisen spelar Tadd Damerons turnaround. Sidesteppin´.
Passagen som följer är en V7 i formatet Maj13. Basen håller pedalton i verserna. Låtens head går i Bebop-moll skala och successionen innehåller även även i den japanska skalan Thaishikicho. Durblues skala och Bebop skalan, liksom den Lydiska används i solosektionerna. Där spelas även stämmorna till solot i 9an, 4an och 6an.
spacetrucker:
För mig är musik känslor, feeling. För mycket teroi kan ta död på känslan
Om jag bara lyssnar på låten är den helt OK, kanske till och med cool... men om jag läser din förklaring så blir jag bara konfys :unsure:
Trummorna kunde var lite tydligare, nu ligger dom å mal på i bakgrunden liksom. Några knäpp tycker jag mig även höra... för att säga nåt om mixen alltså.
//Space
Asti:
Är nog lite för invecklat för mig...har svårt att höra harmonierna. :)
Den entoniga basen (pedaltonen?) blir också lite jobbig för mina öron.
Men dina alster är exotiska inslag Johan och det är bra med lite jazzigt också här på KR!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida