Kontrollrummet

91:an & Asa-Nisse - The Blue Hills Blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Titel: The Blue Hills Blues
Artist: 91:an & Asa-Nisse
Text : Asa-Nisse, Musik: 91:an
Producent: 91:an
Medverkande: -
År: 2017
Längd: 2:33

Vi är egentligen gamla arbetskamrater Asa-Nisse och jag då jag är tecknare och Asa-Nisse manusförfattare. Då vi båda är pensionärer och trappat ned på arbetet fick vi idén att även jobba ihop med musiken, dock på hobbynivå. Så Asa-Nisse skrev ihop en handfull texter och jag tonsatte. Vi växte upp med sextitalsmusiken och det låter därefter. Kan ändå vara bra höra vad andra tycker borde fixas till.


The Blue Hills Blues

You´ve got the Blue Hills Blues
you´ve got the Blue Hills Blues

Blue are the hills you see far away
and they´re the reason you cannot stay
going there is a must for you
to find that love you think is true.

Go to the East then, North and West
or turn to South, if that´s the best
you will see, the closer you go
the hills will lose their shade of blue.   

Refr. :
You´ve got the Blue Hills Blues
you´ve got the Blue Hills Blues
with its mystic shroud of mist
a magic you can´t resist
you´ve got the Blue Hills Blues
you´ve got the Blue Hills Blues
I can´t stop you, you will persist
to search that love you think you´ve missed.

On the top of a far away hill
you look further and see bluer still
hovering hills in a distant haze
luring you to another chase.

Refr.:
You´ve got the Blue Hills Blues
you´ve got the Blue Hills Blues
with its mystic shroud of mist
a magic you can´t resist
you´ve got the Blue Hills Blues
you´ve got the Blue Hills Blues
up in the clouds she does exist
the woman you have always missed.

Ny version med ny bas och tillägg i trummandet
« Senast ändrad: 28.03.2018, 07:32:59 by 91:an »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En skön låt tycker jag som pumpar på med malande tema det gillar jag :) lite surpel ljud på sångljudet kanske är det? men stör inte nämnvärt Keep bluesing B)

Edit: skön kör som svarar på temat bra ljud på den  :)
« Senast ändrad: 24.03.2018, 20:30:40 by Marsall »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det låter 60 taligt
« Senast ändrad: 27.03.2018, 16:18:41 by Burnin_Sven »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj slutade lite abrupt vet inte om det var tänkt så. I alla fall skönt gungande tema som ger 60-talsvibbar precis som det var tänkt tror jag. Jag vill föreslå lite multikompression på mastern som lyfter upp såväl bas som mellan och topp- Det är vad jag tycker låten behöver. Nu känns den lite inspelad i hönshuset typ...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Oj slutade lite abrupt vet inte om det var tänkt så. I alla fall skönt gungande tema som ger 60-talsvibbar precis som det var tänkt tror jag. Jag vill föreslå lite multikompression på mastern som lyfter upp såväl bas som mellan och topp- Det är vad jag tycker låten behöver. Nu känns den lite inspelad i hönshuset typ...
Hoppsan, det ska inte sluta abrupt. Det var fel version som låg uppe, Nu har jag rättat till det, låten ska tonas ner och vara 20 sekunder kortare.

Tack för lyssning, alla! Får kolla in det här med mastern, inget är ju gjort efter mixern.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevlig låt med bra sång! Fin stämsång.
Tempot känns dock en aning "styltigt". Jag skulle vilja ha andra trummor,
som skiljer sig mer från kompet och skapar ett bättre "flyt", med mer ride/cymbaler.
Hade gärna också haft basen lite tydligare och "klättrande", hör inte riktigt nu hur den spelar.....
Du har lagt in en fade out på slutet nu hör jag, i stället för det abrupta slutet. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra på det stora hela...i good feeling a la 60´s.
I mina lurar lutar mixen liiite för mycket mot vänster.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Trevlig låt med bra sång! Fin stämsång.
Tempot känns dock en aning "styltigt". Jag skulle vilja ha andra trummor,
som skiljer sig mer från kompet och skapar ett bättre "flyt", med mer ride/cymbaler.
Hade gärna också haft basen lite tydligare och "klättrande", hör inte riktigt nu hur den spelar.....
Du har lagt in en fade out på slutet nu hör jag, i stället för det abrupta slutet. Bra!
/Asti
Ska se över nivåerna, det är ju meningen basen ska höras. Spelade själv bas när jag och polarna höll till i vårt garage på sextitalet.  :)
Ride tror jag inte jag använt i låten, man skulle även kunna ersätta hihaten med riden i refrängerna kanske.
Låter bra på det stora hela...i good feeling a la 60´s.
I mina lurar lutar mixen liiite för mycket mot vänster.
/G
Mitt problem är att på ena örat hör jag upp tlll 9000 Hz och på andra till 11000Hz. Det innebär att hur jag än panorerar hihaten ligger den alltid på samma sida.  :wacko:
Å andra sidan blir gamla vinylskivors monoinspelningar alltid lite stereokänsla i lurarna!

Tack för feedback!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har lyssnat på 10CC på senaste tid (Sheet music och Original soundtrack)... denna låt har samma stämning och sound. Gillas :)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag diggar detta. Finns inget direkt att såga på enligt mina lurar,kul att höra nytt från Åsa-Nisses musik lådda.

Då utgår vi från att det kommer mer  :D

Mike


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har lyssnat på 10CC på senaste tid (Sheet music och Original soundtrack)... denna låt har samma stämning och sound. Gillas :)
10CC var länge sen jag hörde, hade nästan glömt bort dem. Dom gjorde fantastisk musik med stämsång och allt, måste ta lyssna på dom igen.
Jag diggar detta. Finns inget direkt att såga på enligt mina lurar,kul att höra nytt från Åsa-Nisses musik lådda.

Då utgår vi från att det kommer mer  :D

Mike
Jo, det finns mer i Åsa-Nisses musiklåda. Ska plocka fram och gå igenom det vi totade ihop i fjol.

För övrigt har jag tagit till mig av kommentarer och spelat om basen med annat ljud och inte så diskantigt inställt som förra. Har fixat till lite i trummandet och slagit till i cymbalerna av och till. Ny version har ersatt tidigare version i översta inlägget.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Me like!
Skön låt med härligt gung och helrätt sound.

Har inte riktigt bra lyssning just nu, men det känns som att det distar lite på några få ställen i mixen. Bl a alldeles i början när allt kör igång ihop med trummorna.
Men som sagt, det kan vara min lyssning som luras också.

Annars perfekt.
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har nu testat 3 ggr och låten slutar efter 35 sekunder vet inte vad som är fel >KR eller min Mac - ja i alla fall svårt att säga nåt om skapelsen men fram till 35 sekunder låter det bra retro om man så säger... :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Har nu testat 3 ggr och låten slutar efter 35 sekunder vet inte vad som är fel >KR eller min Mac - ja i alla fall svårt att säga nåt om skapelsen men fram till 35 sekunder låter det bra retro om man så säger... :D
Det är inte fel på din Mac, samma sak hände på min Mac nu när jag testade. Tog bort mp3-filen och laddade upp samma igen och lyssnade. Nu är hela låten med. Vet inte vad som hänt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu fick jag in hela låten och det låter 1963 så det bara skriker om det. Kanonbra och likaså det snygga solot låter som det ska. Jättebra Janne :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nu fick jag in hela låten och det låter 1963 så det bara skriker om det. Kanonbra och likaså det snygga solot låter som det ska. Jättebra Janne :D
Tack, Eddi! Jo, 1963 var året musiken började för mig och kompisarna så lite kul är det att nostalgisera tidsandan, då det bara är på hobbynivå.