Kontrollrummet

Nya KR - feedback och felanmälningar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Till den ökade säkerheten hör också en IDS/IPS vilket gör att abnormalt beteende på linjen ger en timeout åt din ip-adress. Det finns inga absoluta rätta och fel inställningar vilket ibland ger upphov till sk. falska positiva alarm.

https://www.sentor.se/kunskapsbank-it-sakerhet/natverkssakerhet/vad-innebar-termerna-ids-och-ips/

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är troligen det jag råkat ut för!
Frågan är ju då vad "abnormalt beteende" innebär och vad man kan göra för att undvika det...?
Kanske är min bredbandsoperatör (Netatonce), som orsakar detta...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är troligen det jag råkat ut för!
Frågan är ju då vad "abnormalt beteende" innebär och vad man kan göra för att undvika det...?
Kanske är min bredbandsoperatör (Netatonce), som orsakar detta...
Om det nu är en operatör som ställer till det så är det förmodligen hos alla? ...jag har blivit utslängd när jag använt comhem, telia och tele2.
Tycker att det är rätt så boring när det händer måste jag säga!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tsmalmbe

Vad jag vet om algoritmerna så har det inget med operatören att göra. Såvitt man inte ligger bakom en gemensam ip-address (proxy) i vilket fall så kan hända, men det är inte så värst vanligt nuförtiden mera bland konsumentabonnemang.

Abnormalt beteende fastställs algoritmiskt. En av det mest intressant är hur maskinen du använder är konfigurerad. Din browser fullpackad med en massa addons som gör saker du inte har nån aning om? Virus? Annat skräp? Möjligt. Ditt beteende är alltså inte nåt personligt :) utan helt enkelt vad som händer bakom den ip-address du använder.

Nävål, det finns en del parametrar som kan ställas och har ställts under det senaste dygnet. Så vi hittar en gyllene medelväg här.

Bör tilläggas att om du använder dig av en operatör vars addresses konsistent används till kriminella eller andra aktiviteter så är sannolikheten att din address ligger på en blacklista nånstans lite större (inte stor). Ifall du använder tor-browser så ligger tyvärr sannolikheten lite högre.

Internet är inte en snäll plats och därför har stället där servern ligger säkerligen lite högre standard på säkerhet än joe average medeltalswebbhotell (knock-knock).
« Senast ändrad: 03.04.2018, 17:04:59 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Henric

Kul att Kontrollrummet är igång igen - kom precis hem efter fyra veckors semester i Gambia!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Stor eloge till Moderator(erna)? för allt fix med Internets viktigaste och mest intressanta sida! :rolleyes:

Misstänker att det ligger massor med arbete bakom detta.... B)

Verkar ju hur bra som helst detta, tycker jag!

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stor eloge till Moderator(erna)? för allt fix med Internets viktigaste och mest intressanta sida! :rolleyes:

Misstänker att det ligger massor med arbete bakom detta.... B)

Verkar ju hur bra som helst detta, tycker jag!
Tack Henric! Jepp, det har allt varit (och är fortfarande) lite pyssel från min och Tsmalmbes sida. Förutom att konfigurera själva forumet så har Thomas också fått jobba med att ställa iordning en server och pyssla med brandväggskonfiguration m.m. etc. osv ...

Fick ni förresten e-post från Kontrollrumet i samband med nyöppningen? Jag skickade ut ett nyhetsbrev till hela medlemsdatabasen, och tycker det borde fått lite större genomslag än vad vi sett.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag kan inte allt om algoritmer och dylikt men kan bara relatera till vad jag ser och upplever.

Otroligt välgjort mina herrar, jag kan bara buga mig :wub:

/Maria Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag kan inte allt om algoritmer och dylikt men kan bara relatera till vad jag ser och upplever.

Otroligt välgjort mina herrar, jag kan bara buga mig :wub:

/Maria Marre

Tack snälla.

Det är inte helt optimalt hur det upplevs på mobil och padda, då vi har prioriterat hur det känns på en dator. Vad det lider kanske vi hittar ett bättre tema.

Ja, men visst börjar man vänja sig lite vid utseendet. Börjar nog gilla det.  :P


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Just nu kan jag inte lyssna på låtar i demodelen... händer ingenting när jag trycker på play, testat i Chrome o Firefox. Men det funkade ju för ett tag sedan - skall boota om datorn när jag kommer ut i studion för att se om det hjälper, annars är nog den enda skillnaden att jag har uppdaterat Java i burken.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Just nu kan jag inte lyssna på låtar i demodelen... händer ingenting när jag trycker på play, testat i Chrome o Firefox. Men det funkade ju för ett tag sedan - skall boota om datorn när jag kommer ut i studion för att se om det hjälper, annars är nog den enda skillnaden att jag har uppdaterat Java i burken.
Java är inte ett krav så det hoppas jag inte är orsaken. Jag har klickat runt lite nu och låtarna funkar i de trådar jag gått in i. Har du problem fortfarande?


Utloggad Henric

Stor eloge till Moderator(erna)? för allt fix med Internets viktigaste och mest intressanta sida! :rolleyes:

Misstänker att det ligger massor med arbete bakom detta.... B)

Verkar ju hur bra som helst detta, tycker jag!
Tack Henric! Jepp, det har allt varit (och är fortfarande) lite pyssel från min och Tsmalmbes sida. Förutom att konfigurera själva forumet så har Thomas också fått jobba med att ställa iordning en server och pyssla med brandväggskonfiguration m.m. etc. osv ...

Fick ni förresten e-post från Kontrollrumet i samband med nyöppningen? Jag skickade ut ett nyhetsbrev till hela medlemsdatabasen, och tycker det borde fått lite större genomslag än vad vi sett.

Jag tror inte jag fått något mail.....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Just nu kan jag inte lyssna på låtar i demodelen... händer ingenting när jag trycker på play, testat i Chrome o Firefox. Men det funkade ju för ett tag sedan - skall boota om datorn när jag kommer ut i studion för att se om det hjälper, annars är nog den enda skillnaden att jag har uppdaterat Java i burken.
Java är inte ett krav så det hoppas jag inte är orsaken. Jag har klickat runt lite nu och låtarna funkar i de trådar jag gått in i. Har du problem fortfarande?

Ja, testade igen precis nu. Funkar!