Kontrollrummet

Elvshand - Rain Down Peace (måndags-mix)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fick den här låten "från ovan", då jag promenerade med ett par hästar, för några år sen. Den fungerar att framföra med gitarr och sång och den kan bli magisk, då andra sjunger med. Det låter väl lagom pretentiöst...?

Inför denna inspelning hade jag tänk brassa på med många instrument. Flera mellotronljud (flute, strings, choir), Hammond organ (B4), Piano och en Taurus-pedal, förutom alla körmedlemmar. Jag tänkte mig en annorlunda instrumentsammansättningen i låten. Okej mix eller totalt galen, går texten fram? Något annat?

Uppdatering idag måndag 12 feb - efter flera tips. Följt de senaste rekommendationerna!

http://elvshand.shivas.se/music/Elvshand_RainDownPeace_20180212.mp3
[mp3=]http://elvshand.shivas.se/music/Elvshand_RainDownPeace_20180212.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 14.03.2018, 15:58:46 by tsmalmbe »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ny låt kul.

Vänster guran är lite vass ja..Kanske lite mer kropp/botten i den..

Svårt att höra sången alldeles i slutet.

Lite känslosamt,av nån anledning så drogs mina tankar till gamla västernfilmer  :wacko:
innan texten kom in då bytte jag fokus

Trummorna: Jag hade gett baskaggen mer tyngd och gett virveln tydligare markering.Det låter som vispar i början,kanske kantslag? Men det är ju i min lyssning det,andra har säkert nåt annat att komma med.

Basen,ja den hade jag gärna hört också  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Suverän hjälp!

I'm at it now!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, gitarren till vänster är väldigt vass! Tyckte först det lät som en ride...
Hmike sammanfattade bra vad som dök upp i mitt huvud.
När sången kommer in i början(den med text) låter det lite ansträngt.
Tror det blir bättre om du försöker sjunga lite mer avslappnat och naturligt där!
Orgeln är fin, likaså körerna. Försök att variera styrkan totalt en aning mer,
så att det blir lite större skillnad när "refrängen" kommer. Nu är det lite "jämntjockt".
Roligt att du lägger upp lite låtar igen Max!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag spelat om vänster gitarr.
Har också försökt få fram bas.
Taurus:en kommer in i andra halvan av låten.
Byte kick
Använder min gamla synt Juno 1, från 1986 ungefär.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klar förbättring Max. Allt går fram bra nu,mera smaksaker från mig.

Så då koncentrear jag mig på låten. Lite magi i denna. Visst - moll stuk - men det är jag lite svag för och du har nåt i denna som jag gillar..Sången klart bättre nu än i V1.

Finstämt men stort jag gillar det här. Mäktigt när fetbasen gör entré. Vanliga basen är lite låg tills synthbasen kliver in - så då är jag tillbaka vid det jag började med - smaksaker  :)

Ska jag fortsätta med smaksaker så mer tryck från baskaggen. En virvel som definierar och viner som en piska genom mörkret skulle jag gärna höra i detta. Trummorna är lite låga kan jag tycka..Tror inte magin går förlorad om du drar upp dom. Men som med allt annat,om en tycker något - jaha du -  Om två delar uppfattning,ja då kan det vara en revolution på gång. Så för säkerhetsskull så skriver jag under två ggr  :P :D


Mike

Mike
« Senast ändrad: 09.02.2018, 08:13:51 by Harmonica mike »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nick Cave möter Bröderna Cartwright det här!  :)    Jag tycker det låter bra.  Jäkla skön hammond som kanske borde få en smula mer utrymme?   Kan hålla med någon av de förra talarna att sången låter lite ansträngt/teatralisk men det är en smaksak.   Bra jobbat!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar Ackordgången, låter gammalt och vintage och sånt går ju vi gamlingar igång på!
Lite bummlig i lågbas(särskilt humm-kören i introt) tycker att trummisen kan stiga fram lite.
Känns som låten ligger nått tonsteg för lågt för dig,men som sagt,bra låt
MaxB goes Johnny Cash !! :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Sitter med en café con leche på Teneriffa och lyssnar. Fint budskap och lidelsefull sång som går in i hjärtat :rolleyes: De djupaste tonerna känns lite tunga, som du fick anstränga dig att komma ner men du fixar det. Fin låt och snygg ljudbild tycker jag. Bra  :D / Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Grymt bra låt och framfört! Skulle också vilja ha fram trummorna lite mer i mixen. De ligger lite långt bak i mixen nu.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man fattar varför Kontrollrummet är unikt! Med såna här fina iaktagelser som ni ger kan man växa massor på alla områden!
Ni är underbara som kommer med tips som man kan ta eller förkasta. Ofta känner jag själv att det ni föreslår är sånt jag inser då ni påtalat det.

Så då koncentrear jag mig på låten. Lite magi i denna. Visst - moll stuk - men det är jag lite svag för och du har nåt i denna som jag gillar..Sången klart bättre nu än i V1.
Finstämt men stort jag gillar det här. Mäktigt när fetbasen gör entré. Vanliga basen är lite låg tills synthbasen kliver in - så då är jag tillbaka vid det jag började med - smaksaker  :)

Ska jag fortsätta med smaksaker så mer tryck från baskaggen. En virvel som definierar och viner som en piska genom mörkret skulle jag gärna höra i detta. Trummorna är lite låga kan jag tycka..Tror inte magin går förlorad om du drar upp dom. Men som med allt annat,om en tycker något - jaha du -  Om två delar uppfattning,ja då kan det vara en revolution på gång. Så för säkerhetsskull så skriver jag under två ggr  :P :D

Har bytt trumset och ökat lite... Bra eller bättre?
Mupptrixat med några volymer


Nick Cave möter Bröderna Cartwright det här!  :)    Jag tycker det låter bra.  Jäkla skön hammond som kanske borde få en smula mer utrymme?   Kan hålla med någon av de förra talarna att sången låter lite ansträngt/teatralisk men det är en smaksak.   Bra jobbat!  /Fuzz

Cool jämförelse! B4 en tidig version 1.1.1. Såg idag hos en annan att det finns en version 2.x därute också...
Jag är medveten om vad du talar om gällande sången. Jag har inte sjungit om lead:en ännu. Om jag gör det, antar jag att det förbättrar låten. Men väntar ett tag till - har en influensa i kroppen nu.

Gillar Ackordgången, låter gammalt och vintage och sånt går ju vi gamlingar igång på!
Lite bummlig i lågbas(särskilt humm-kören i introt) tycker att trummisen kan stiga fram lite.
Känns som låten ligger nått tonsteg för lågt för dig,men som sagt,bra låt
MaxB goes Johnny Cash !! :)

Har försökt skära lite i kören och lead-sången och ändra basens karaktär via EQ, lite. Bättre? Vem vet...
Huvvet på spiken angående tonart!  :lol: Visst vore det bekvämt om man kan säga till alla musiker att spela i Am istället för Hm. Alltså går den i Am -> aningen för lågt.

Jag har faktiskt en "Cash-låt" i min repertoar - låten "Hurt" - som han tolkar den.

Sitter med en café con leche på Teneriffa och lyssnar. Fint budskap och lidelsefull sång som går in i hjärtat :rolleyes: De djupaste tonerna känns lite tunga, som du fick anstränga dig att komma ner men du fixar det. Fin låt och snygg ljudbild tycker jag. Bra  :D / Marre

Tack för omdöme! Jag det låter riktigt skönt att sitta där och relaxa!  B)

Grymt bra låt och framfört! Skulle också vilja ha fram trummorna lite mer i mixen. De ligger lite långt bak i mixen nu.

Har släppt fram dem lite mer nu och dessutom bytt trumset. Okej eller i alla fall förbättring?
« Senast ändrad: 11.02.2018, 20:11:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi höra..

Ja nu går baskaggen fram snyggt,bättre ljud också..Bra tryck när lågbasen kommer in,jag hör att du spelar bas före lågbasens entré..Kanske dra upp den lite i mixen,före lågbasen alltså - men inte sedan..Då blir det lite för mycket av det goda. Det finns tendens till gröt på det kraftfullaste partiet. Lite frekvenskrockar etc..Gitarrerna låter lajnade och de kommer och går i mina lurar,ibland endast en ton ibland fler..Har du stereopannat eller pingpongat dom?
Mycket som låter där,och då gäller det att ratta i frekvenserna och lämna utrymme genom att sprida ut instrumenten över spektrat.
Det är väl det som jag reagerar på i mina lurar,men som med allt annat hör vad fler säger,sedan rattar du.
Det kan ju hända att lågbasen snor lite mycket av energin,i mina lurar är det fett sound,fast I love it så jag bryr mig inte.

Låten har ju en skön intensitets ökning så jag förstår din tanke med soft liret,men det gör ju inget om allt går igenom fast lägre då innan crescendot med fullt ställ..

Helt klart - du drar skutan åt rätt håll.

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow, snygg låt, bra jobbat :wub:

Några små grejer hade jag kanske ändrat på:
Där vid 126 när riden kommer med... i början är den lite ur takt tycker jag, farm til 132 kanske
Personligen hade jag dessutom föredragit en baskagge med mindre "klick" (lite mindre attack) och lite mer botten
...men det är bara jag  :P

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu är ljudbilden mycket skönare! Snyggt arr - speciellt flöjt, hammond och körer.
Tycker fortfarande sången känns lite sur vid 76 och aningen konstlad vid 92-98!
Det är en låg tonart, så det kanske inte är så lätt....
Försök annars sjung om dom bitarna där i början, men mer avspänt. Då blir det finfint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Nu är ljudbilden mycket skönare! Snyggt arr - speciellt flöjt, hammond och körer.
Tycker fortfarande sången känns lite sur vid 76 och aningen konstlad vid 92-98!
Det är en låg tonart, så det kanske inte är så lätt....
Försök annars sjung om dom bitarna där i början, men mer avspänt. Då blir det finfint!
/Asti


Håller med, sången speciellt dom första tonerna är riktigt sura - den behöver nog upp minst ett helt tonsteg om inte mer, inte lätt att sätta dom låga tonerna.....kanske går att sjunga om vad vet jag! Jag tycker jag känner igen låten? Har den varit uppe tidigare?

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kontrollrummet är vad vi kan göra det till - och jag tycker vi gör det fantastiskt!

Jag har fått klockrena kommentarer som har hjälpt mig oerhört mycket!

Ska sjunga om den då halsen blir bättre. Övriga synpunkter och tips har jag anammat i kvällens mix.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kanonbra låt och finstämmigt med bra balans i instrumenteringen. Möjligen aningen låg tonart för att sitta bekvämt med sångstämman?