Forum > Demolåtar

Harmonica mike/Asti - Silence Final cut V 10

<< < (8/12) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: zorrow skrivet 03.02.2018, 19:34:08 ---Förslag: Spela in ett separat spår med all sång i stereo. Jag antar att de ligger på flera nu. Innan du gör det så kolla volymen på alla spår så att de hänger ihop. Därefter kan du muta alla sångspår och komprimera en del med kort attack på ditt nya stereospår. Skär sedan spåret rätt hårt i botten. Nu låter det som vissa spår är skurna och andra inte. Tipset är en vild gissning då jag inte är säker på hur du gjort. "But i´m still crawling" ligger helt rätt i allt. Där skall all nära crescendosång ligga! Gåshud på den! :wub:

--- Slut citat ---

Då skall vi se,bra förslag här Zorrow..Jag rattade in en kompressor i V5 efter ditt tips och la den först i kedjan. Sjöng om hela leaden men inte de mindre tvåstämmiga körerna,,Nu har jag allt på tre spår,massiva kören i slutet skippar jag helt..Inget för denna finstämda låt.
I början så hör man kompressorn slå till precis innan jag tar ton,så nåt fel har jag gjort med inställningen,kanske för aggresivt eller nåt..Bra tips om att lägga all sång,typ leaden på ett stereo spår dra ut en wave och in igen..Men helt utan effekter då?
Tolkar dig som att jag skall effektera det nya spåret med kompressor och reverb typ..
Givet likadant med kör-V och kör-H.

En grej till,partiet du gillar "But I´m still crawling" där trycker jag till med diafragman och får det där lite hesa spruckna ljudet i min röst så det är ett naturligt sound..Men jag antar att du menar att reverb och volym är i perfekt balans mot pianot..
Jag har ju mest lirat live så mickteknik sitter i ryggmärgen..Däremot så bör man inte använda sig av det då man sitter i en dåligt dämpad miljö..Mycket av rummet följer med då tyvärr..Låten lider nog lite av det. Alternativet är ju att stå still och sjunga in allt på mycket lägre ingångsvolym volym och fixa i efterhand..Men säg det till en sångare  :lol:

Mike

Harmonica mike:
Okej,mera trav - Det blev en V6:a på låten.

Efter att jag drog ut mp3:an så har det uppstått läspljud på några ställen,mycket irriterande..Antagligen mitt reverberande  :)
Eller kompressor dj....ln. Jag begriper ju inte såna där mackapärer så jag skall nog inte hålla på med det,om det nu är den som har åstadkommit läspningarna..

Nåväl,såga ned Norrlands furan ylat en del idag..

Sticksåg utlånas mot pant :D

Mike

Harmonica mike:
Nu har vi närmat oss slutet på denna silence epok kanske..

Ackens vara eller inte vara i denna låt?
Eller några mixtips kanske..Jag panorerade acken och pianot 30 vh.

Såga på,flera träd i skåne och här i Norr håller dom på att växa oss över huvudet  :)

Mike/Asti

Asti:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.02.2018, 03:31:03 ---Nu har vi närmat oss slutet på denna silence epok kanske..
Såga på,flera träd i skåne och här i Norr håller dom på att växa oss över huvudet  :)
Mike/Asti

--- Slut citat ---
Du valde att ha med gitarren enbart i vissa partier!
Smart - På så sätt får man ju en bra koll på om den förstärker eller ej.
Har du gett upp tanken på en cello?
Måste till slut protestera mot att såga ner träd i Skåne!  B)
Här i Småland (där jag bor) får ni gärna såga ner hur mycket ni vill, vi behöver lite öppna landskap!  :)
Vi får se vad KR tycker om gitarrens vara eller icke vara.
/Asti

Harmonica mike:

--- Citat från: Asti skrivet 06.02.2018, 09:44:58 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 06.02.2018, 03:31:03 ---Nu har vi närmat oss slutet på denna silence epok kanske..
Mike/Asti

--- Slut citat ---
Du valde att ha med gitarren enbart i vissa partier!
Smart - På så sätt får man ju en bra koll på om den förstärker eller ej.
Har du gett upp tanken på en cello?
Måste till slut protestera mot att såga ner träd i Skåne!  B)
Här i Småland (där jag bor) får ni gärna såga ner hur mycket ni vill, vi behöver lite öppna landskap!  :)
Vi får se vad KR tycker om gitarrens vara eller icke vara.
/Asti

--- Slut citat ---

Ja jag tog bort guran på vissa delar,mest för referenslyssning men även för att jag var på med cello där. Mot slutet så skapas magi mellan gitarr/sång/piano tycker jag.Vi låter guran sjunka in och hoppas på lite tyckande från KR..Cellon,ja jag var på den och körde in det jag hade som idé på b-delen,det fungerar och skapar dramatik men blir statiskt och behöver två/tre variationer på det temat.
Jag råkade lägga gitarren på ett stereospår vilket gör att man inte kan automastisera(eller rättare sagt - jag vet inte hur man gör),så jag skall in med den på ett mono dito..Då kan jag betona guran mot pianot på ett annat sätt. Pianot är ju rätt spretigt i anslaget vilket sången följer i styrka/uttryck så lite fix på guran kan nog ta fram själen och magin lite till i låten..
Sedan det viktigaste,det är collab som gör KR levande och samarbete är extra kul. Tack för att du lirade acke till denna Peter.

Egen fundering..
Tidigare så var magin i början,sedan i reffen och nu i slutet,jag är nog less på denna  :D
Skämta ba. I vanliga fall så lägger jag av när jag vet hur det skall låta från resten av låten,men inte i denna - :rolleyes:

SÅGA BOYS AND GIRLS - Vi behöver input och ärligt tyckande.

Mike

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion