Kontrollrummet

Harmonica mike/Josse - Butterfly V1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: Butterfly
Kompositör: Jag och min polare Josse
Ev,medverkande: Josse på gurorna å jag på resten..Möjligen,spelade Josse bas på sticket..fast jag tror det var jag big deal
Kuriosa: Nja inte än
Tu(i)llverknings år:2012-13 tror jag det var då vi spånade in detta en solig förmiddag i juni
Format:mp3

#####################################################

Hej.
Hittade denna i gömmorna som inte har sett dagens ljus..Inget som är direkt spikat utan det var mest ett snabb test..Det enda vi la lite krut på var sticket/reffen eller vad man nu skall kalla den sträckan..Passar det i låten?
Sången i sticket är ju av vanligt Hm blarr mest för att sätta sångmelodin typ..Inte klart således..

Text idén är en bräcklig nyfödd fjäril som man kan härleda till en liten flicka eller en liten gosse om man så vill som skall förbereda sig för livet..Så är tanken men det skall in på engelska också och det står först på tapeten.

Som låt då: ja efter att ha glömt bort denna då livet bjöd på andra vägar,så tycker jag att den har något om än rätt suggestivt än så länge..Kör idérna på slutet är rätt coola,ska kanske bara kasta runt i arret och skriva mer text..Och sedan komplettera med mer guror..

Ja ja,det bästa med KR ni sågar eller höjer till skyarna,alternativt kommer med lysande idér..

Denna gång lånar jag ut Redwoodkapen då allt är relativt oklart :)

Kalhugg Norrland!

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag tycker detta är en cool låt som för mig skulle fungera precis som den är med det är nåt med trummorna som lite stör mig, soundet alltså. Lite annat trumsound och lite dist på basen och lite småfix så skulle denna vara super (tycker jag). Kanske  diskanten kunde öppnas lite mer.
Sången är kanon och gitarren också.

Låten har lite Alannah Myles - Black Velvet -stuk

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker detta är en cool låt som för mig skulle fungera precis som den är med det är nåt med trummorna som lite stör mig, soundet alltså. Lite annat trumsound och lite dist på basen och lite småfix så skulle denna vara super (tycker jag). Kanske  diskanten kunde öppnas lite mer.
Sången är kanon och gitarren också.

Låten har lite Alannah Myles - Black Velvet -stuk

//Space

Space:
Kul att du diggar den,jag vet ju att du gillar lite småsuggestiva grejer som mig ;) :wub: Ja lite åt Blackvelvet..

Jag minns att Josse satte en distgura på verserna som jag inte gillade i mixen då disten hamnade direkt på inspelningsspåret..Man blir ju helt låst om man spelar in på det sättet när ljudbilden skall snickras till. Nu i efterhand så skulle den nog kunna förgylla lite till stundtals(tror att den ligger kvar i projektet) samt mer hammond,och lite mer begåvat lirat på orgeln :) Jag har större och bättre trumplugg nu så jag skall testa nåt annat när jag ylat in sången..Sången första prio..

Tack för kommentaren.

Vi har snöstorm i Norrbotten och det varnas för utegång hmmppffhhh! Jag kör fyrhjulsdrivet så det går nog vägen :)

Mike


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Gillar den! :) Tunggung, lite träskrock i mina öron! MEN, den känns lite för statisk, skulle vilja ha någon slags omväxling eller par för att bryta lunket mot något annat. Möjligen kan jag tycka att sången är för "blöt" mot slutet också...
Men jag gillar den! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och bra sång!
Lite funderingar:
- För mycket reverb/delay på sången
- "baktaktsslaget" på trummorna är för starkt och för mycket gate-effekt (tror jag det kallas)
   Tycker den stör mer än stöttar. Kanske lite mer ride och cymbaler för att få mer diskant i ljudbilden..?
- snygg elgitarr som bör vara med betydligt mer, likaså orgeln. Men antar att det är meningen och kommer.
- elbasen känns en aning bumlig....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jovisst kan den bli mumsfilli...lite INXS suicide blonde vibbar  B)
Hänger mycket på o få ihop alla lagdelarna inte för mycket transportsträcka ..sång o sångljudet nu gillar jag nära ibland o längre bort ibland .. Mer text o gura på rätt ställen så Rock on! B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om det inte skulle vara försent borde du fråga David Bowie vad han tycker om låten!
Tror han skulle älska den. Din röst gav mig idéen med Bowie, känns som ni samarbetat på det här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se -

Jaak:
Ja vi får se hur denna tar sig..Ska sätta text/sången först,sedan så kan man ju alltid tillverka nåt brytande innan reffen eller före outrot kanske är smartare..Men jag tror jag behåller outrot i sin helhet då körerna där sitter som en sportmössa,eventuellt en liten förlängning där  :D

Asti:
Japp mixen har lite,lekte runt med reverben och delayen som jag alltid gör på V1 - första skapelsens rus  :D
Kul att du gillar låten (och sången  :wub:) även om den har lite mycket suggestivitet än så länge..Det löser sig kanske med mer text/sång och mer guror..Ser över mixtipsen senare.. sido skott - Rattat en del i sångljudet i inspelningsförfarandet,klart bättre nu i de tester jag kört..Ska testa min gamla Mackie mixer och köra sången genom den innan jag köper nåt mer som jag inte behöver  :rolleyes:

Marsall:
Oj det var en skön liknelse som jag uppskattar :wub: Håller med,måste få ihop transportsträckorna väl så suggestivt nu..Text och sång först,möjligen nån sorts brytare på nåt ställe och massivt kör outro som nu med lite förlängning kan bli perfa..Samt guror och guror och guror  :D

Maxb:
David Bowie,,,Ja fick man in honom på denna så skulle nog kör arret och sången få ett lyft helt klart :wub: Han har en grym pipa Bowie. Ja jag får väl kolla upp om han har nån fanbase sida och testa vet ja när jag har satt allt.. Fast han har väl en sisådär tjugo lawyers som det skall gå genom och 44 musikförläggare samt 11 skivbolag  :D Men tanken är god Max tanken är god..

###########################

Det var väl alla då..Stort tack för kommentarerna,då jobbar jag vidare på denna.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Helt klart en snygg ide som appselut borde utvecklas, skönt driv på bas o trummor,men det måste hända något mer,
lite här o där, det blir lite malande annars!
Jobba på! 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Coolt retrosound! Grymt hojtat!!! Gitarren vid 1,24 kommer in lite lågt. Håller för en gångs skull inte med Bjrute. Jag gillar det malande tempot och de subtila variationerna i låten. Men möjligtvis en Hammond mot slutet? Gillar  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bjurte:
Oky,det kommer mer men det slank in en ballad till helt oväntat emellan denna och vidare utv.. :rolleyes:

Zorrow:
Tack  för de fina orden..Ja det kommer nog mer i denna,men det slank ju in en ballad nu som fick en liten högre prio.
Denna behöver text i första hand och lite mer gitarrer/fills så lunkar den nog i mål,men jag tar balladen först..

#################################

Tack för kommentarerna.

Mike


Utloggad Henric

Kan bli grymmt detta - jag gillar!

Jag antar att det är versen som kommer först och refrängen sen följt av ytterligare en vers....jag har bara lyssnat en gång iofs...känns lite som det är mera drag i versen än refrängen borde vara tvärtom....testa att mixa ner verserna totalt sett för att få dynamiken lite tvärtom som du har det nu... sen håller jag med om att gitarren som kommer in i refrängen är lite för anonym.....jag gillar soundet på denna och sången ligger bra framme - ska bli kul att följa denna!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!